مهم‌ترین تهاجم ترکیبی دشمن مأیوس‌سازی مردم است
کد خبر: 4037229
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ ۵

مهم‌ترین تهاجم ترکیبی دشمن مأیوس‌سازی مردم است

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه جهاد، مفهوم شناخته شده‌‌ای است که ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس این مفهوم را معنا کرد به تبیین برخی از عرصه‌های جهاد تبیین پرداخت.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراززینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز ،در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به منویات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت فوری و قطعی جهاد تبیین گفت: مقام معظم رهبری در ۱۹ بهمن به مناسبت سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با حضرت امام در سال ۵۷ دیداری با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش داشتند و در این دیدار کلیدواژه بیانات ایشان جهاد تبیین بود با این عبارت که در برابر تهاجم دشمن با اقسام مختلف آن و مقابله با این تهاجم نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است.

وی با بیان اینکه در دیدارهای پیشین رهبر معظم انقلاب عبارت دیگری هم به‌کار رفت با این عنوان که اکنون دشمن علیه ما جنگ ترکیبی دارد و ما با یک جنگ ترکیبی دشمن مواجه هستیم، اظهار کرد: بحث جنگ ترکیبی که گفته شده شاید نخستین بار سال ۲۰۰۷ به کار رفته است، اولین بار برای اشاره به جنگ‌های نامنظمی بود که برای رسیدن به اهداف نظامی از راهبردهای غیر مرسومی استفاده می‎‌شد و شاید نخستین بار یک تعبیر این چنینی را معنا می‌داد اما این واژه تا به امروز در سیر تطور معنایی خود دچار توسعه معنایی شده یعنی معنی آن گسترش پیدا کرده  است.

روستایی افزود: امروزه دیگر، این جنگ ترکیبی هر نوع منازعه‌ای را اعم از اینکه میدان نبرد فیزیکی باشد، فشار اقتصادی مثل همین تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه علیه کشور خودمان باشد و اقسام مختلف جنگ نرم و جنگ‌شناختی را در بر می‌گیرد؛ یعنی یک پدیده بسیار گسترده‌ای است که شامل درگیری‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شناختی، سایبری و... می‌شود، این کاری که دشمن انجام می‌دهد جنگ ترکیبی، علیه ملت ما در عرصه‌های مختلف اقتصادی، رسانه‌ای، سیاسی، دیپلماسی و امنیتی است.

وی با مطرح کردن این سؤال که جهاد تبیین چیست، بیان کرد: جهاد، شاید مفهوم شناخته شده‌تر برای ما است چون ملت ما در هشت سال دفاع مقدس واقعا این مفهوم را معنا کرد و در عمل نشان داد. یک تلاش مستمر و پیوسته با تمام توان که همه جانبه، هوشمندانه و مخلصانه باشد، جهاد یک معنای این چنینی دارد و اگر تبیین را در کتاب‌های لغت بررسی کنیم معنی‌هایی مثل بیان، روشنی، آشکار کردن، روشنگری و معانی این چنینی دارد. در آیات قرآن واژگانی که در باب تفعیل از این ریشه به کار رفته در ۴۲ آیه به کار رفته و به معنای بیان روشن، آشکار و بی ابهام است و این بحث تبیین در این آیات یکی در مقابل کتمان یعنی مخفی کردن و دیگری در مقابل تحریف یعنی وارونه ساختن آمده، در بیانات رهبری هم بحث تبیین یکی در مقابل تحریف و قلب واقعیت و دیگری در مقابل کتمان حقیقت و همچنین در مقابل ابهام افکنی آمده است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری اشاره دارند که در مقابل این جنگ ترکیبی دشمن باید تهاجم ما تهاجم رسانه‌ای باشد، تصریح کرد: لازم است که آن جنگ را بشناسیم. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نکته مهمی را همان ابتدا تأکید می‌کنند اینکه فعال‌ترین برنامه دشمن مأیوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است؛ یعنی شاید بتوان گفت مهم‌ترین کار جنگ ترکیبی دشمن در همه عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد یأس و ناامیدی به ویژه در میان جوانان است.

وی ادامه داد: ابزار دشمن رسانه است که در این جنگ ترکیبی علیه ما برای فعال‌ترین برنامه‌اش که ایجاد یأس و ناامیدی باشد خبرهای دروغ و تحلیل‌های مغرضانه می‌آورد و دستاوردهای امیدبخش را پنهان می‌کند و واقعیت‌ها را وارونه نشان می‌دهد و اگرعیب، کاستی و نقصی در یک جا ببیند آن را بزرگ می‌کند و محسنات و دستاوردها را کوچک جلوه می‌دهد، این کاری است که دشمن در جنگ ترکیبی علیه ما یعنی با این شیوه و تصویرسازی غلطش کار را پیش می‌برد. در برابر این کار دشمن که عرصه‌های مختلف را هم در بر می‌گیرد، رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید موضع فقط موضع دفاعی باشد یعنی اینکه فقط هدفمان خنثی‌سازی حرکت دشمنان انقلاب نباشد، باید یک تهاجمی که ترویج و نشر حقایق انقلاب و نظام اسلامی را با توجه به مقتضیات زمان با بهره‌گیری از ابزار هنر و رعایت اصول اخلاقی پوشش دهد، داشته باشیم.

روستایی در پاسخ به اینکه این تبیین در چه عرصه‌هایی صورت بگیرد، گفت: عرصه‌ها مختلف است مثلاً در ارتباط با نظام انقلاب اسلامی بیان دستاوردها و موفقیت‌ها و حقایق انقلاب، بیان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشماری که کشور ما دارد و عناصر و منبع قدرت را ذکر کنیم و حتی در عرصه مبانی و معارف دین، مبانی اعتقادی اسلام را بگوییم، حاکمیت دین را در همه عرصه‌های زندگی، اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام ما همزمان است و اصول انقلاب را بیان کنیم، این‌ها مواردی است که می‌تواند در حقیقت عرصه‌های تبیین را پوشش دهد.

وی با تصریح اینکه شاید بعد از این فرمایشات رهبری در بحث تبیین، بیشتر تلاش ما این بوده است که جهاد تبیین را توضیح دهیم و بگوییم  منظور از جهاد تبیین چیست، اما آیا در بحث تبیین هم کاری کردیم؟ بیان کرد: برای نمونه در بحث تبیین دستاوردها و موفقیت‌ها که به نظر یکی از مصداق‌های امید آفرین است، دو کتاب که البته بنده از این دو خبر دارم مطمئنا بیشتر از این است یکی کتاب صعود چهل ساله و دیگری، کتاب ایران ۲۰ که در آن نه بر اساس آمارها و مستندات داخلی بلکه بر اساس آمارهای بین‌المللی دستاوردها را گفتند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز در این راستا به عنوان تبیین به ذکر بخشی از دستاوردهایی که در حوزه آموزش در کتاب ایران  ۲۰ مطرح شده است، پرداخت و گفت: کشور ما نهمین کشور جهان از نظر تعداد کتاب انتشار یافته در طی یک سال است، ایران از نظر فارغ‌التحصیلان چهار حوزه علوم دانشی، فناوری، مهندسی و ریاضی در رتبه پنجم جهان قرار دارد، ایران رتبه اول جهان از نظر درصد رشد با سوادان است که این‌ها همه آمارهای بین‌المللی است. از نظر رشد درصد باسوادان بالای ۱۵ سال از سال ۱۹۷۶ تا سال۲۰۱۴ ایران در جایگاه اول جهان قرار دارد و درصد با سوادان بالای ۱۵ سال ایران در سال ۱۳۵۷، ۳۷ درصد بوده و در سال ۹۳، ۸۵ درصد بوده که این میزان رشد تقریبا سه برابر میانگین رشد جهانی است که این دستاورد بسیار بزرگی است اما متأسفانه دشمن با همین رسانه‌ای که شاید به نظر هنوز خوب نتوانستیم از آن استفاده کنیم، هیچوقت نمی‌گذارد این دستاوردها و موفقیت‌ها دیده شود.

وی در پایان بیان کرد: این دستاوردها را مخصوصا برای قشر جوان که شاید بتوان گفت مهم‌ترین مخاطب سخنان رهبر معظم انقلاب هم هستند، تبیین کنیم و با عزم جدی و همگانی در این حوزه ورود کنیم و هدف هم برای رسیدن به قرب الی‌الله باشد و این امید را که شاید بتوان گفت مهم‌ترین زمینه‌ساز موفقیت است را یک بار دیگر در میان همه مردم به ویژه جوان رشد دهیم و ایجاد کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha