علیاکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفتوگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه دانشگاه مهمترین نهاد و مرجع علمی برای اجرای جهاد تبیین است، اظهار کرد: دو شاخص علم و صداقت از مهمترین ویژگیهای مجاهدین در این راه است که باید مورد توجه اساتید دانشگاه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تبیین و روشنگری برای مردم از مهمترین مسائلی است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است، افزود: ایشان در سخنرانیهای مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع اشاره کردند و از آن جهت که این روشنگری مبحث بسیار مهمی قلمداد میشود از واژه «جهاد» برای این موضوع به کار بردهاند.
عروتی یادآور شد: در همه نهضتها و انقلابها تبیین آن نهضت مسئله بسیاری مهمی است البته گرچه انقلاب اسلامی در عصر معاصر اتفاق افتاده و نسل اول انقلاب هنوز هم حضور دارند اما از آن جهت که نسل دوم انقلاب به بعد در کوران مسائل نبودهاند و آنها را کامل درک نکردهاند بنابراین نیاز به تبیین اساسی در انقلاب اسلامی وجود دارد چراکه امپریالیسم رسانهای با هر ترفند و حیلهای قصد تحریف چهره انقلاب را دارد تا حقایق انقلاب را با چهرهای زننده به مخاطب ارائه کنند.
بیشتر بخوانید:
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جهاد تبیین به عنوان امر اساسی در انقلاب اسلامی مطرح میشود، افزود: در شرایط فعلی که نسل اول انقلاب حضور دارند بنابراین میتوان تاریخ شفاهی را از این فرماندهان جنگ دریافت کرد و مصاحبههای مختلفی از این افراد گرفت تا مسائلی که دشمن به عنوان شبهه در آورده در زمینه انقلاب روشنگری شود.
این استاد دانشگاه بوعلی تأکید کرد: مجاهدان جهاد تبیین روشنگری خط اصیل امام را مهمترین رویکرد خود قرار دهند و برای نسل دوم و سوم انقلاب روشن کنند که استراتژی اصلی امام چه بوده و سلسله مسلماتی که امام هیچگاه از آنها عبور نمیکرد را برای مردم تفسیر کنند چراکه امام گاهی بر حسب مقتضیات زمان و مکان، رویکردی داشتند که دشمن از این رویکرد بدون در نظر گرفتن شرایط پیش از این تصمیمات آن را عَلَم عثمان کرده و درصدد است ذهن نسلهای جدید را مشوش کند. در حالی که دیدگاه امام کاملاً روشن و مشخص است اگر ایشان گاهی صحبتی کردهاند نمیتواند اصل مسلمی که ایشان داشتند را زیر سؤال ببرد.
عروتی گفت: مجموعه ۲۲ جلدی صحیفه نور امام(ره) و صحبتهایی که شاگردان امام و مشاوران ایشان دارند همگی میتواند منابع محکمی برای بیان موضعگیریهای امام باشد و شبهاتی که درباره رویکرد ایشان مطرح میشود را به خوبی پاسخ میدهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش علم و صداقت را دو ویژگی مهم مجاهدان جهاد تبیین عنوان کرد و گفت: فردی که نهضت تبیین را بر عهده میگیرد باید عالم باشد و از حوادث و وقایع اطلاع کافی داشته و به دنبال ظن و گمان خود نرود. برای نمونه در تبیین حوادث انقلاب فرد جهادگر باید بداند چرا امام در برابر انقلاب سفید و کاپیتولاسیون موضعگیری کرد بنابراین لازم است حوادث را کاملاً دقیق مطالعه و به نظرات امام عالم باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این فرد باید در بیان و تبیین حوادث و موضوعات صادق باشد چراکه گاهی حقیقت قربانی وابستگی افراد به طیف و جناح شده و فرد ممکن است به دلیل همین وابستگی کل حقیقت و یا بخشی از حقیقت را بیان نکند و موجب تحریف اذهان افراد مختلف شود.
این مدرس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاهها نهاد مرجعی بوده که اعتماد عمومی را میتوانند از منظر علمی جذب کنند، افزود: اساتید دانشگاه در رشتههای مختلف علوم سیاسی، تاریخ، علوم اقتصادی، معارف و غیره با دانشجویان در ارتباط هستند که وظیفه دارند با صداقت تمام علوم مختلف را ارائه کنند همچنین میتوانند با انجام پژوهشهای مختلف و تحقیقات شبهات را استخراج و اگر شبههای مطرح است را برای عموم تبیین کنند.
وی ادامه داد: برای نمونه اساتید دانشگاه و حتی دانشجویان میتوانند وقایع مهم انقلاب را مانند ۱۳ آبان را در قالب پژوهش و تحقیقات مختلف تبیین کنند دانشگاه به تبیین چنین حوادثی نیاز دارد چراکه محیطی فعال، زنده و بروز است.
عروتی تأکید کرد: مجموعههای دانشگاهی بهویژه تشکلهای دانشجویی برای تبیین در این حوزهها میتوانند شبهات مختلف را که بیگانگان مطرح میکنند شناسایی و پس از استخراج موضوع از اساتید و صاحبنظران دعوت کرده و با توجه به تخصصهای مختلف اساتید دانشگاه موضوعات مختلف بحث و تبیین شود.
وی در پایان تصریح کرد: تبیین موضوعات و شبهات مختلف توسط دانشگاه و دانشگاهیان میتواند در قالبهای همایش، کنفرانس، کرسیهای آزاداندیشی، تریبون آزاد و جلسات پرسش و پاسخ انجام بگیرد.
انتهای پیام