جهاد تبیین فرمان به یک گروه خاص نیست/ نهضت «باید بگوییم» را از خود شروع کنیم
کد خبر: 4039308
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸

جهاد تبیین فرمان به یک گروه خاص نیست/ نهضت «باید بگوییم» را از خود شروع کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه فریضه جهاد تبیین فرمان به یک گروه خاص نیست گفت: دشمن با تمام قوا ناکارآمدی انقلاب، نظام اسلامی، پریشان‌سازی و پشیمان‌سازی را به مردم القا می‌کند و ما باید برابر این هجمه با روشنگری ایستادگی کنیم.

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به توصیه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین با بیان و سیاقی کم‌سابقه، اظهار کرد: تأکید ایشان بر این فریضه حکایت از سلسله حوادث و خطراتی دارد که در تهاجم دشمن ما را تهدید می‌کند چرا که ایشان بر شرایط بین‌الملل و رسانه‌های تبلیغاتی و مواضع و آرایش جنگی دشمن اشراف کامل دارند. فریضه فوری و قطعی بدان معناست که هر فردی در هر شرایط و موقعیتی با توجه به امکانات و توانمندی خود به عرصه جهاد تبیین ورود کند.

وی با ذکر اینکه رهبری دو محور را در جهاد تبیین مشخص کرده‌اند، افزود: تبیین و تشریح و تبلیغ دستاوردها و جلوگیری از تطهیر حکومت پهلوی محورهای این جهاد هستند؛ امروز مشاهده می‌کنیم که برخی رسانه‌های جبهه دشمن پیوسته حکومت پهلوی را سراسر عزت، خدمت، ایران‌دوستی، استقلال و شور و شکوه در ابعاد گوناگون معرفی می‌کنند که باید این امر را متوقف کرد. ایشان همچنین میدان رویارویی با دشمن در جهاد تبیین و مصاف اندیشه‌ها و شناخت‌ها و اراده‌ها را رسانه‌ها و فضای مجازی اعلام کرده‌اند.

مولوی با اشاره به اقدامات دانشگاه شهرکرد در راستای عمل به دستور ولی امر مبنی بر جهاد تبیین، گفت: ورود دانشگاهیان این دانشگاه در دو گام اتفاق افتاد که در گام نخست، کانون فرهنگی جهاد تبیین با محوریت دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه آغاز به کار کرد و در گام مهم‌تر، شنبه شب همزمان با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) نیز ستاد جهاد تبیین و روایتگری دانشگاه شهرکرد متشکل از اساتید، کارکنان و دانشجویان آغاز به کار کرد.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: تمام ارکان و عوامل دانشگاه اعم از ریاست، کانون‌های بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی و آحاد اساتید، کارکنان حوزه‌های مختلف به‌ویژه معاونت فرهنگی، دانشجویان در ستاد جهاد تبیین دارای نقش و وظیفه هستند، همچنین جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و مؤثر در این ستاد حضور دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد با اشاره به انسجام بی‌سابقه دانشگاهیان در تلاش برای عملیاتی ساختن جهاد تبیین، ادامه داد: در نخستین جلسه ستاد جهاد تبیین دانشگاه شهرکرد اعضای ستاد که صاحبان اندیشه و تحلیل هستند، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، همچنین کارکنان و دانشجویان به بیان نظرات و پیشنهادات پرداختند و قرار ما این شد که این جلسات ادامه یابد؛ همچنین مقرر شد دوره‌های معرفت‌افزایی و توانمندسازی اعضای ستاد در دستور کار قرار گیرد تا حول محور تبیین و روایتگری دستاوردها در ساحت‌های گوناگون علمی‌، فناوری، نظامی و غیره در فضای مجازی کار کنند. کمیته تحلیل حقایق و ماهیت رژیم پهلوی نیز تشکیل شد.

مولوی افزود: پاسخگویی به سؤالات و شبهات، نقطه‌زنی و تهاجم و دفاع رویکردهای سربازان جهاد تبیین است که در این راستا آموزش‌های لازم را در اسرع وقت پشت سر می‌گذارند که امید است لبخند رضایت را بر لبان ولی‌فقیه و نایب امام زمان(عج) بنشانیم. ستاد جهاد تبیین دانشگاه شهرکرد در پی توصیه و بخشنامه وزارت علوم تشکیل شده و این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشتاز کشور در این اقدام است‌ اما تشکیل کانون فرهنگی جهاد تبیین با محوریت دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه یک کار ابتکاری است و برای نخستین بار در این دانشگاه عملیاتی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به خطای شناختی تعمیم ناروا در افکار عمومی طی سالیان متمادی را یادآور شد و گفت: این بدان معناست که اگر در جایی بی‌مدیریتی یا بدمدیریتی اتفاق افتاده است اذهان عمومی تحت تأثیر بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی هدفمند دشمن به سمت آن سوق می‌یابند و چنان بر آن معطوف می‌شوند که از تمام محاسن و پیشرفت‌ها، دستاوردها و رویدادهای زیبا غفلت می‌کنند، مصداق این واقعیت را در اتفاقات هرروزه مثلاً افزایش ناگهانی قیمت یک کالا می‌توان دید، اگرچه نفس بی‌ثباتی قیمت یا بورس خوب نیست و نباید اتفاق بیفتد اما مشاهده می‌کنیم که با تبلیغات علیه انقلاب در این دست اتفاقات گاه کل نظام و انقلاب زیر سؤال رفته و استقلال، عزت، آزادی و دیگر محاسن و دستاوردهای خوب انقلاب و نظام در پستو قرار می‌گیرند.

مولوی بیان کرد: جهاد تبیین مصداق این تعبیر حافظ است که می‌گوید: عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو، لذا اگر ضعف‌ها پررنگ و بزرگ‌نمایی می‌شوند از محاسن و زیبایی‌ها نیز باید سخن گفت؛ اگر اختلاسی اتفاق افتاده طبعاً به دست نااهلان بوده و انقلابیون و نیروهای باورمند و معتقد به نظام اسلامی چنین خطاهایی را مرتکب نشده‌اند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد با اشاره به دستاوردهای انقلاب در تحول اساسی چهارمحال‌وبختیاری و شهرکرد، بیان کرد: دانشگاه شهرکرد با ۷ هزار دانشجو یکی از این دستاوردهاست؛ این دانشگاه در بحبوحه شکل‌گیری انقلاب تأسیس شد و هر ساله با گام‌های بزرگ جهش‌های علمی و آموزشی فراوان و توفیقات ملی و جهانی زیادی کسب کرده‌ است. ۴۰۰ عضو هیئت علمی این دانشگاه امر آموزش و پژوهش دانشگاهی را برعهده دارند، برخی اساتید این دانشگاه در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند، شبیه‌سازی دام توسط محققان گروه علوم دامی این دانشگاه در حال انجام است.

مولوی افزود: ۱۲۰ عضو هیئت علمی گروه کشاورزی خدمات علمی شایان توجهی در توسعه و بهبود زراعت و کشاورزی استان داشته و دارند، همچنین دانشکده دامپزشکی با مجهز بودن به نیروی انسانی و تجهیزات قوی خدمات فراوانی در حوزه دامپروری کشور و استان ارائه می‌دهد. مقالات منتشر شده اساتید حوزه علوم انسانی در ژورنال‌های بین‌المللی به‌عنوان مرجع مورد استفاده پژوهشگران جهان قرار می‌گیرد، حال آنکه تا پیش از انقلاب شهرکرد و چهارمحال‌وبختیاری به‌عنوان یکی از شهرستان‌های تابع استان همجوار بود و کسی این منطقه را نمی‌شناخت.

مولوی با تأکید بر اینکه امروز چهارمحال‌وبختیاری و شهرکرد چندین دانشگاه بزرگ و مهم را در خود جای داده است، در حوزه پزشکی مشاهده می‌کنیم که امروز جراحی‌های علمی و پیشرفته دشوار در بیمارستان‌های شهرکرد انجام می‌شود حال آنکه تا پیش از انقلاب معدود پزشکان حاضر در استان اغلب از اتباع خارجی بودند. امروز کمتر روستایی در چهارمحال‌وبختیاری از نعمت گاز یا جاده محروم است و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی و دیگر امکانات زیرساختی در شهرها مشغول خدمت‌رسانی هستند. کارخانه‌های فعال و بزرگ و قابل توجه در سطح کشور و خاورمیانه، پیشرفت‌های صنعتی، علمی و فناوری، کشاورزی و دامپروری و دیگر حوزه‌ها از دستاوردهای بسیار ارزشمند و قابل توجه انقلاب در استان است.

وی تأکید کرد: اگر کم‌کاری‌هایی در توسعه شهری اتفاق افتاده است نباید آن‌را به پای انقلاب و نظام نوشت و به عدم شایستگی و کارایی برخی مدیران مربوط است. نظام اسلامی مردم ایران را حاکم خودشان کرد و اگر نسبت به خودمان کم‌کاری و کوتاهی می‌کنیم نباید آن‌را به پای نظام اسلامی نوشت. لذا در کنار تعمیم ناروا به‌عنوان خطای شناختی اول، خطای دوم سرایت دادن کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های افراد به نظام است.

مولوی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین یعنی نهضت «باید بگوییم»، ادامه داد: باید از این راه پرخطر، عظمت‌ها و خدمات نظام اسلامی گفت، کسی از بیگانگان و مستشاران خارجی بر ما تسلط ندارد و خود عهده‌دار مدیریت خودمان هستیم، دشمن با تمام قوا ناکارآمدی انقلاب و نظام اسلامی و پریشان‌سازی و پشیمان‌سازی مردم را القا می‌کند و جهاد تبیین آن است که در برابر این هجمه ناامیدسازی و القای یأس و ناامیدی با گفتن و روشنگری جلوگیری کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه با تشکیل ستاد جهاد تبیین دانشگاه یک هویت جمعی برای جهاد تبیین در دانشگاه شهرکرد شکل گرفته است، گفت: به‌صورت مصداقی‌ باید گفت که فضای اصلی عملیات و مجاهده در بستر فضای مجازی و حول دو محور روایت دستاوردهای انقلاب اسلامی و نیز تحلیل واقعیت‌های تاریخی حکومت پهلوی شکل می‌گیرد. لذا در این اقدام عملیاتی هم دستاوردهای انقلاب به مخاطبان عرضه می‌شود و هم حملات شناختی دشمن پاسخ مناسب دریافت می‌کنند.

مولوی در پاسخ به این پرسش که آیا تکیه بر جهاد تبیین در بستر فضای مجازی جنبه قطعیت و فوریت این فریضه را به‌ خوبی عملیاتی می‌کند، تصریح کرد: یکی از رویکردهایی که در دستور کار قرار گرفت عهد جمعی اعضا و ارکان ستاد جهاد تبیین مبنی بر روایتگری و روشنگری چهره به چهره بود که در این راستا هر یک از ما وظیفه داریم در تبعیت از امام جامعه با مشاهده فرد یا افرادی از اطرافیان در خانواده یا جامعه و جمع دوستان و آشنایان که نسبت به نظام و انقلاب ابراز ناامیدی می‌کنند یا نگاهشان تحت تأثیر القائات بیگانگان قرار گرفته‌ با آنان به گفتگو بنشینیم و حقایق قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را برایشان تبیین کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان در پایان تأکید کرد: فریضه جهاد تبیین فرمان به یک گروه خاص نیست اگرچه خواص و نخبگان و اندیشمندان وظایف ویژه‌ای در این راستا عهده‌دار هستند، اصحاب رسانه نیز در این خصوص نقش و تعهد بسیار بزرگی را بر عهده دارند. استفاده رهبری از لفظ جهاد گویای آن است که خطر بزرگی انقلاب و کشور را تهدید می‌کند لذا ایشان دستور این فریضه فوری و قطعی را صادر کرده‌اند و این امر یک جوسازی و مبالغه و بزرگ‌نمایی نیست بلکه حتماً ضروری و حیاتی است و شرایط اقتضا می‌کند که همگان با فکر و زبان و شناخت خود و در حد توان بگویند و تبیین کنند که اگر این اتفاق نیفتد در دام‌ها و خطرات بزرگی گرفتار می‌شویم.

انتهای پیام
captcha