اخلاق مهم‌ترین ابزار قدرت نرم در قالب جهاد تبیین
کد خبر: 4039838
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

اخلاق مهم‌ترین ابزار قدرت نرم در قالب جهاد تبیین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: مهم‌ترین لوازم قدرت نرم در قالب جهاد تبیین اخلاقیات است. آنچه را که رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار دادند این است که باید از شیوه‌های اخلاقی در این جهاد تبیین پیروی و از روش‌های دشنام و دروغی که در فضای مجازی، مطبوعات، رسانه‌ها و مقالات که افکار عمومی را ملتهب می‌کند نیز اجتناب شود.

جهاد تبیینبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن جهانگیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شامگاه دهم اسفندماه در نشست مجازی با عنوان «مبعث در منشور جهاد تبیین» اظهار کرد: در خصوص موضوع بعثت پیامبر اسلام(ص) که اساسی‌ترین بحث در اسلام به‌شمار می‌رود، نکات متعددی قابل تذکر و توجه است، زیرا بدون شک بعثت پیامبر اعظم، تأثیرگذارترین پدیده‌ای است که در جهان هستی رخ داده و خداوند متعال پس از اینکه بیش از 600 سال از بعثت آخرین پیامبر سپری شده بود، کامل‌ترین و متعالی‌ترین دین را بر جهان آفرینش و انسان‌ها از طریق شخصیتی که جامع‌ترین موجودات جهان آفرینش است، ارائه داد.

وی عنوان کرد: در حقیقت با بعثت پیامبر رحمت اتفاقاتی در زمین، آسمان و آنچه در ملک خداست رخ داد که بر طبق نقل‌های روایی و شواهد تاریخی هیچ سابقه‌ای پیش از آن وجود نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: براساس آنچه که در معارف دینی ما مطرح است خدای متعال برای ارشاد بشر و نجات او از بت‌پرستی دو راهنمای باطنی که عقل است و راهنمای ظاهری که پیامبران الهی هستند را فرستاد و لذا اگر کسی راهنمای باطنی را نداشته باشد، راهنمای ظاهری برای او نفعی در مسیر هدایتش نخواهد داشت، هرچند که در مسیر تکوین و زندگانی او منافع فراوانی از ناحیه رسولان ظاهری به همه جهان خلقت می‌رسد.

جهانگیری عنوان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد که خدای متعال رسولان ظاهری خود را که همان پیامبران الهی هستند برای تکمیل و حتی ارشاد و راهنمای باطنی انسان یعنی عقل او مبعوث کرده است، چرا که اگر این رسولان ظاهری نباشند عقل بشر نیز به آن درجه کامل خود دست پیدا نخواهد کرد.

وی بیان کرد: آنگاه با توجه به مراتب تکامل و کمالی که در رسولان الهی قرار دارد، هر اندازه که این مراتب کمال در هر یک از پیامبران الهی بیشتر باشد آن پیامبر برای تکمیل عقل بشری کامل‌تر خواهد بود و با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) کامل‌ترین و متعالی‌ترین انسان‌ است، از این‌رو بعثت ایشان نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که اگر دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین به بشر هدیه شده، بدین منظور است که تمامی اتفاقات خوب و انقلاب‌هایی که بناست تا آخر خلقت برای بشر رخ دهد، از طریق این بعثت و دین محقق خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: جهاد تبیین یک موضوعی است که در ماه‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان همواره ابعاد مختلف این موضوع را توصیف کردند و با توجه به مقام والای عرفانی، علمی و جهادی که در ایشان وجود دارد، فرمایشات ایشان به عنوان فریضه الهی تلقی می‌شود و لذا ارادتمندان به ایشان در جهان اسلام باید این جهاد تبیین را که توسط این شخصیت بزرگ اسلامی مطرح شده به عنوان فریضه قطعی در نظر داشته باشند.

جهانگیری بیان کرد: همانگونه که در فرمایشات مقام معظم رهبری آمده، ایشان جهاد را به معنای حرکت و تلاش در مقابل دشمن و برای خنثی کردن اقدامات دشمن دانسته‌اند. ایشان در بیانات خود خطاب به ملت ایران فرموده‌اند که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی، باید به ایفای نقش خود بپردازند که البته در این جهاد تبیین وظایف سنگین‌تری بر دوش مسئولان خواهد بود اما دیگران هم نمی‌توانند از کنار این مهم بی توجه عبور کنند.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که ما وظیفه داریم که بحث تبیین را نسبت به حقایق انجام دهیم و بسیاری از حقایق باید تبیین شود. بدین منظور که بسیاری از حقایق هستند که هنوز و یا به خوبی تبیین نشده‌اند و همچنین در مقابل نیز حرکت گمراه کننده و تحریک کننده دشمن هم وجود دارد که از جوانب مختلف به سوی جمهوری اسلامی ایران سرازیر شده و درصدد هستند که افکار مردم را با این سم گمراه کنند و این نکته مهمی است که همه آحاد جامعه باید به آن توجه داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: امروز که ما در عصر جهانی ارتباطات زندگی می‌کنیم، لذا به واسطه این ارتباطات جهانی با تهدیدها و فرصت‌های بسیاری مواجه هستیم و در این میان ما باید متوجه این قدرت نرم در این زمان باشیم و همچنین مشروعیت فعالیت‌های انقلاب نیز باید در قالب این قدرت نرم که از یک سو فرهنگ و از سوی دیگر ارزش‌های سیاسی است، مطرح شود.

جهانگیری جهاد تبیین را یکی از مقوله‌ها و شاکله‌های مهم قدرت نرم دانست و عنوان کرد: بنابراین ما در بحث جهاد تبیین باید به لحاظ قدرت، مردم را در نظر داشته باشیم، چرا که قدرت نرم می‌تواند به مشروعیت نظام سیاسی ما و هم به اعتبار فزاینده جمهوری اسلامی کمک کند که البته در این میان لوازم بسیاری هم دارد که باید به این لوازم در این جهاد تبیین توجه شود.

وی مهم‌ترین لوازم قدرت نرم در قالب جهاد تبیین را اخلاقیات عنوان کرد و گفت: آنچه را که رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار دادند این است که باید از شیوه‌های اخلاقی در این جهاد تبیین پیروی و از روش‌های دشنام و دروغی که در فضای مجازی، مطبوعات، رسانه‌ها و مقالات که افکار عمومی را ملتهب می‌کند نیز اجتناب کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: بنابراین آنچه که در بحث جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد همین شیوه‌های اخلاقی است که این شیوه‌ها باید به وحدت بین مسلمین کمک کند و نه به دور شدن آن‌ها از یکدیگر و از اسلام و انقلاب اسلامی.

جهانگیری با بیان اینکه همه ما در جهاد تبیین مسئولیتی را بر عهده داریم باید یک حرکت جدی را در این زمینه ارائه دهیم، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که جهاد تبیین باید مبتنی بر سخن متین، زینت عاطفه، عواطف انسانی و مبتنی بر نگاه و رویکرد اخلاقی باشد. همچنین از جنبه دیگر نیز ما می‌توانیم این جهاد تبیین را در قالب جهاد اصغر که مورد تأکید پیامبر خدا قرار گرفته نیز قرار دهیم، یعنی در جهاد اصغر هم جهاد اقتصادی، علمی، سیاسی، فرهنگی و نظامی وجود دارد و در حقیقت جهاد تبیین تنها نمونه‌ای از جهادی است که رهبر انقلاب مرتباً این بحث را مورد توجه قرار می‌دهند.

انتهای پیام
captcha