آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دقیق‌ترین معیارها را داراست
کد خبر: 4040866
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۱
ناظر هیئت داوران:

آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دقیق‌ترین معیارها را داراست

استاد عثامنه گفت: تقسیم موضوعی در داوری موجب دقت و شفافیت بسیار می‌شود و آیین‌نامه قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، دقیق‌ترین معیارها و شاخص‌های داوری در جهان اسلام را در بر دارد.

سمیح احمد خالد عثامنه، داور اردنی و ناظر هیئت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، در خصوص ارزیابی سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که با وجود شیوع بیماری کرونا در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: برگزاری چنین مسابقات بزرگی با این چهره متمدنانه و نورانی در شرایطی که سراسر جهان همچنان از بیماری کرونا رنج می‌برد، دستاورد و موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.
 
وی افزود: بسیاری از کشورها مسابقات قرآن خود را تا پایان یافتن بیماری کرونا به تأخیر انداخته‌اند اما تصمیم شجاعانه جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مسابقات تصمیمی بسیار حکیمانه بود.
 
استاد عثامنه در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه این اقدام نشانه اهتمام و توجه جمهوری اسلامی ایران به قرآن کریم است، اظهار کرد: این امر بیانگر آن است که هیچ بیماری و حادثه‌ای نمی‌تواند ما را از برگزاری چنین محافلی بازدارد و الحمدلله کارها به آسانی انجام می‌شود و وسایل ارتباطی هم کارها را تسهیل کرده است بنابراین هیچ عذری برای توقف چنین مسابقاتی باقی نمی‌ماند.
 
این داور اردنی قرآن کریم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مسابقات قرآن به صورت مجازی در کیفیت و سطح عملکرد شرکت‌کنندگان تأثیر دارد، گفت: شکی در آن نیست که مسابقات حضوری با مسابقات مجازی یا برگزاری آن به هرشکل دیگر برابری نمی‌کند. 
 
وی بیان داشت: زمانی که با شرکت‌کننده به صورت چهره به چهره روبه‌رو می‌شویم و مستقیماً به صوت قاری یا حافظ قرآن گوش می‌دهیم و به صورت مستقیم به مخارج حروف و کیفیت بیان حروف توسط قاری یا حافظ قرآن دقت می‌کنیم، در ارزیابی عملکرد او تأثیر دارد و بی‌شک مسابقات حضوری بهتر از مسابقات مجازی است.‌

وی در ادامه افزود: ولی ما تا زمان پایان کرونا بیکار نمی‌نشینیم و نمی‌گوییم که هر زمان بیماری پایان یافت مسابقات را برگزار می‌کنیم. بلکه به خواست خداوند متعال آن را برگزار و بر بسیاری از نقص‌های فنی که در حین ضبط پیش می‌آید غلبه می‌کنیم.

آماده// برگزاری مسابقات قرآن ایران در شرایط کرونا نشانه توجه بالای ایران به قرآن کریم است / مصاحبه

استاد عثامنه با تقدیر از برگزاری اینترنتی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با تسهیل مسابقات برای قاریان و حافظان قرآن که قرائت‌های آنها در کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف دنیا ضبط شده است، به خوبی عمل کرد.

این داور اردنی ادامه داد:‌ این اقدام کار را برای قاری بسیار ساده و آسان کرد تا با دقت قرائت خود را انجام دهد؛ از این رو به لطف خداوند متعال، زمانی که ما به تلاوت قاریان گوش می‌دادیم، کمتر اشتباه فنی در حین تلاوت می‌یافتیم مگر زمانی که قطعی اینترنت یا ضعیف شدن آن موجب اختلال می‌شد.

وی در خصوص میزان دقت در معیارهای ارزیابی متسابقین گفت: اولاً ما بر این باوریم که عدالت مطلق تنها از آن خدای سبحان است و هیئت داوران تمام تلاش خود را انجام دادند تا عادلانه داوری کرده و با انصاف و عدالت اجرای هریک از متسابقین را ارزیابی کنند.

این داور اردنی افزود: ‌‌‌‌‌آیین‌نامه قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، دقیق‌ترین معیارها و اقدامات داوری در جهان اسلام را در بر دارد.

وی اضافه کرد: آنچه بر دقت داوری این مسابقات می‌افزاید تقسیم داوری تلاوت‌ها بین گروهی از داوران است، به عنوان مثال سه داور برای حسن حفظ، سه داور برای وقف و ابتدا و سه داور برای صوت و تعدادی از داوران نیز برای فصاحت یا لحن و... اختصاص دارند.

عثامنه با اشاره به اینکه هر یک از تیم‌های داوری در وظایفی که به آنها محول شده، صرفاً به ارزیابی متسابقین در همان موارد می‌پردازند، اظهار کرد: داوری که وظیفه او قضاوت وقف و ابتدا است، به هیچ وجه به حسن حفظ یا صوت و لحن توجهی ندارد. بلکه فقط وقف و ابتدا را داوری می‌کند. همین امر موجب دقت بالا در ارزیابی متسابقین می‌شود. این درحالی است که ما در بسیاری از مسابقات بین‌المللی مشاهده می‌کنیم که یک داور، هم حسن حفظ، هم احکام قرائت و صوت و لحن و موارد دیگر را داوری می‌کند و ذهن او بین داوری کردن و رصد اشتباهات قاری یا حافظ دچار تشویش می‌شود. اما تقسیم موضوعی در داوری مسابقات ایران موجب دقت و شفافیت بسیار و برقراری عدالتی که امید آن را داریم خواهد شد.

آماده// برگزاری مسابقات قرآن ایران در شرایط کرونا نشانه توجه بالای ایران به قرآن کریم است / مصاحبه

وی در خصوص تنوع در بخش‌های مختلف و گروه‌های متسابق در این دوره از مسابقات که شامل دانش‌آموزان، بزرگسالان و نابینایان بود، بیان داشت: اقدام سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدام و دستاورد بزرگی است که در تمام کشورهای جهان سابقه نداشته است.

وی در ادامه، درباره ارزیابی مسابقات و پیشنهادات خود در خصوص بالا بردن سطح این مسابقات اظهار کرد: از لحاظ آماده‌سازی برای مسابقات، ما هر سال به لطف خداوند متعال شاهد پیشرفت چشمگیری در برگزاری آن هستیم؛ از لحاظ داوری، هیئت داوران از سال‌های گذشته معیارهایی تصویب کرده که در بسیاری از مسابقات بین‌المللی کشورهای عربی و اسلامی الگو بوده است. اما در زمینه تفاوت میان شرکت‌کنندگان، بی‌شک افرادی هستند که در زمینه عملکرد در مسابقات قرآن متمایز هستند و افرادی نیز دارای ضعف هستند و این چیزی است که بدون رقابت یا گروه‌بندی انجام نمی‌شود.‌

داور اردنی و ناظر هیئت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تأکید کرد: نکته شایان توجه آن است که مقایسه قاری با حافظ قرآنی که قرآن کریم را در مکه یا مدینه یا مصر یا هر کشور دیگری با امکانات کافی حفظ کرده است، جایز نیست. یعنی جایز نیست که بین حافظانی که قرآن را در این کشورها فرا گرفته‌اند و حافظانی که در کشورهای فقیر چون کشورهای آفریقایی آموخته‌اند، مقایسه انجام داد. لذا باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و برای کمبود امکانات نباید مورد سرزنش قرار گیرند. 

استاد عثامنه در خصوص برگزاری فینال مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران در سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: انتخاب این تاریخ مبارک یعنی بیست و هفتم ماه رجب برای این مسابقات به دلیل دو مناسبت در این ماه است، مناسبت نخست، سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص)‌ است که بهترین زمان برای برگزاری این مسابقات از سوی جمهوری اسلامی ایران است زیرا با نزول قرآن کریم هماهنگ است و نزول قرآن نیز با حفظ کلام وحی تناسب دارد، و این همان هدف مسابقه است.

وی در پایان اظهار کرد: مناسبت دوم معراج پیامبر اسلام(ص) است که پس از غزوه طائف برای پیامبر اکرم(ص) رخ داد و یکی از موجبات بزرگداشت پیامبر اکرم(ص) از سوی خداوند، عروج ایشان در شب معراج بوده است. لذا این مسابقات بین دو مناسبت یعنی بعثت و معراج پیامبر اسلام(ص) برگزار شد و از خداوند متعال برای برگزارکنندگان این دوره از مسابقات توفیق خواهانیم.

انتهای پیام
captcha