فرجام درهم‌آمیختگی حق و باطل + فیلم
کد خبر: 4041696
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
درس‌گفتار «آیات و حیات»/ 2

فرجام درهم‌آمیختگی حق و باطل + فیلم

طبق آیه شریفه قرآن حق و باطل نباید باهم درآمیخته شوند؛ چرا که خلط این دو عنصر به کتمان حقیقت منجر می‌شود و وقتی حق و باطل حالتی در هم آمیخته پیدا می‌کنند، نمی‌توانید به حق دعوت و یا از باطل نهی کنید.

فرجام درهم‌آمیختگی حق و باطل + فیلمحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در دومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌ صورت ویدئویی تهیه شده است، به بیان تأکید آیات قرآن کریم به عدم در‌هم‌‌آمیختگی حق و باطل پرداخت و این کار را موجب کتمان حق دانست. 


مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در دومین قسمت از برنامه «آیات و حیات» بدین قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین
بینندگان عزیز، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
به شما وعده داده بودیم که در این سلسله برنامه‌ها آیات مبارکی انتخاب کنیم و بر اساس درک و عقل خود به آن بپردازیم برای اینکه این آیه راهنمایی در زندگی ما باشد و ان‌شاءالله ما را در ایجاد بصیرت در زندگی و تعمیق آگاهی نسبت به مشکلات زندگی‌مان کمک کند.
در این برنامه سعی می‌کنیم درباره دوگانه‌ حق و باطل و مشخصاً درباره آنچه به درآمیختگی میان این دو عنصر ارتباط دارد، سخن بگوییم.
 
طبق آیه کریمه 42 سوره مبارکه بقره، خداوند می‌فرماید: «و حق را به باطل درنياميزيد، و حقيقت را  ـ با آنكه خود مى‌دانيد ـ كتمان نكنيد.»
 
دوستان من! در این آیه باید از زندگی خود و چالش‌هایی که به نقطه مرکزی این آیه مرتبط است، آغاز کنیم. یعنی حق و باطل و دیدگاه در هم آمیختگی بین آنها.
 
دوستان من! همانطور که می‌دانید، حق همیشه خالی از آمیختگی‌ها ظاهر نمی‌شود. همچنین باطل را نمی‌توانیم در جهانی پر از فلسفه‌ها و جریان‌ها همیشه با وضوح کامل مشاهده کنیم. زیرا هر جریان باطلی همراه با بسیاری از زرق‌ و برق‌های اعجاب‌انگیز بر فرزندان، خانواده و نفس ما ظاهر می‌شود. باطل با بسیاری از نشانه‌های حق ظاهر می‌شود. یعنی یک در هم آمیختگی میان حق و باطل وجود دارد و کسانی هم هستند که بین حق و باطل به اشتباه می‌افتند و باطل را با قسمتی از حق ترکیب می‌کنند. یعنی باطل را با حق یا حق را با باطل در می‌آمیزند؛ در این صورت حق و باطل در هم آمیخته می‌شوند.


 
خداوند متعال در این آیه به ما هشدار می‌دهد که اولاً حق را در باطل نیامیزیم یعنی آنها را با هم مخلوط نکنیم. بگذارید حق آشکارا باشد، اجازه دهید حقیقت، صریح و روشن باشد تا مردم در شناخت آن گمراه نشوند. نگذارید حقیقت، قربانی شود، یعنی وضوح این حق را قربانی ملاحظات سیاسی و اجتماعی و همچنین ارتباطات شما قرار نگیرد تا باعث آزار و اذیت این شخص و آن شخص نشود و کسی بر شما خشمگین نگردد، تا هم منافع دنیوی برای شما داشته باشد هم منافع اخروی.
 
وقتی شما مجبور می‌شوید حق و باطل را در هم آمیزید؛ این، عملی مجرمانه در حق خود شما و دیگران است زیرا حق، روشن و آشکار است و باید واضح باشد و خداوند در این حق، آمیختگی قرار نداده است.
 
لذا در این آیه مبارکه، آمیختگی حق و باطل ممکن نیست چرا که آمیختگی بین حق و باطل به کتمان حق منجر می‌شود. «و حق را کتمان نکنید». چرا که وقتی شما حق را با باطل در می‌آمیزید و حق و باطل حالتی در هم آمیخته پیدا می‌کنند، نمی‌توانید به حق دعوت کنید و یا از باطل نهی کنید. به همین دلیل حق، مکتوم و پوشیده و مهجور می‌ماند و این مسئله بسیار خطرناک است که زندگی، هستی و روش‌‌های تربیتی ما را تهدید می‌کند.
 
انسان سالم و عادی در فضایی رشد می‌یابد که حق و باطل در آن کاملاً آشکار است بنابراین انسان در چنین فضایی حقیقت را کتمان نمی‌کند.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha