جنگ اوکراین مبتنی بر تضاد منافع است، نه نبرد حق و باطل
کد خبر: 4042041
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
خطیب جمعه تهران:

جنگ اوکراین مبتنی بر تضاد منافع است، نه نبرد حق و باطل

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث اوکراین گفت: ما با جنگ مخالفیم و نظام اسلامی با تخریب زیرساخت‌ها و کشتارها مخالف است، اما این جنگ، جنگ میان حق و باطل نیست، بلکه جنگ مبتنی بر تضاد منافع است اما اگر جنگ میان حق و باطل بود ما هم موضع می‌گرفتیم.

جت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران که امروز، بیستم اسفند، در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان و دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوا گفت: تقوا مسیر هدایت و منشأ بصیرت است؛ تقوا موجب پیروزی بر دشمن درونی و دشمن بیروی می‌شود و کلید باز شدن درهای خیر و رحمت است. خداوند به اهل تقوا عنایت مادی و معنوی می‌کند.

وی در تشریح سایر مزایای اخلاق و زبان خوش اضافه کرد: گناه زندگی انسان را خراب می‌کند و جان انسان را آلوده می‌کند و رابطه بین انسان و خلق خدا را هم مخدوش می‌سازد. حضرت امیر(ع) فرموده‌اند که اگر شما رابطه‌تان را با خدا درست کنید، رابطه‌تان با خلق خدا درست می‌شود. اگر کسی مؤمن بود و در رفتارش هم در جهت جلب رضایت خدا عمل کرد، حتماً خدای متعال برای او مودت قرار خواهد داد و محبوب دل‌ها خواهد شد و مردم او را دعا خواهند کرد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: ایمان کسی مستحکم نمی‌شود مگر اینکه با زبانش ظلم و شرارت نکند و موجب یأس و ناامیدی مردم نشود. فرد مؤمن باید دروغ نگوید، با زبان خودش ضعفا را تهدید نکند و ناسزا نگوید. اگر زبان کنترل شود، منشأ گناه‌های دیگر از انسان فاصله می‌گیرد و زندگی انسان‌ زندگی نورانی خواهد بود. خداوند اگر می‌خواهد ثواب ارائه دهد به زبان انسان ثواب می‌دهد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران گفت: خداوند متعال یکی از راه‌های خروج انسان از تنگناها را مسئله تقوا قرار داده است؛ تقوا یعنی آنچه که خداوند امر کرده به آن عمل کنیم و آنچه که خداوند، انسان را از آن نفی کرده به سمت آن نرویم. به عبارت کامل‌‎تر تقوا زندگی انسان را آسان‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه ماه شعبان همانند گنج و اکسیر اعظمی است که خداوند به ما داده و باید قدر آن را دانست، عنوان کرد: ماه شعبان همانند وسیله تزکیه است که باید آن را جدی گرفت. ماه شعبان ماه نبی خداست و لحظه‌لحظه شعبان مجرای رحمت خداست و مهمتر از همه اینکه ساعت‌ها، دقایقش و تمام لحظاتش مختص خدا، مختص مقام قرب و رضوان الهی است. در این ماه آرزوی مؤمن این است که خداوند از او راضی باشد. استغفار و توبه در این ماه توصیه شده است. خدا در این ماه منتظر است که بندگانش بازگردند و مسیر عمل صالح را در پیش بگیرند. در این ماه صلوات بسیار توصیه شده و صلوات موجب می‌شود تا ملازم باشیم. در ماه شعبان مناجات شعبانیه را حتماً بخوانید و از همه مهمتر به فقرا توجه کنید و اجازه ندهید هم‌وطنی به خاطر فقر اذیت شود.

صدیقی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان رهبری گفت: جهاد تبیین یکی از محورهای مهم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. دشمن با تقریرات پرحجم خودش باورها و اعتقادات مردم را بمباران می‌کند و از طریق تکرار دروغ‌ها می‌خواهد باور غلط را ایجاد کند. از سوی دیگر دشمن هنرمندانه با ابزارهای مدرن اعتقادات و باورهای مردم را به حاشیه می‌کشاند که برای مقابله با هجمه دشمن باید ابزارهای آن را در اختیار داشته باشیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از ابزارهای مهم است و به عبارت دیگر امر به معروف و نهی از منکر همان جهاد تبیین است. ابزاری اثرگذارتر از احساس مسئولیت نیست؛ ما همه باید از بدی‌ها دوری کنیم و دیگران را هم از بدی به دور نگاه داریم و یکی از ابزارهای مفید برای تحقق این مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: بالاترین فساد در زمانه حاضر ایجاد یأس در دل مردمی است که بیش از 40 سال اقتدار خود را حفظ کرده، پیشرفت منطقه‌ای داشته و جهش علمی و فناوری داشته است. در این 40 سال جنگ، آشوب و فتنه‌های مختلفی رخ داده که با تمام آنها مقابله شده است. باید کسانی را که ایجاد یأس می‌کنند نفرین کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به پرتاب ماهواره نور ۲ گفت: این ماهواره هم می‌تواند سیل و زلزله را رصد کند و هم در افزایش توان دفاعی کشور تأثیرگذار است. این ماهواره در ۵۰۰ کیلومتری زمین مستقر شده و کاربردش بسیار بیشتر از ماهواره نور یک است. اقدام سپاه در پرتاب این ماهواره در روز تولد حضرت ابوالفضل(ع) حائز توجه است. بدون شک شرایط بین‌المللی نشان می‌دهد، توسعه و پیشرفت بدون امنیت کارایی ندارد و کشور محتاج دیگران خواهد شد. بحمدالله سپاه پاسداران در کنار سایر خدماتش به جامعه، با پرتاب ماهواره نور ۲ نشان داد بدون اتکا به نیروهای خارجی و با اتکا به ظرفیت داخلی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد که چشم دشمنان را کور کرد. همه کسانی که در ساخت ماهواره نور ۲ مشارکت داشتند از جوانان بودند. این جوانان همه انقلابی، ولایی، مردمی هستند و این انگیزه دینی بیشترین تأثیر را در پیشرفت‌ها دارد.

صدیقی با بیان اینکه دولت انقلابی عاشق خدمت می‌تواند با استفاده از ظرفیت جوانان مشکلات اقتصادی را رفع کند، افزود: وقتی جوانان ما می‎‌توانند در 480 ثانیه ماهواره نور 2 را در 500 کیلومتری زمین قرار دهند و به عنوان یک امر راهبردی قدرت بازدارندگی کشور را به این اندازه افزایش دهند، آیا در مسئله اقتصاد نمی‌توانند در جنگ تمام‌عیار غرب مشکل اقتصاد را حل کنند. من یقین دارم که اگر به جوانان مستعد میدان داده شود، در این جنگ هم طولی نمی‌کشد پیروزی ازآن ملت ایران خواهد شد.

وی درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت: در قضیه جنگ روسیه و اوکراین دشمنان ایران اسلامی انگشت اتهام را به سمت کشورمان نشانه گرفته‌اند و بوق‌های تبلغیاتی غرب و بعضی از وابستگان بیرونی آنها لجن‌پراکنی می‌کنند. این عناصر ابهاماتی را ایجاد کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران از نظر مبنای انقلابی و دینی خود حامی مظلوم و طرفدار حق علیه باطل است. اگر ایران در سوریه و در لبنان حضور پیدا می‌کند و در برابر فلسطین مظلوم به‌عنوان یک حامی قدرتمند به حساب می‌آید، برای این است که جنگ فلسطین و اسرائیل غاصب جنگ حق و باطل است. جنگ یمن و ائتلاف عربی جنگ حق و باطل است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: اما در مسئله اوکراین اولاً دنیای غرب در زمان شوروی وقتی می‌خواستند دو آلمان را یکی کنند، عقب‌نشینی شوروی را لازم داشتند، اینها تعهد دادند که ناتو را توسعه ندهند و به این تعهدشان عمل نکردند و همچنان نیروهای نظامی ناتو در کشورهای مختلف پایگاه به وجود آورد و لهستان و چک‌اسلواکی و دیگر کشورها یکی پس از دیگر عهدشکنی کردند و مانند سایر عهدشکنی‌ها به این تعهد هم پایبند نماندند تا اینکه به مرز روسیه نزدیک شدند و به‌عنوان یک تهدید جدی خلاف تعهد خودشان عمل کردند.

صدیقی گفت: جمهوری اسلامی ایران با جنگ مخالف است. نظام اسلامی با تخریب زیرساخت‌ها  و با کشتار مخالف است، اما این جنگ در تضاد منافع است. جنگ اوکراین و روسیه اگر جنگ حق و باطل بود ما تکلیف دیگری داشتیم. آنها عهدشکنی کردند و اوکراین هم در مسئله هواپیما به ما جفا کرد و به نفع آمریکا سوءاستفاده از فرصت می‌کرد. از این جهت ما در این امر هیچ مشکلی از نظر اخلاقی نداریم، ولی آبروی نداشته غرب یک بار دیگر در جنگ اوکراین ریخته شد؛ چون اینها به نفع هیچ مظلومی در یمن، سوریه، لبنان و علیه غارت ثروت‌های ملی آنها و موضع نگرفتند اما در اوکراین بوق‌های آنها خیلی در جهت تبلیغات به صدا درآمد. این تبعیض و جدا کردن سفیدپوستان و اروپایی‌ها و ممتاز دیدن آنها یکی از برگ‌های ننگین نژادپرستی غربی‌هاست.

وی در پایان با اشاره به جشن نیمه شعبان گفت: برای استقبال از آمدن امام زمان(ع) خون‌های بسیاری ریخته شده است. انقلاب اسلامی، انقلاب ظهور امام زمان(ع) است. به خاطر تحقق توحید و عدل جهانی امام انقلاب کردند و این کشور، کشور بقیة‌الله است. ان‌شاءالله مردم ایران برای تعظیم شعائر مهدوی سنگ‌تمام خواهند گذاشت و دوستان عزیز ما برای خیابان ولیعصر(عج) تهران از ابتدا تا انتها برنامه‌های وزین و متنوعی را در نظر گرفته‌اند و هرکسی در هر خیابانی و با هر ابتکاری می‌تواند نشان دهد که عاشق امام زمان(ع) است. به دنیا اعلام کنید انقلاب ما برای ظهور امام زمان(ع) و نجات بشریت است. دعای کمیل و دعای ندبه حتماً خوانده شود و استغاثه به امام زمان(ع) فراموش نشود.

انتهای پیام
captcha