ترویج تلاوت معنامحور و عمل به قرآن؛ دو وظیفه قرآنیان در جهاد تبیین
کد خبر: 4043060
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ 18

ترویج تلاوت معنامحور و عمل به قرآن؛ دو وظیفه قرآنیان در جهاد تبیین

حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به نقش جامعه قرآنی در جهاد تبیین بنا بر منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: دو راهکار ترویج و گسترش تلاوت‌های معنامحور و همچنین عامل بودن به آموزه‌های قرآن از وظایف مهم جامعه قرآنی در این عرصه است.

مجتبی فردفانی، حافظ بین المللی قرآنمجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به نقش جامعه قرآنی در جهاد تبیین بنا به منویات مقام معظم رهبری، گفت: جهاد تبیین شامل دو کلمه است؛ جهاد یک کلمه مقدس با بار مثبت و تبیین به معنای روشنگری است. همچنین مشتقات تبیین در قرآن در چند جا به‌کار برده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشتقات تبیین در آیه ۴۴ سوره نحل آمده است که در خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید «بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ زيرا آنان را با دلايل آشكار و نوشته‌ها فرستاديم و اين قرآن را به‌سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به‌سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند»، افزود: با این تفاسیر ترکیب این دو کلمه یک مبدأ قرآنی دارد و همچنان که پیامبر(ص) آیات قرآن را برای مردم تبیین می‌کرد ما نیز که قاریان قرآن هستیم این وظیفه را داریم که مباحث قرآن را تبیین کنیم.

فردفانی تصریح کرد: هرچند منظور رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین، بحث حکومت و مباحث مربوط به کشور بوده است ولی به هر حال از یک جهت به هم ربط دارد. قانون اساسی ما غالباً براساس آموز‌ه‌های قرآن و بسیاری از پایه‌های حکومت ما نیز براساس قرآن و عترت است؛ بنابراین جامعه قرآنی باید از طریق خود قرآن شبهاتی که وجود دارد را روشن کنند.

وی با بیان اینکه تعریف جهاد تبیین این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی که دشمن آن‌ها را کم‌رنگ یا بی‌اهمیت جلوه می‌دهد یا می‌خواهد از بین ببرد و یا آن‌ها را نادیده بگیرد را تبیین کنیم، گفت: به نظر می‌رسد یکی از وظایفی که جامعه قرآنی دارند این است که دستاوردها را تبیین کنند.

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: همچنین باید نقاط ضعف را نیز تبیین کنیم و قبل از اینکه دشمن روی یک مسئله‌ای دست بگذارد و آن را پررنگ و برجسته کند و از آن بر علیه نظام اسلامی استفاده کند، خودمان باید پیشقدم شویم و این نقاط ضعف را بگوییم که بتوانیم در آینده آن‌ها را برطرف کنیم و نقاط قوت را تقویت کنیم.

فردفانی بر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف به‌طور همزمان تأکید کرد و گفت: آیاتی نیز در این باره در قرآن وجود دارد. وقتی خودمان دستاوردها را بیان نکنیم، دشمن تنها ضعف‌ها را بیان می‌کند، بنابراین باید خودمان دستاوردها و ضعف‌ها را بیان کنیم که دشمن نتواند روی نقاط ضعف تمرکز کند.

وی در ادامه با اشاره به وظایف جامعه قرآنی در جهاد تبیین، گفت: یکی از کارهایی که جامعه قرآنی باید انجام دهد تلاوت مطلوب است؛ یعنی تلاوتی که دارای شاخص‌های صوت، لحن و تجوید خوب باشد و همچنین متکی بر معنامحوری باشد. کار دیگری که مهم است بحث عمل به آموزه‌های قرآن است یعنی جامعه قرآنی بین عموم مردم باید یک جامعه عامل به قرآن باشد که بگویند این‌ها از دستاوردهای انقلاب بوده است و وقتی انقلاب شده جلسات قرآن و تفسیر و مسابقات زیاد شده است و این‌ها از ثمرات آن هستند که این، یک مورد از تبیین دستاوردهای قرآنی نظام توسط جامعه قرآنی می‌شود.

فردفانی ادامه داد: ولی در اصل آن چیزی که مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین فرمودند به دلیل شبهه‌افکنی‌هایی است که رسانه‌های معاند به‌صورت مکتوب، صوتی و تصویری برای مردم ایجاد کرده و باعث ناامیدی شده‌اند و همچنین دستاوردها را نادیده گرفته‌اند و هرجا یک اشکالی هرچند کوچک بود آن را بزرگ می‌کردند و نهایتاً باعث سردرگمی و ناامیدی مردم می‌شد.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری نیز فرمودند که از تحریم مهم‌تر، تحریف حقایق و دستاوردهای نظام است، گفت: بحمدالله می‌دانیم دستاوردهای نظام کم نیست، البته نقاط ضعف نیز وجود دارد که به آن واقف هستیم. باید در این جهاد تبیین دو بال را مهم ببینیم؛ نقاط قوت و حتی ضعف‌ها را بگوییم و نقاط قوت را تقویت و تکثیر کنیم و ضعف‌ها را در آینده از بین ببریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha