چرا به فرشتگان نویسنده اعمال، «کرام‌الکاتبین» گفته می‌شود + صوت
کد خبر: 4043083
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
آیت‌الله سیدان بیان کرد:

چرا به فرشتگان نویسنده اعمال، «کرام‌الکاتبین» گفته می‌شود + صوت

آیت‌الله سیدان ضمن شرح صحیفه سجادیه در مورد صفت «کرام الکاتبین» توضیح داد: شاید جهتش این است که این فرشتگان، کارهای خوب ما را سریع می‌نویسد ولی برای نوشتن کارهای زشت ما مهلت می‌دهند و با کرامت با گناهان ما برخورد می‌کنند.

به گزارش ایکنا، جلسه شرح صحیفه سجادیه با سخنرانی آیت‌الله سیدجعفر سیدان روز گذشته برگزار شد که گزیده متن جلسه را در ادامه می‌خوانید؛

ارتباط با پروردگار از طریق دعا از اهمیت بسیار برخودار است. هر وقت انسان بخواهد با حضرت حق ارتباط پیدا کند به‌جا و مناسب است و هیچ استثنایی ندارد که به یاد خدا باشیم و ذکر خدا داشته باشیم. در خود قرآن کریم و روایات بر این مطلب سخت تاکید شده است. در قرآن می‌خوانیم: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ». خیلی مسئله مهمی است. آیه می‌فرماید اگر دعای شما نباشد مورد اعتنای ما نیستید. از ما کار گذاشته است ولی بر شما به‌جا است با جدیت با صحیفه سجادیه انس داشته باشد و به معنایش توجه کنید.

امام در دعای ششم صحیفه سجادیه می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ یسِّرْ عَلَی الْکرَامِ الْکاتِبِینَ مَئُونَتَنَا، وَ امْلَأْ لَنَا مِنْ حَسَنَاتِنَا صَحَائِفَنَا، وَ لَا تُخْزِنَا عِنْدَهُمْ بِسُوءِ أَعْمَالِنَا». از مدارک معتبر قرآنی و حدیثی استفاده می‌شود فرشتگانی هستند که به کارهای ما رسیدگی می‌کنند، اعمال ما را ضبط می‌کنند. امام در این فراز دعا می‌فرمایند مئونه ما را بر کرام‌الکاتبین یعنی فرشتگان موکل آسان کن، یعنی ما کارهای خوب انجام دهیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که گفته شده است «کرام الکاتبین» یعنی فرشتگانی که باکرامت هستند. شاید جهتش این است که این فرشتگان، کارهای خوب ما را سریع می‌نویسد ولی برای نوشتن کارهای زشت ما مهلت می‌دهند. حتی وقتی ما به کار زشتی اصرار می‌کنیم و می‌خواهند به خداوند گزارش بدهند، در ارتباط با حسنات سریع گزارش می‌دهند ولی در ارتباط با سیئات سکوت می‌کنند. بعد پروردگار درباره اعمال بد انسان سوال می‌کند ولی باز هم ملائکه سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند تا اینکه برای مرتبه سوم از آنها سوال می‌شود و اعمال بد فرد را ذکر می‌کنند. بنابراین این ملائکه با کرامت با گناهان ما برخورد می‌کنند.

این جمله از دعا هم خیلی مهم است: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنَا فِی کلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِهِ حَظّاً مِنْ عِبَادِک، وَ نَصِیباً مِنْ شُکرِک وَ شَاهِدَ صِدْقٍ مِنْ مَلَائِکتِک» یعنی خدایا در هر ساعتی از ساعت روز و شب حظی از عبادت برای ما قرار بده. یکبار خدمت شیخ مجتبی قزوینی بودیم. من پانزده سال خدمت ایشان بودم و کتب معقول و فلسفی را خدمت ایشان خواندم. ایشان کتب را می‌خواندند و رد می‌کردند چون بسیاری از حرف‌های فلاسفه با دین سازگار نیست، با نصوص قرآن و احادیث سازگار نیست. کسی به ایشان گفت من شب‌ها هر ساعتی می‌گذرد از خواب بلند می‌شوم، باز می‌خوابم، باز بیدار می‌شوم. ایشان گفتند وقتی بلند می‌شوی ذکری هم می‌گویی؟ آن فرد گفت بله می‌گویم یا حمید. ایشان گفتند در صحیفه سجادیه هست: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنَا فِی کلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِهِ حَظّاً مِنْ عِبَادِک». این نشان می‌داد ایشان چقدر با دعاها انس دارند که سریع این جمله را خواندند.

کد
انتهای پیام
captcha