بایسته‌های جهاد تبیین در موضوع مهدویت
کد خبر: 4043921
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴

بایسته‌های جهاد تبیین در موضوع مهدویت

مدرس مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: جهاد تبیین در موضوع مهدویت بدان معناست که فضای جامعه مهدوی شود، منتظر ظهور با تبیین حقایق و نشر حداکثری محتوای ناظر به مبحث مهدویت در میان آحاد مردم یک شوق ایجاد می‌کند.

علی محمدباقی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت قم

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدباقی، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه ظهور منجی اندیشه‌ای صرفاً اسلامی یا شیعی نیست، اظهار کرد: تمام ادیان، اندیشه‌ها و نحله‌ها به اصل منجی و اندیشه نجات باور دارند و معتقدند که جهان روزی به دست یک ابرمرد اصلاح خواهد شد، اگرچه در شیوه‌ها و اسامی و ظواهر امر تفاوت‌ها و اختلاف نظرها وجود دارد. لذا همه آحاد بشر با هر فکر و اندیشه‌ای ذاتاً منتظر مردی آسمانی هستند که در آخرالزمان بازگردد و نجات‌بخش باشد.

وی با ذکر اینکه انتظار مردم برای ظهور منجی امری فطری است، افزود: طبق توضیحی که بیان شد، بشر به‌صورت فطری به اصل مهدویت و ظهور منجی باور دارد اما در تبیین اینکه مسئله انتظار چقدر جایگاه دارد و نهادینه شده است باید گفت که بزرگ‌ترین انتظار در شیعه معنا می‌شود زیرا معتقد به امام حی است؛ منجی در فرهنگ شیعه زنده است لذا هر لحظه احتمال بازآمدن هست اما کسی که مثلاً معتقد است منجی متولد خواهد شد، نمی‌تواند انتظار به معنای واقعی را درک کند.

محمدباقی بیان کرد: در طول تاریخ تفکرات گوناگون نظیر کمونیسم، مکاتب دیالکتیک، فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب و غیره مدعی نجات و سعادت بشر بوده‌اند اما نه‌تنها بشر را نجات نداده‌اند بلکه هر بار وضعیت را از قبل بدتر کرده‌اند، لذا امروز حافظه تاریخی بشر این سرگذشت را به خاطر دارد و دچار اضطراب شده و از مکاتب انسانی دل کنده است. بشر عصر پسا پُست مدرن از دوران انکار توحید و وحی و معاد عبور کرده و سرخوردگی از دل بستن به مادیات را پشت سر گذاشته است و به شدت معنویت‌گراست که این بشارت مهمی برای بشر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه توجه به وضعیت فعلی اندیشه بشری زمان ظهور منجی نباید خیلی دور باشد، تصریح کرد: جهان امروز در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی است و بشر در حال جهانی شدن است، ارتباطات جهانی تسهیل شده و انسان‌ها گویی متعلق به یک خانواده بزرگ هستند، یعنی پیوستگی اجتماعی در سطح جهانی در حال رخ دادن است. اگرچه قدرت‌هایی مانند آمریکا داد رهبری بر جهان واحد را سر می‌دهند اما در فرهنگ تشیع این امر بر عهده امام زمان(عج) است که ظهور خواهند کرد و حکومت عدل جهانی را تشکیل خواهند داد.

محمدباقی با اشاره به اینکه انتظار و امید در نهاد بشر وجود دارد، ادامه داد: کسی که در اوج مشکلات و ظلم و جور قرار دارد در لایه‌های ذهنی خود امید به نجات و رهایی را نیز دارد و لذا می‌جنگد و صبر و مقاومت می‌کند. امید برای حفظ بقا و رسیدن به آینده مطلوب در فطرت بشری نهادینه شده است که این امید و انتظارات بشری همگی در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) محقق خواهد شد. بهترین سند امیدواری انسان دعای بعد از نماز ماه مبارک رمضان است که می‌خوانیم: اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَی أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، ای خدا تو بر اهل قبور نشاط و سرور عطا کن. اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ‏‌، خدایا هر فقیر را بی نیاز گردان خدایا هر گرسنه را سیر گردان و تا آخر دعا که سراسر امیدواری به اصلاح امور و بهبود شرایط است.

انبیای الهی مأمور به تبلیغ مهدویت بودند

مدرس مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: در تمام کتب آسمانی ظهور مهدی(عج) وعده داده شده و قرآن کریم در آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ یعنی در تمام کتب آسمانی این مهم اشاره شده است‌، پیداست که تمام انبیای الهی مأمور به تبلیغ مهدویت بودند و این وعده الهی به پیروان تمام ادیان داده شده است اگرچه می‌بینیم که آنان در مصداق دچار اشتباه شده و منجیانی جز مهدی موعود(عج) را با نام منجی خودشان می‌شناسند و باور دارند.

محمدباقی با تأکید بر اینکه بر طبق اسناد، منجی‌های مورد توجه در دیگر ادیان نظیر مسیحیت و یهودیت و غیره در عصر ظهور به منجی واقعی یعنی امام زمان(عج) اقتدا می‌کنند، افزود: منجیان مورد باور در دیگر ادیان در روز موعود پشت سر امام(ع) به نماز می‌ایستند، پیروان حق‌طلب آنان نیز به امام زمان(عج) اقتدا می‌کنند و در مسیر حق قرار می‌گیرند. لذا اگر منتظر وظیفه خود را برای تعجیل در ظهور انجام دهد تکلیف خود را ادا کرده است و در عصر ظهور تمام کسانی که در گمراهی هستند با نور وجود مهدی(عج) مسیر صحیح را باز خواهند یافت و در می‌یابند که آنچه عمری در جستجویش بودند با پیمودن مسیر اشتباه نمی‌یافتند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر توجه به جهاد تبیین در موضوع مهدویت، بیان کرد: تبیین ناظر بر روشنگری و آشناسازی با حقایق موجود است و بنا نیست که حقایقی را اضافه یا کم کنیم بلکه اگر بتوان حقیقت را برای مردم روشن ساخت خود مردم شیفته حقیقت شده و همراهی خواهند کرد. امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند: «رحمت خدا بر بنده اى را كه امر ما را زنده كند. دانش هاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم زيبايى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پيروى مى‌كردند». پیداست که اگر حقیقت مهدویت بر مردم تبیین شود، خواه ناخواه بر اساس فطرت پاک انسانی شیفته آن خواهند شد و در هر بیراهه‌ای که گرفتار باشند، به مسیر حقیقت باز خواهند گشت.

محمدباقی با تأکید بر اینکه کار شیطان مخفی و خاموش ساختن خورشید حق و جلوگیری از انتشار نورانیت حقیقت است، گفت: اما جنود امام زمان(عج) در هر جا که باشند جهادگرانه تلاش می‌کنند که حقیقت مهدویت را برای مردم تبیین کنند.

وی با تصریح اینکه در رسانه‌های غربی حقیقت شیعه به‌صورت تاریک و مخفی باقی می‌ماند و دشمنان اسلام منجی شیعه را در رسانه‌ها و فضای مجازی به شدت مورد استهزا یا محل شبهه قرار می‌دهند، ادامه داد: برخی باورمندان مهدویت قائل به این هستند که در برابر چنین شیطنت‌هایی باید ساکت و آرام نشست تا خود حضرت ظهور کنند و امور اصلاح شود حال آنکه این تفکر شیطانی و ضد اسلامی است. در جهاد تبیین باید این مهم طرح و تبیین شود که اساساً ما باید ظهور را بسازیم و قرار نیست امام زمان(عج) بر طبق اراده خودشان در زمانی معین و محدود در پس پرده غیبت بمانند و وقتی زمان غیبت سرآمد، ظهور کنند.

وظایف جنود امام زمان(عج) در جهاد تبیینِ فرهنگ مهدویت

این کارشناس مهدویت با استناد به آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/۱۱)، بیان کرد: در جهاد تبیین باید حقیقت مهدویت به مردم نشان داده شود و بی‌شک آنان خودشان مسیر حقیقت را طی خواهند کرد که در این راستا باید سیمای حضرت حجت(عج) در قرآن کریم و کتب آسمانی برای آنان تبیین شود. همچنین بیان احادیث و روایات در خصوص حضرت، سیره رفتاری و گفتاری ایشان، پرداختن به شیوه حکومت ایشان در عصر ظهور و غیره باید در فضای مجازی و حقیقی به‌صورت گسترده و مؤثر منتشر و بیان شود.

محمدباقی وظیفه دیگر منتظران در راستای جهاد تبیین را زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت برشمرد و توضیح داد: جهاد تبیین علاوه بر ساحت نظری و علمی و محتوایی در ساحت عملی نیز باید مؤثر باشد و همگان را به این تفکر سوق دهد که خود و جامعه را برای ظهور حضرت آماده کنند. در این راستا همه منتظران ظهور دارای مأموریت اجتماعی برای کادرسازی هستند و در اینجا نقش جهاد تبیین بسیار مهم است.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: وظیفه ما این است که جهاد تبیین در موضوع مهدویت علاوه بر تبیین نظری، در عمل نیز همراه با تقویت عده و عُده برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) و تشکیل حکومت عدل جهانی باشد، نظیر چنین کاری را از سردار شهید سلیمانی شاهد بودیم که تمام نیروهای باورمند منطقه را گرد هم بسیج کرد و علیه دشمن حق و حقیقت به کار گرفت. درواقع کادرسازی و گردآوری نیروهای امام زمانی را در عملکرد این شهید والامقام مشاهده می‌کنیم.

محمدباقی گفت: جهاد تبیین در موضوع مهدویت بدان معناست که فضای جامعه مهدوی شود، منتظر ظهور با تبیین حقایق و نشر حداکثری محتوای ناظر به مبحث مهدویت اعم از آیات قرآن، روایات و احادیث معصومین(ع)، دعوت به خیرات و امر به معروف‌ها، تزریق روحیه دعاخوانی و نشر ادعیه و مناجات‌ها و ایجاد شور و شوق انتظار در میان آحاد مردم یک شوق اجتماعی برای حضرت را ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه خودسازی و کادرسازی برای ظهور حضرت نیز از وظایف دیگر ما در حیطه جهاد تبیین است.

انتهای پیام
captcha