اولویت دوران ظهور؛ اصلاح فوری نظام تربیتی جامعه اسلامی
کد خبر: 4044205
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
مؤلف کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:

اولویت دوران ظهور؛ اصلاح فوری نظام تربیتی جامعه اسلامی

کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی با تأکید بر اینکه مسلماً اصلاح فوری نظام تربیتی جامعه اسلامی، اولویت دوران ظهور است، گفت: چراکه اولویت رسالت نبوی طبق آیه دوم سوره جمعه، تعلیم و تربیت اسلامی است و نظام فعلی آموزش و پرورش نه بر اساس هدف تربیت الهی، بلکه بر اساس شرایط فعلی نظام‌های بشری طراحی و اجرا می‌شود.

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورشرضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اصلاح فوری نظام تربیت، اولین اولویت دوران ظهور است، گفت: با توجه به شرایط خاص زمانی و مکانی و اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و با توجه به اهمیت اصلاح نظام تعلیم و تربیت در دوران ظهور حضرت مهدی(عج)، چند سؤال مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که امام زمان(عج) پس از ظهور، سیطره در اختیار و اراده مردم خواهد داشت یا خیر، گفت: خیر؛ زیرا اراده الهی بر هدایت انسان بر اساس اختیار، اراده و آزادی خود او است و بر اساس آیات شریفه قرآن، اصلاح جامعه و اجرای عدالت، هدف اصلی هر پیشوای الهی است اما نه با استفاده از تثلیث زر و زور و تزویر.

نباتی در پاسخ به این سؤال که از چه طریق و با چه ابزاری اصلاح جامعه صورت می‌گیرد؟، افزود: مسلماً اصلاح فوری نظام تربیتی جامعه اسلامی، اولویت دوران ظهور است چرا که اولویت رسالت نبوی، طبق آیه دوم سوره جمعه، تعلیم و تربیت اسلامی است. نظام فعلی آموزش و پرورش نه بر اساس هدف تربیت الهی، بلکه بر اساس شرایط فعلی نظام های بشری طراحی و اجرا می شود.

این مؤلف کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که تفاوت این دو نگاه تربیتی در چیست؟، گفت: در نگاه بشری و مکاتب تربیتی ساخته دست انسان، اهداف تعلیم و تربیت اغلب اهداف خاص کوتاه مدت و دنیوی، موقتی، تک بعدی و ناقص طراحی شده و اجرا می‌شود و نهایتاً در اهداف غایی نیز بسیار آرمانی، شعاری و غیرقابل دسترسی و ارزیابی هستند.

وی ادامه داد: رویکردهای تربیت دینی هم در این پارادایم طراحی شده و از این مقوله خارج نیست. بنابراین از ابعاد مختلف دارای نواقص فراوان و نهایتاً با توجه به توجیه پذیر نبودن جایگاه آن در مکاتب بشری در حاشیه سایر بخش‌ها و دروس است‌. در حالی‌ که طبق مکتب اسلام ناب محمدی، هدف در تربیت مهدوی، همان هدف تربیت نبوی و علوی است. در تربیت مهدوی، زمینه‌سازی هدایت انسان از طریق خود، خدا، خلق و خلقت است. بنابراین هر یک از دروس، موضوعیت ندارند بلکه کاملا طریقیت دارند و بهانه‌ای هستند برای ارتباط متعلم (دانش‌آموز) با چهار عرصه خود، خدا، خلق و خلقت. برای تحقق چنین ارتباطی، لازم است از عناصر پنجگانه تفکر و تعقل، ایمان و باور، علم، عمل و اخلاق به خوبی استفاده شود.

نباتی با اشاره به تعریفی از تربیت مهدوی، افزود: بنابر آنچه بیان شد، در تعریف تربیت مهدوی می‌توان گفت «ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی فطرت الهی در جهت درک مراتبی از عبودیت الهی در راستای حیات طیبه مبتنی بر رضایت حجت خدا».

وی درباره نقش معلمان و مربیان در زمینه‌سازی و دوران ظهور، گفت: معلمان، مهمترین و حساس‌ترین توفیق و وظیفه را در زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت(عج) برعهده دارند. از این رو شاکر و قدردان چنین فرصت و نعمتی باشند که در طول عمر با برکت خود، خداوند ایشان را برای معلمی و تربیت هدایت نسل‌های بشری برگزیده است. چراکه هر فردی خودش شغل خود را انتخاب می‌کند به جز شغل و هنر معلمی که خدای حکیم طبق آیه ۳۲ فاطر برای معلمان و مربیان و مبلغان انتخاب می‌کند «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ» و بکوشیم جزو گروه اول و دوم از این معلمان نباشیم بلکه جزو گروه اول باشیم یعنی سابق بالخیرات یعنی «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ، فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ».

نباتی اضافه کرد: از سوی دیگر باید سعی کنیم تا تعریف ارائه شده درباره تربیت مهدوی را مبنای فکر و عمل و برنامه‌ریزی درسی و آموزشی خود، کلاس درس و مدرسه خود قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه تعریف تربیت مهدوی، فاصله نظام موجود با نظام مطلوب آموزشی و تربیتی تا چه حد است؟، اظهار کرد: اسناد تحولی موجود با توجه به رویکرد شکوفایی فطرت‌گرایی توحیدی قابل توجیه و پذیرش است. اما مشکل در اجرای این اسناد است. مسائلی چون ترس و نگرانی و عدم تمرکز ارکان نظام آموزشی بر مبانی نظری و نیز کم توجهی شدید بر تربیت معلمان از جمله موارد و دلایل فقدان عزم جدی و ملی در این مسیر است. امید است مدیران نظام آموزشی کشور نیز در این خصوص ورود داشته و مقصد را تربیت مهدوی قرار دهند.

انتهای پیام
captcha