فیلم | معرفی ارومیه با نوای ساز عاشیقی
کد خبر: 4045232
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

فیلم | معرفی ارومیه با نوای ساز عاشیقی

ارومیه یکی از شهرستان‌های زیبای شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود که هر ساله در نوروز مسافران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند.

فیلم| معرفی ارومیه با نوای ساز عاشیقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، تاریخ ارومیه به گذشته‌های بسیار دور بر می‌گردد، در مورد وجه تسمیه نام آن چند توضیح وجود دارد، در بعضی آثار تاریخی نام باستانی ارومیه «چی‌چیست» و «چی‌چستا» عنوان شده است؛ اما در نوشته‌ها سریانیان به آن «اورمیا»، ارمنی‌ها «اورمی»، اعراب «ارمیه» و ایرانیان «ارومی» گفته‌اند، واژه «ارومیه» از دو کلمه «اور» و «میه» تشکیل شده است.

در زبان‌های باستانی اور به معنای شهر، جا، مکان و قلعه و «میه» یا «میا» نیز به معنای آب است، چون در این شهر آب به فراوانی وجود داشت، آن را ارومیه یا شهر آب نامیدند، البته دار النشاط، پاریس ایران، شهر آب، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است، حتی مدتی در دوره پهلوی به رضائیه تغییر نام داد.

ارومیه یکی از مناطقی است که می‌توان گفت شکل‌دهنده تمدن‌های بشری بوده است، شواهد و آثار باستانی گویای این هستند که ارومیه در زمان حکومت مادها مسکونی و آباد بود، نبش قبرهای کشف شده در ناحیه ارومیه نشان می‌دهد که قدمت آن به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

بعضی از مورخین این شهر را محل تولد دین زرتشت می‌دانند. بر مبنای کتاب اوستا، زرتشت در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح در کنار رودخانه داییتا در آذربایجان غربی به پیامبری برگزیده شد و در حاشیه غربی دریاچه «چی چست» (نام باستانی ارومیه) شروع به تبلیغ این دین کرد.

مسجد جامع، مسجد سردار، کلیسای نه‌نه مریم، مدرسه تاریخی 22 بهمن، خانه انصاری، مدرسه هدایت، یخچال دوققوزپله، کلیسای سیر، پارک جنگلی شیخ تپه، پیست اسکی خوشاکو، پارک تخم مرغی و پارک گوللرباغی از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ارومیه هستند.

انتهای پیام
captcha