بازگشت مراسم ویژه ماه رمضان به کشورهای عربی
کد خبر: 4045551
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

بازگشت مراسم ویژه ماه رمضان به کشورهای عربی

با کاهش محدودیت‌های وضع شده به دلیل شیوع بیماری کرونا، کشورهای عربی مختلف شاهد بازگشت مراسم ویژه ماه رمضان خواهند بود.

به گزاش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، درحالی‌ که مسلمانان خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند و در شرایطی که کشورهای عربی تصمیم گرفته‌اند پس از شرایط استثنایی در دو سال گذشته، محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را کاهش دهند، آیین‌ها و مراسم‌های دیرینه در ماه رمضان بار دیگر به برخی از کشورهای عربی بازمی‌گردد.

محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با شیوع کرونا، ماه مبارک رمضان را در سال‌های 2020 و 2021 از برگزاری مراسم‌های ویژه این ماه در کشورهای عربی تهی کرده بود.

با این‌ حال پیش‌بینی می‌شود، ماه رمضان امسال وضعیت متفاوتی داشته باشد چرا که در برخی از کشورهای عربی اجازه برگزاری مراسم معمول سال‌های پیش از شیوع کرونا صادر شده است.

انتظار می‌رود اعتکاف، مراسم شب‌زنده‌داری، برگزاری نماز تراویح، جلسات ویژه ماه مبارک رمضان در مساجد، سفره‌های افطاری در خیابان‌ها و دیگر مراکز مربوط و دیگر مراسم مرتبط با این ماه مبارک به شکل کامل دوباره به برخی از کشورهای عربی بازگردد.

در ماه‌های اخیر، بیشتر کشورهای عربی شاهد کاهش محسوس نرخ ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ویروس کرونا بوده‌اند که این امر امکان تسهیل اقدامات پیشگیرانه را در آن‌ها فراهم کرده است.

مهم‌ترین تصمیماتی که در ارتباط با برگزاری مجدد آیین‌های رمضان امسال در کشورهای عربی اتخاذ شده به شرح زیر است:

1- عربستان: بازگشت اعتکاف و سفره‌های افطاری

در 22 مارس، عربستان سعودی پس از تسهیل اقدامات مقابله با کرونا پس از ممنوعیت دوساله در 9 مارس 2020 و آوریل، از بازگشت اعتکاف به حرمین شریفین (مسجدالحرام و مسجدالنبی) در ماه رمضان امسال خبر داد.

از سویی برگزاری مراسم افطاری نیز دوباره در این کشور مجاز شده است، وزارت ارشاد و امور اسلامی عربستان دستوراتی در این زمینه را صادر کرده است.

2- امارات: برپایی خیمه‌های افطاری

در 14 مارس، امارات دستورالعملی را برای ازسرگیری فعالیت خیمه‌های افطار در ماه رمضان، هم‌زمان با اقداماتی برای تسهیل شرایط از قبیل لغو فاصله‌گذاری فیزیکی، اعلام کرد.

3- کویت: مراسم افطاری گسترده

در 14 مارس، وزارت بهداشت کویت از آمادگی این کشور برای بازگشت کامل مراسم ماه رمضان در سال جاری خبر داد، این وزارت همچنین اجازه برگزاری مجدد مراسم افطاری گسترده را نیز صادر کرد.

معاون وزیر اوقاف و امور اسلامی کویت نیز از برگزاری مجدد نماز تراویح در مساجد این کشور در ماه رمضان پیش رو خبر داد.

روزنامه القبس نیز به نقل از منابع ناشناس نوشت: مراسم اعتکاف امسال علاوه بر درس و خطبه به مساجد کویت بازخواهد گشت.

4- مصر: بازگشت قرائت خطبه‌ها، مراسم افطاری و نماز تراویح برای بانوان

در اواسط ماه مارس، وزارت اوقاف مصر تصمیم گرفت پس از دو سال وقفه (از 19 مارس 2020) برگزاری جلسات دروس ویژه ماه رمضان در مساجد این کشور را ازسر بگیرد، مشروط بر اینکه خطبه‌ها در مساجد بزرگ و با رعایت اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود.

با ادامه اقامه نماز تراویح در مساجد با رعایت اقدامات احتیاطی، وزیر اوقاف مصر در 25 مارس اعلام کرد، این وزارتخانه اجازه شرکت مجدد زنان در این نماز را نیز صادر کرده است.

دولت مصر نیز پیش‌تر از تصمیم خود برای اجازه برگزاری مجدد مراسم افطار در ماه مبارک رمضان امسال خبر داده بود.

5- اردن: برگزاری مراسم ویژه رمضان و افطاری در مساجد 

در 21 ماه مارس، سخنگوی دولت اردن از راه‌اندازی پویش «رمضانیات» برای برگزاری رویدادهای ورزشی، فرهنگی، گردشگری و اجتماعی در طول ماه در تمامی استان‌ها خبر داد.

وی افزود: هدف این پویش احیای آداب‌ و رسوم معمول ماه مبارک رمضان در جامعه، گسترش روحیه خوب و ایجاد فضای مفرح و سرگرم‌کننده پس از دو سال است.

علاوه بر این دولت اردن از تصمیم خود برای لغو محدودیت فاصله اجتماعی در مساجد و همچنین ضرورت استفاده از ماسک خبر داده است. مراسم افطاری نیز بنا به اعلام سخنگوی دولت اردن در این کشور برگزار خواهد شد.

6 - بحرین: بازگشت مجالس ویژه رمضان

کمیته ویژه کرونا در بحرین در 28 ماه مارس، تصمیم دولت این کشور برای صدور اجازه برگزاری مجدد مجالس ویژه ماه رمضان را اعلام کرد.

اداره اوقاف اهل سنت در این کشور نیز همچنین از افتتاح نمازخانه‌های زنانه در مساجد در ماه رمضان برای اقامه نماز تراویح پس از دو سال ممنوعیت خبر داد.

7- قطر: برپایی مراسم افطاری و برگزاری نماز تراویح

روزنامه قطری الشرق، در گزارشی از ماه رمضان که در 19 مارس منتشر شد از برگزاری مجدد نماز تراویح در مساجد این کشور خبر داده بود.

در گزارش این روزنامه از برگزاری مجدد مراسم افطاری در مساجد و دیگر مراکز مرتبط در قطر نیز خبر داده شده است.

همچنین بر مبنای تصمیماتی که دولت قطر در راستای کاهش محدودیت‌های کرونا گرفته است، ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی در مساجد و همچنین ممنوعیت برگزاری نماز در برخی از فضاهای بسته نیز لغو شده است.

انتهای پیام
captcha