انعکاس معارفه تولیت جدید آستان حضرت عبدالعظیم در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 4046403
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

انعکاس معارفه تولیت جدید آستان حضرت عبدالعظیم در صفحات معارفی رسانه‌ها

مراسم معارفه حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر که هفتم فروردین ماه با حکم رهبر معظم انقلاب به مسئولیت تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و همه متعلقات و بقاع وابسته به آن بقعه منصوب شده بود، امروز یکشنبه در تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت سیدالکریم برگزار شد.

به گزارش ایکنا، در صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 14 فروردین اخبار مختلفی بازتاب پیدا کرده است که از این میان می‌توان به برگزای مراسم معارفه تولیت جدید آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد.

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار معارفی رسانه‌ها؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از ««روزه» یعنی چه و از چه زمانی بر مسلمانان واجب شد؟»،‌ «مراقبات ماه مهمانی خدا/ تأثیر "برکت" در افزایش رزق» و «بیچاره‌ترین افراد در ماه مبارک رمضان» هستند.

در بخش‌هایی از خبر نخست آمده است: روزه گرفتن برای پالایش روح و تهذیب نفس در بسیاری از ادیان و آیین‌های پیشین مانند آیین مایاها، هندو، بودا، جَین و مانویت رواج داشته است. در جوامع و تمدن‌های باستان، روزه گرفتن یا پرهیز از خوردن برخی غذاها مانند گوشت، بر پایه اصولی خاص، تمهیدی برای نزدیک شدن به خدایان تلقی می‌شد و در مناسک یا جشن‌های خاصی متداول بود. روزه گرفتن همچنین کفاره ارتکاب گناه یا وسیله‌ای برای فرونشاندن خشم خدایان به شمار می‌رفت.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «چگونه با روزه‌داری بر غضب و شهوت غلبه کنیم؟/ پاسخ حجت‌الاسلام قرائتی+فیلم»، «طباطبایی: نهج‌البلاغه، امیر‌المؤمنین را به تمامیت نمایش نمی‌دهد»، «برگزاری محافل انس با قرآن ویژه ماه مبارک رمضان در تهران و البرز»،‌ «دعای روز اول ماه رمضان/ گناهانم را در این روز ببخشای+فیلم» و «افضل اعمال در ماه مبارک رمضان از نظر آقامجتبی تهرانی» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «نهج‌البلاغه، امیر‌المؤمنین را به تمامیت نمایش نمی‌دهد» آمده است: در اولین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهج‌البلاغه» موضوع تاریخ نهج‌البلاغه با حضور حجت الاسلام محمدکاظم طباطبایی پژوهشگر نهج‌البلاغه و حدیث‌پژوه مورد بحث و قرار گرفت.

طباطبایی در ابتدا گفت: تاریخ تالیف نهج‌البلاغه ماه رجب سال ۴۰۰ هجری یعنی حدود ۶ سال قبل از فوت سیدرضی است. سیدرضی در دوره‌ای که زندگی می‌کرد حوزه حدیثی بغداد یک حوزه بسیار کوشا و پرتلاش در همه زمینه‌های معرفتی بود. سید شهره به ادب بود؛ به طوری که او را شاعرترین فرد قریش برشمردند. حوزه علمیه‌ای که مرحوم شیخ مفید در آن زمان بنیان نهاد مبتنی بر کلام، قرآن و فقه است و همه علمای این حوزه در مورد این مباحث کار کردند. اما هر عالمی در یک موضوع صاحب تخصص بیشتر و به آن شهره می‌شود؛ مثلا سیدرضی، برادر بزرگ‌تری به نام سیدمرتضی دارد که شهره به فقه است. شیخ مفید بنیانگذار تفکر شیعی است و این‌ها همگی شاگرد مستقیم شیخ مفید هستند و همگی هم در آن دوره اثرگذارند.

وی افزود: سیدرضی، نهج‌البلاغه را به عنوان یک کتاب ادبی فاخر نوشته و مباحث دیگر را کمرنگ‌تر مطرح کرده است. مخاطب او هم در درجه اول ادیبان و خطیبان است. اگرچه بعدها، کاتبان که افرادی سیاسی هستند هم تحت تاثیر ادبیات نهج‌البلاغه قرار گرفتند. درست است که ائمه اطهار خداوندگار سخن هستند، اما اینگونه نیست که همه آنها ادیبانه سخن بگویند و امیرالمومنین (ع) همیشه به زیبا سخن گفتن مشهور بودند و این برتری و امتیاز برای ایشان همیشه محسوب می‌شده است؛ به طوری که حتی افراد غیرشیعه هم به زیبا سخن گفتن امیرالمومنین (ع) اذعان دارند و علاقه عرب به ادبیات فاخر نیز باعث شد که همیشه علاقه به سخنان امیرالمومنین (ع) وجود داشته باشد و حتی نوشته شود. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مردم حدود ۴۰۰ خطبه از امیرالمومنین را حفظ بودند و این حفظ بودن ربطی به موضوعات اعتقادی و اینها نداشته بلکه به عنوان یک گنجینه بلاغی و ادبی با نهج‌البلاغه رفتار می‌شده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار 9 خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «اجرای مسابقه‌ای جدید توسط یک آرژانتینی مبلغ اسلام»، «فعالیت ۴۰ هزار مبلغ طی ماه مبارک رمضان در کشور»، «برای آنها که به تعبیر خواب اعتیاد پیدا کرده اند!»، «جهان اسلام بیش از هر زمانی به تمسک به آموزه‌های قرآنی نیاز دارد»، «شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان؛خدایا مرا از خواب غافلان، بیدار کن»، ««روزه» از چه می‌آید؟»، «پیمان‌شکنی از نشانه‌های پستی اخلاق/ منافق پیمان خود را می‌شکند»، «دعای روز اول ماه مبارک رمضان و ویژگی های قائمین» و «ویژه برنامه های افطار تلویزیون را بشناسید»‌ هستند.

در بخش‌هایی از خبر «فعالیت ۴۰ هزار مبلغ طی ماه مبارک رمضان در کشور» می‌خوانیم: حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی طی ماه مبارک رمضان فعالیت های بسیاری را انجام می‌دهند که یکی از آنها استقرار ۴۰ هزار مبلغ در اماکن تبلیغی کشور است.

وی رویکرد جدی تبلیغ امسال را مبتنی بر جهات تبیین دانست و افزود: مهمترین راهبرد جهاد تبیین تلاش برای تربیت تبیین گران از میان مردم، جوانان، نوجوانان و دانش آموزان است که آموزش های کوتاه مدت نیز توسط مبلغان به آنها ارائه می‌شود و شبکه تبیین‌گری نیز شکل خواهد گرفت.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز 9 خبر را منتشر کرده که تیتر آن‌ها عبارت از «برگزاری دو مسابقه فرهنگی در ماه رمضان توسط ستاد اقامه نماز»،‌ «طرح آموزش غیرحضوری قرآن برای کارمندان کرمان آماده اجراست»،‌ «طولانی‎‌ترین و کوتاه‌ترین زمان روزه‌داری در کجای جهان است؟»، «حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر فعالیت خود را در آستان حرم عبدالعظیم(ع) آغاز کرد»، «آیین جزء خوانی قرآن در مسجد جامع سنندج برگزار می‌شود»، «ماه مبارک رمضان، ماه عروج و رسیدن به کمال مطلق»، «مداحان تهران گرد هم می‌آیند»، «راه کرامت در عرصه اجتماع رجوع به علماء و گروه های مرجع است» و «خدایا مرا از خواب غفلت بیدار کن» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر فعالیت خود را در آستان حرم عبدالعظیم(ع) آغاز کرد» آمده است: مراسم معارفه حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر که هفتم فروردین ماه با حکم رهبر معظم انقلاب به مسئولیت تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و همه متعلقات و بقاع وابسته به آن بقعه منصوب شده بود، امروز یکشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری ،مسئولان کشوری و لشگری و خانواده مرحوم ری شهری در تالار شیخ صدوق (ره) حرم مطهر حضرت سیدالکریم برگزار شد.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم معارفه حجت الاسلام  قاضی‌عسکر تولیت آستان مقدس مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: مرحوم آیت الله ری شهری در دوران جوانی و بعد از پیروزی انقلاب در هر مسئولیتی که بود آن را به نحو احسن انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی اظهار کرد: برای من سخت است که در جلسه ای باشم که برای یادبود آیت الله ری شهری تشکیل شده، رفاقت و هم دوره بودن طولانی من و ایشان  از سال ۱۳۴۰ در مدرسه حوزه علمیه قم آغاز شد. شخصیت های دیگری هم در مدرسه ما بودند که تعدادی شهید شدند و برخی هنوز هم هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در این مراسم گفت: خداوند بر من منت نهاد که از همان اوایل پیروزی انقلاب در خدمت رهبر معظم انقلاب بودم و کارهای اجرایی ام را با ایشان آغاز کردم، از همان دبیرخانه مرکزی شورای ائمه، از سال ۶۳ تا ۶۸ که حضرت امام(ره) به من حکم دادند و بعد از آن تاریخ هم این افتخار را داشتم که در خدمت رهبری باشم و خودم را سرباز نظام و ایشان می دانستم و می دانم.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «چگونگی استجابت دعا از نگاه استاد فاطمی‌نیا + فیلم» و «حدیث امام علی (ع) درباره اهمیت برنامه ریزی» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار پنج خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «دو مسابقه بزرگ فرهنگی توسط ستاد اقامه نماز کشور برگزار خواهد شد»، «مراسم جزءخوانی قرآن ویژه بانوان برگزار می شود»، «پخش آثار همخوانی محمدرسول الله(ص) از رسانه ملی» و «درب های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ۲۴ ساعته باز است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: هم زمان با ایام ماه مبارک رمضان مراسم‌های مذهبی مختلف در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود. مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی از نخستین روز تا پایان ماه مبارک رمضان همراه با برگزاری مسابقه فرهنگی بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر از حدود ساعت ۱۳:۴۵ و روزهای جمعه از ساعت ۹ صبح در مصلای امام علی(ع) برگزار و از شبکه پنج سیما به صورت زنده پخش خواهد شد. مراسم سخنرانی نیز قبل از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. هر شب نیز از ساعت ۲۴ مراسم مناجات خوانی و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در شبستان امام خمینی(ره) با نوای ذاکرین اهل‌بیت علیهم السلام برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha