ثبات قدم برای رسیدن به اهداف + فیلم
کد خبر: 4048425
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
«آیه آیه بندگی»/ 9

ثبات قدم برای رسیدن به اهداف + فیلم

ثبات قدم در راه رسیدن به اهدافی که داریم ضروری است. متأسفانه بعضی‌ها درست به وظایف خود عمل نمی‌کنند و تخصصشان در خراب کردن است و نتیجه آن خرابی است. اگر هرکه به وظیفه خود به درستی عمل کند کارها به درستی و هماهنگ پیش می‌رود.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.


بیشتر بخوانید:


بخش نهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «ثبات قدم» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

بحث جلسه امروز ما ثبات قدم است. این بحث یک مقدار به استقامت نزدیک است. «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا وَفِي الآخِرَةِ ۖ  وَيُضِلُّ اللَّهُ الظّالِمينَ ۚ وَيَفعَلُ اللَّهُ ما يَشاءُ– سوره ابراهیم آیه 27) یک عده‌ای را خداوند ثابت‌قدم می‌کند و این افراد گفتار محکم دارند و اهل ثبات قدم هستند و چون می‌ایستند، خداوند اینها را ثابت قدم می‌کند. یعنی شروع با ماست و ما باید در گفتارمان محکم باشیم و چیزی را که می‌گوییم پای آن بایستیم و عملیاتی کنیم.

اگر به مدت عمرمان حواسمان باشد و به آن توجه کنیم، در زمانی‌که خدای تعالی فرصتی به انسان داده باید از این فرصت استفاده کرد. همانطورکه مدت محدودی برای تحصیل داریم و بعد از آن از آنچه که آموخته‌ایم باید استفاده کنیم، در مدت محدود عمر هم باید با ثبات قدم جلو برویم.

یک نفر از امام صادق(ع) پرسید رمرز موفقیت شما چیست؟ حضرت فرمودند: «دانستم» عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ. دانستم کار من را دیگری انجام نمی‌دهد و مجاهده کردم که کارم را خوب انجام دهم و پای آن ایستادم. اگر انجام کاری وظیفه ما نیست که هیچ اما اگر انجام آن وظیفه ماست و قبول کرده‌ایم آن را انجام دهیم باید به خوبی انجام شود. مثلاً فرض کنید وظیفه یک نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت بر روند اجرای قانون است و باید به این وظیفه به درستی عمل کند.

متأسفانه بعضی‌ها درست به وظایف خود عمل نمی‌کنند و تخصصشان در خراب کردن است و نتیجه آن خرابی است. اگر هرکه به وظیفه خود به درستی عمل کند کارها به درستی و هماهنگ پیش می‌رود. گاهی اوقات در یک منزل زن و شوهر با هم هماهنگ نیستند و بچه‌ها هرکدام یک سازی می‌زنند و ادامه این شرایط نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

ثبات قدم در راه رسیدن به اهدافی که داریم ضروری است. یکی از وظایف امام، کسی که بالاتر است و مدیریت می‌کند استقامت، ایستادگی و ثبات قدم است. امام جامعه اول باید خود پای کار بایستد و اگر خودش در میدان نباشد و توقع داشته باشد که دیگران به میدان بیایند، تمسخرآمیز است. رمز موفقیت ما در جبهه همین بود که فرماندهان قبل از سربازان پیش می‌رفتند و این شیوه جواب می‌داد. بنابراین آن کسی که علمدار است، باید ثبات قدم داشته باشد.

انتهای پیام
captcha