جایگاه جهاد تبیین در نقشه کلان انقلاب اسلامی
کد خبر: 4049975
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶

جایگاه جهاد تبیین در نقشه کلان انقلاب اسلامی

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به الزامات جهاد تبیین، گفت: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را قدمی بزرگ در راستای زمینه‌سازی ظهور می‌دانند و برای آن برنامه دارند، اگر جهاد تبیین در نقشه کلان انقلاب قرار نگیرد و فارغ از این خط و نقشه باشد، قطعاً تأثیرگذار و مطلوب نخواهد بود و رضایت ولی امر را تأمین نمی‌کند.

سعید صلح میرزایی، نویسنده کتاب جهاد تبیین

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم و نویسنده کتاب جهاد تبیین، ۲۷ فروردین‌ماه در جمع مداحان و شاعران آیینی چهارمحال‌وبختیاری در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه مبنای رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش بر تبیین استوار بوده است، اظهار کرد: در کتاب خاطرات ایشان از زندان‌ها و دوران تبعید با عنوان «خون دلی که لعل شد»، اشاره دارند که از ابتدا انقلاب هر دو خط جهاد و تبیین را دنبال می‌کرد. اگرچه در سیر مبارزاتی انقلاب اسلامی برخی افراد عرصه جهاد را ترک کرده و تنها به تبیین پرداختند اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) از معدود کسانی بودند که هر دو خط را توأمان طی می‌کردند.

وی با بیان اینکه مخاطبان رهبری در تبیین همیشه فرهیختگان، اصحاب تریبون و منابر و اصحاب رسانه و قلم بودند، ادامه داد: در بیانات پنجم مهرماه ۱۴۰۰ خطاب رهبری تغییر کرد که عموم مردم و هر فردی به‌قدر توان خود به میدان جهاد تبیین فراخوان شدند. در همین راستا هیئت‌های اندیشه‌ورز در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب تشکیل و مطالبی آماده شد که چندی بعد برای استفاده عمومی در قالب کتاب به چاپ رسید.

صلح‌میرزایی با تأکید بر اینکه این دستور مقام معظم رهبری تا بهمن‌ماه و دیدار جمعی از مداحان اهل بیت(ع) و سپس فرماندهان نیروی هوایی و پس از آن در دیدار مردم آذربایجان و نیز اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان مورد توجه جدی قرار نگرفت، گفت: در این ماه نهادهای انقلابی بر مبنای تأکیدات مکرر رهبری مبنی بر جهاد تبیین وارد میدان شدند.

وی جهاد تبیین را جهاد همگانی برای محقق نشدن خواسته‌های دشمن در بر هم زدن ذهنیت مردم عنوان کرد و توضیح داد: دشمن می‌خواهد که اذهان مردم مشوش و ناامید شود و میدان را خالی کند. جهاد تبیین یعنی هر یک از آحاد جامعه نسبت به ذهن یکدیگر بی‌تفاوت نباشند همچنان شعرای بزرگ همین خط را طی کرده و نسبت به فکر و ذهن مردم بی‌تفاوت نمانده‌اند و همیشه تلنگر می‌زدند، شعرا معمولاً مخاطبان خود را به امید دعوت می‌کردند و مادحان و ذاکران نیز از زمان اهل‌ بیت(ع) تاکنون شور و هیجان را برای مقابله با طواغیت در میان مسلمانان و شیعیان توزیع کرده‌اند و لذا این تأثیرگذاری عمیق شعر بر اذهان عمومی علت توجه ویژه مقام معظم رهبری به شاعران و مداحان است.

جهاد تبیین؛ فراخوان عمومی برای مقابله با طواغیت

صلح‌میرزایی در خصوص اهمیت جهاد تبیین با اشاره به اینکه این موضوع از دو حیث مورد توجه قرار می‌گیرد، بیان کرد: حرکت انقلاب اسلامی براساس حضور همه مردم بوده است و امام خمینی(ره) هیچ‌گاه توصیه به عملیات نظامی در دوران مبارزه با رژیم طاغوت نداشتند و هیچ سندی مبنی بر خرید و تبادل سلاح از سوی ایشان وجود ندارد، چراکه حرکت انقلاب یک حرکت مردمی با حضور اکثریت بوده است و این مهم جز با جهاد تبیین حاصل نمی‌شود.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم ادامه داد: امام(ره) مشاهده کردند که مردم برای حضور در میدان نیاز به تبیین و اقناع دارند، لذا همه مردم را به‌حضور در خیابان فراخواندند و مردم با اجسام‌شان به میدان آمدند. مدل مبارزاتی منادیان و مصلحان اجتماعی اسلام ناب از انبیای الهی گرفته شده و این بزرگواران در دعوت از مردم هیچ‌گاه از شمشیر استفاده نکردند.

صلح‌میرزایی در خصوص اهمیت دیگر جهاد تبیین با اشاره به این نکته که فضای مجازی امروز به قتلگاه کودکان و نوجوانان تبدیل شده است، بیان کرد: امروز نوجوان ما در چند ثانیه می‌تواند به بدترین محتوای اعتقادی و اخلاقی دسترسی پیدا کند و لذا دشمن با معبر فضای مجازی در اذهان نسل جدید ما نفوذ کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز تأکید داشته‌اند که هزاران مجموعه قلم به دست و قلم به مزد مشغول کار در این حوزه هستند، لذا چرایی جهاد تبیین علاوه بر فراخوان عمومی برای حضور در خط مقدم مقابله با طواغیت، خنثی کردن تلاش‌های مخرب دشمن است.

بخشی از جهاد تبیین ناظر به اذهان مسئولان است

وی با تصریح اینکه امروز مردم از فشار مشکلات اقتصادی و معیشتی در رنج هستند، بیان کرد: مقام معظم رهبری قائل به این نکته هستند که دو جریان تحریف و تحریم مانند دو لبه قیچی در حال حرکت و کمک به یکدیگر هستند، اگر جریان تحریف شکست بخورد قطعا‌ً جریان تحریم نیز شکست خواهد خورد. جهاد تبیین اگر به‌خوبی محقق شود معیشت مردم را نیز اصلاح خواهد کرد، چراکه بخشی از جهاد تبیین ناظر به اذهان مسئولان است.

صلح‌میرزایی با تأکید بر نقش شاعران و مداحان در عرصه جهاد تبیین، بیان کرد: رهبر انقلاب تأکید بر جهاد تبیین را دو بار در جمع هیئتی‌ها و شاعران و مداحان مطرح کرده‌اند، پیداست که این قشر نقش اثرگذاری در این حوزه دارد و آنان می‌توانند با بهره‌گیری از زبان لطیف شعر در تبیین نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به الزامات جهاد تبیین و با بیان اینکه مقام معظم رهبری ۲۴ الزام را برای جهاد تبیین بیان کرده‌اند، افزود: یکی از الزامات، قرارگیری جهاد تبیین در نقشه کلان انقلاب اسلامی است؛ امامین انقلاب این نهضت را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به مقدمه‌سازی ظهور مهدی موعود(عج) بینجامد همچنان که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره دارند انقلاب اسلامی به سمت طلوع خورشید ولایت عظمی حرکت می‌کند و گام دوم، گامی بزرگ در راستای این هدف است. لذا، ایشان برای زمینه‌سازی ظهور برنامه دارند و اگر جهاد تبیین فارغ از این خط و نقشه کلان باشد، قطعاً تأثیرگذار و مطلوب نخواهد بود و رضایت ولی امر را تأمین نمی‌کند.

صلح‌میرزایی با تأکید بر رعایت تقوا و اخلاق در جهاد تبیین، گفت: جهاد تبیینی که با بی‌اخلاقی و هتک حریم‌ها، دروغ، تهمت، شایعه‌پراکنی و... باشد پسندیده نیست؛ جهاد تبیین قید فی‌سبیل‌الله دارد و نباید برای تحقق آن با شیطان همراهی کرد و ادعای تلاش برای جهاد تبیین داشت. عمل به قانون دیگر الزام جهاد تبیین است که رهبری بارها تأکید فرموده‌اند.

وی به‌ موقع بودن جهاد تبیین را یادآور شد و بیان کرد: فرق تبیین با جهاد تبیین در همین به‌ هنگام و در جای خود بودن است که باید در جهاد مورد توجه قرار گیرد؛ در جریان فتنه ۸۸، بسیاری از افراد از بزرگان سیاسی و دینی لقب ساکت فتنه را گرفتند زیرا به‌ هنگام به میدان نیامدند و اعلام موضع و روشنگری نکردند تا اذهان عمومی را از تشویش و سرگردانی رها کنند. لذا، شاهد بودیم خسارت‌های زیادی بر ما تحمیل شد.

جهاد تبیین‌، جهاد نزدیک کردن دل‌هاست

نویسنده کتاب جهاد تبیین تصریح کرد: به تصریح آیه هفتم سوره مبارکه توبه «فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ» همان‌طور که دشمن سال‌هاست در مبارزه علیه ما استقامت می‌کند و خسته نمی‌شود ما نیز در این تقابل نباید خسته شویم. لذا، خسته نشدن از تکرار و استقامت بر جهاد تبیین یکی از الزامات این فریضه فوری و قطعی است؛ بهره‌گیری از عنصر عاطفه از دیگر الزامات است. جهاد تبیین، جهاد نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر پیش از پرداختن به اقناع ذهن‌هاست.

صلح‌میرزایی با اشاره به اینکه دشمن برای ناامیدسازی اذهان عمومی چهار حمله را طراحی کرده است، افزود: در وهله اول، اصل نظام اسلامی را با پروژه تطهیر پهلوی مورد حمله قرار داده و امروز در فضای مجازی حجم انبوه محتوایی را به نفع کارگزاران پهلوی می‌توان یافت؛ در یک حمله دیگر، دشمن دستاوردهای انقلاب اسلامی را کتمان می‌کند و به چالش می‌کشد و در عوض نقاط ضعف را پررنگ می‌کند؛ سومین حمله ناظر به آینده روشن و امیدبخش و چهارمین آن، ناظر به بزک غرب است؛ این چهار حمله کافیست تا امید و نشاط را از جوان امروز گرفته شود.

وی با یادآوری سه رویکرد درمانی، پیشگیرانه و تهاجمی جهاد تبیین، بیان کرد: با جهاد تبیین باید همه مردم کشور علیه دشمن واکسینه شوند و برای این منظور باید آنان را با اسلام ناب آشنا کرد و معرفت‌افزایی کاربردی و عملی برای مردم اتفاق بیفتد. لذا خوب است که دست جوانان را در دست ولی‌فقیه زمان قرار دهیم و دوره‌ها و کلاس‌هایی برای این مهم طراحی و اجرا شود تا با تعمیق معرفت جوانان آنان را در برابر تهدیدات واکسینه کنیم و آسیبی متوجه آنان نشود.

صلح‌میرزایی بیان کرد: در رویکرد تهاجمی جهاد تبیین بر این نکته تأکید می‌شود که حمله به دشمن سایه امنی برای ما ایجاد می‌کند که بتوانیم قدرت خود را تقویت کنیم و از سربازان و شهدای جهاد تبیین باشیم.

انتهای پیام
captcha