احیای شب قدر به‌منزله بیداری قلب است
کد خبر: 4052185
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸

احیای شب قدر به‌منزله بیداری قلب است

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برخی از بزرگان احیا در شب قدر را به بیداری قلب تعبیر کرده‌اند و لیالی قدر را فرصتی می‌دانند که انسان به تأمل در زندگی خود بپردازد و ببیند از سرمایه عمرش چه استفاده‌ای داشته است.

هادی مشگدار مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

حجت‌الاسلام هادی مشگدار، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: شب قدر یکی از فرصت‌های پر خیر و برکت است که خداوند برای بندگان خود قرار داده و در آیات کریمه وحی مانند سوره قدر نیز به عظمت این ماه مبارک اذعان شده‌ است. در واقع، شب قدر معادل میانگین عمر طبیعی یک انسان است و در این شب، می‌توان ره صد ساله را طی کرد.

وی افزود: در آیات و روایات متعددی، به عظمت شب قدر پرداخته شده است که هم فلسفه وجودی این شب را بیان می‌کند و هم به بیان نکاتی در خصوص بهترین استفاده ممکن از این شب می‌پردازد. لذا، اهمیت شب قدر علاوه بر نزول یک‌باره قرآن بر قلب پیامبر اسلام(ص)، همنشینی با ملائکه تا ساعات آغازین روز و مقام قرب الهی در انسان را نیز دربر می‌گیرد.

این مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: طبق روایات، فلسفه نام‌گذاری شب‌های قدر همان قدر و شرافت موجود در این شب‌ها و تقدیر امور است، چنانکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده که تقدیر و اندازه‌گیری در شب نوزدهم انجام می‌شود، در شب بیست‌ویکم تحکیم و در شب بیست‌وسوم به امضا می‌رسد. بنابراین، مقدرات حداقل یک سال انسان، سود و زیان‌ها، اجل و مرگ، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و رزق و روزی‌ها در این شب مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در شب قدر، گناهان انسان آمرزیده می‌شود و لذا، فرصت ویژه‌ای است که خداوند در اختیار بندگان خود قرار می‌دهد و به صورت‌های مختلف، آغوش رحمت خود را باز می‌کند و به بندگان فرصت بازگشت می‌دهد، چنانکه در آیه 49 سوره حجر می‌فرماید: «نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ به بندگان من خبر ده كه منم آمرزنده مهربان» و در آیه 53 سوره زمر آمده است: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏‌روى روا داشته‏‌ايد، از رحمت‏ خدا نوميد نشويد، در حقيقت ‏خدا همه گناهان را مى‌‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.» در واقع، خداوند فرصت و لحظات طلایی بسیاری برای بندگان خود قرار می‌دهد تا رغبت و شوق بیشتری برای آشتی با وی پیدا کنند و یکی از این فرصت‌ها، شب‌های قدر است. طبق روایتی از پیامبر(ص)، کسی که در این شب‌ها از روی ایمان و خلوص نیت، شب‌زنده‌داری انجام دهد، گناهان گذشته‌اش آمرزیده خواهد شد.

حجت‌الاسلام مشگدار با بیان اینکه اعمال ویژه شب‌های قدر با موضوع استفاده از فرصت‌ها ارتباط دارد، اضافه کرد: در خصوص احیا و شب‌زنده‌داری، همان معنای ظاهری آن مراد است، چون افراد به‌صورت طبیعی، شب را به خواب یا غفلت می‌گذرانند. لذا، فرصت شب قدر در اختیار انسان قرار می‌گیرد تا از آن برای خودش توشه‌برداری کند و این لحظات ویژه را غنیمت بشمارد. تلاوت قرآن، ادای نماز و خواندن اذکار و دعاهای توصیه شده، از جمله اعمال این شب‌هاست که آثار و برکات بسیاری به دنبال دارد، از جمله آمرزش گناهان که در روایاتی از پیامبر(ص)، برطرف شدن عذاب الهی، ثمره شب زنده‌داری در شب‌های قدر بیان شده است. از جمله آثار دیگر، می‌توان به بحث تقرب الی الله اشاره کرد. در روایات نیز آمده است که حضرت موسی(ع) از خدا راه تقرب به سوی خود را جویا شد که خداوند در پاسخ، شب‌زنده‌داری را مسیر این تقرب بیان کرد.

وی اظهار کرد: قطعاً مقدراتی که در شب قدر تقدیر می‌شود، فقط برای یک سال نیست و به اندازه عمر طبیعی یک انسان است، ولی برای اینکه بهترین تقدیرات در زندگی رقم بخورد، باید در نظر داشت که با توجه به آیه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند»، این تقدیرات و مقدرات اتفاق نمی‌ا‌فتد، مگر اینکه انسان‌ها خود دست به تغییر بزنند. سرنوشت انسان اگرچه به دست خداست، ولی در گرو سعی و تلاش خودش نیز هست، چنانکه حضرت فاطمه(س) می‌فرماید: «کسی که عبادت خالصانه خود را به سوی خدا بفرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد».

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه بندگی و عبودیت خداوند فقط در انجام مناسک دینی خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: قطعاً بنده کسی است که تمام اوامر و نواهی الهی را در نظر داشته باشد و انجام وظیفه به‌صورت خالصانه، مهمترین معیاری است که باعث اطلاق عنوان عبد و عبودیت می‌شود، همان فرموده حضرت فاطمه(س) که انسان باید بندگی خالص خود را انجام دهد تا خدا بهترین مقدرات را برایش رقم بزند.

وی بیان کرد: در شب قدر، بحث تأمل و تفکر در اولویت قرار دارد و از بهترین اعمال این شب محسوب می‌شود که نشان می‌دهد چقدر توانسته‌ایم در انجام وظایف خود موفق باشیم و باید از خدا بخواهیم تا در ادامه مسیر زندگی، توفیق شناخت وظایف مربوط به عبودیت و بندگی را به ما عطا کند.

حجت‌الاسلام مشگدار اظهار کرد: یکی از معانی احیا، شب‌زنده‌داری است، ولی برخی از بزرگان تعبیر بهتری از آن دارند، مانند آیت‌الله بهاءالدینی که احیا را بیداری قلب برشمرد، نه بیدار ماندن در شب؛ بنابراین، احیای قلب فرصتی است که انسان به تأمل در زندگی خود بپردازد و بررسی کند چه استفاده‌ای از این سرمایه عمر داشته است و در ادامه باید در چه مسیری حرکت کند تا بهترین سود و برکت را از این سرمایه داشته باشد. این بهترین احیایی است که در شب قدر می‌توان داشت و باید احیای دل و قلب را از خدا بخواهیم.

وی تصریح کرد: طبق سفارش امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) که «قلب خودت را با شنیدن موعظه زنده کن»، این موعظه مصادیق مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به کلمات نورانی ائمه(ع)، آیات کریمه قرآن و یاد مرگ اشاره کرد. تاجر چون سرمایه‌اش را حسابرسی و بررسی می‌کند، در کسب‌وکار خود موفق است، ما انسان‌ها نیز اگر زندگی و اعمال‌مان را حسابرسی کنیم، موفق و عاقبت به خیر خواهیم شد، چنانکه در آخرت با نتیجه ذره ذره اعمال خود مواجه می‌شویم.

انتهای پیام
captcha