مردم جهان نسبت به آسیب‌های اجتماعی اخلاقی دغدغه دارند
کد خبر: 4053283
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
حجت‌الاسلام علی عباسی:

مردم جهان نسبت به آسیب‌های اجتماعی اخلاقی دغدغه دارند

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: براساس تحقیقات و تجربیات، بسیاری از مردم دنیا درباره مسائل اجتماعی، اخلاقی و معنوی در چارچوب اعتقادات خود دغدغه‌مند هستند و این موضوع مختص جمهوری اسلامی ایران نیست.

حجت‌الاسلام علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه امروز هشتم اردیبهشت در دیدار اعضای ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: حوزه‌ علمیه، خاستگاه فکری، معرفتی و حتی عملیاتی انقلاب اسلامی بوده است و در قبال آن مسئولیت و مأموریت دارد. در کنار آن، حوزه، رسالتی تاریخی در برابر مردم داشته و همواره در کنار مردم و دلسوز مردم بوده است و این نقش باید حفظ و صیانت شود.

وی «حوزه و روحانیت» را دارای دو نقش مهم و اساسی توصیف کرد و افزود: در حقیقت، از نقش «معرفتی و فکری» بیشتر به عنوان حوزه‌ علمیه و از نقش دوم، که ارتباط با مردم، کمک‌رسانی، گره‌گشایی از مشکلات و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است، بیشتر به عنوان روحانیت یاد می‌شود. جامعةالمصطفی، که بخش بین‌الملل حوزه علمیه است هر دو نقش را دنبال می‌کند و دانش‌آموختگان ما پس از کسب علم و معرفت، در کشور‌های مختلف به نقش‌آفرینی اجتماعی اشتغال دارند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: طبیعی است که دشمن علاوه بر هدف قرار دادن کل جامعه اسلامی و تلاش برای تأثیرگذاری فکری و فرهنگی، همچنین کانون‌های تأثیرگذار مثبت را هدف گیرد. در این زمینه، قم به صورت خاص مورد هدف قرار گرفته و با نگاهی کلی می‌توان تغییر ظواهر شهر را در سال‌های اخیر مشاهده کرد؛ بنابر این، تصمیم شما مبنی بر آغاز فعالیت از قم، که حوزه علمیه قم در آن قرار دارد و نقش الگویی این شهر در کشور بر کسی پوشیده نیست، گامی مثبت و شایسته تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه در کنار تلاش برای درمان و مقابله با آسیب‌ها، مسئله پیشگیری و مصونیت‌سازی باید در دستور کار باشد، گفت: در مبحث پیشگیری و به ویژه در مورد نسل جوان، که در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار دارند، باید توجه بیشتری صورت گرفته و از تجربیات و ظرفیت‌های ارزشمند المصطفی در این زمینه بهره‌مند شوید.

رئیس جامعةالمصطفی اذعان کرد: در زمینه فعالیت‌های ستادی، دو گروه را جامعه مخاطب خود می‌دانیم نخست، طلاب غیر ایرانی، که مشغول تحصیل در جامعة المصطفی(ص) هستند که طبیعتاً در معرض آسیب‌هایی قرار دارند و باید برای صیانت از طلاب و خانواده‌های آنان بکوشیم. این، مسئولیت مستقیم ما است و البته تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های دیگر مانند تجربیات ستاد نیز کمک بگیریم.

وی با اشاره به کار‌های پژوهشی که در این زمینه در جامعةالمصطفی جریان دارد، یادآور شد: می‌توان از این تحقیقات، به ویژه تجربیات کشور‌های دیگر، در زمینه آسیب‌های اجتماعی بهره برد. بسیاری از مردم دنیا درباره مسائل اجتماعی، اخلاقی و معنوی در چارچوب اعتقادات خود دغدغه‌مند هستند و این موضوع مختص جمهوری اسلامی ایران نیست، ولی گاهی جریاناتی که از این ولنگاری‌های نامتعارف منفعت می‌برند، می‌کوشند این مسائل را به شکل دیگری القا کنند.

عباسی با اشاره به بخش دوم مخاطبان جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل ابراز کرد: دامنه انقلاب اسلامی تنها به داخل کشور محدود نیست و علاقه‌مندان این گفتمان در وسعت عالم حضور دارند که نگاهشان به ایران است. با توجه به این جامعه هدف بزرگ، مسئولیتی برای جامعةالمصطفی و دیگر بخش‌های کشور تعریف می‌شود که می‌توان با استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی، با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.

رئیس جامعةالمصطفی، گردآوری و تدوین سند مأموریت برای ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی و تبیین نوع همکاری این ستاد را با نهاد‌های مختلف، کاری مهم و علمی دانست که جامعةالمصطفی می‌تواند در این زمینه نیز همکاری مناسبی با ستاد داشته باشد.

انتهای پیام
captcha