برآورده شدن انتظارات از نمایشگاه قرآن/ از نقدها استقبال می‌کنیم + صوت
کد خبر: 4054046
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
علیرضا معاف بیان کرد:

برآورده شدن انتظارات از نمایشگاه قرآن/ از نقدها استقبال می‌کنیم + صوت

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برآورده شدن انتظارات از نمایشگاه قرآن گفت: از جمله دلایل برگزاری مطلوب نمایشگاه قرآن و برآورده شدن انتظارات همکاری بسیار خوب موسسات مردمی و نهادهای حاکمیتی بوده است.

علیرضا معافعلیرضا معاف، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد برگزاری این رویداد و برآورده شدن انتظارات از آن گفت: طبعاً با توجه به زمان کوتاه برای برنامه‌ریزی، طراحی، تمهیدات اجرایی و زیرساخت‌های عملیاتی نمایشگاه، حداکثر 40 روز از زمان تصمیم قطعی ستاد کرونا تا افتتاحیه فرصت داشتیم این در حالی است که این زمان پیش از این شش ماه بوده است. با توجه به این زمان مُضَیَق نمایشگاه از انتظاری که خود من و مجموعه مدیریتی وزارت ارشاد داشتیم بهتر برگزار شد.

وی در مورد دلایل و مصادیق برآورده شدن این انتظارات افزود: دلیل این بهتر برگزار شدن هم همکاری بسیار خوب موسسات مردمی و نهادهایی حاکمیتی به خصوص، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، شهرداری تهران، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی و رسانه‌هایی همچون خبرگزاری ایکنا، ایرنا و ... بوده است.

کد

معاف تصریح کرد: ارزیابی ما مبتنی بر استقبال چشم‌نواز، باشکوه و کم‌سابقه مردمی بود که همه شاهد این استقبال بسیار خوب و گرم بودند. این استقبال باید به عنوان یک پدیده فرهنگی مورد ارزیابی، تحلیل محتوایی و مدیریتی قرار بگیرد. همچنین در این دوره شاهد استقبال بسیار خوب مدیران و متصدیان امور کشور بودیم به طوری که 13 عضو هیئت دولت در نمایشگاه حضور یافته و ضمن بازدید از این رویداد، نظرات آنها نیز دریافت شد. در کنار این بسیاری از رجال فرهنگی و ده‌ها نفر از اساتید حوزه‌های فکری و فرهنگی در نمایشگاه حضور پیدا کردند و از نظرات آنها استفاده کردیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: به عنوان مسئول نمایشگاه فکر می‌کنم این رویداد باید مورد ارزیابی نقادانه هم قرار گیرد و از دیدگاه‌های انتقادی که از سوی خواص و رسانه‌ها مطرح می‌شود به شدت استقبال می‌کنم و این را دستمایه طراحی‌های پسینی برای سال آینده قرار خواهیم کرد.

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد:‌ اصلی‌ترین نکته در ارزیابی امسال حضور پرشور خانواده‌ها، نوجوانان و کودکان بوده است. استراتژی ما این بود که همانطور که قرآن «للناس» است، نمایشگاه هم «للناس» باشد و برای همه توده مردم است. نمایشگاه محیطی نیست که فقط جماعتی از اهالی قرآن یا خواص قرآنی در آن حضور پیدا کنند و بهره علمی ببرند و بروند؛ نمایشگاه قرآن یک کار مردمی فراگیر است و خدا را شاکریم که بر اساس آمار دقیقی که در مجموعه نمایشگاه داشتیم بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در این دو هفته از نمایشگاه قرآن بازدید کردند.

معاف در پاسخ به سوالی در مورد میزان مستند بودن این آمار، بیان کرد: در نمایشگاه‌های کتاب و قرآن از قدیم مدل‌های روشنی برای شمارش افراد وجود داشته است. البته دوستان می‌دانند من در کار مدیریت فرهنگی کیفیت را بر کمیت ترجیح می‌دهم و چندان اهل اینکه بخواهم بر روی آمار یا اعداد مانور بدهم نبوده و در حال حاضر هم نیستم. اینکه یکی دو بار بر اعداد تأکید شد به این خاطر است که بعد از دو سال وقفه کرونایی این اتفاق مهم در جامعه رخ داده و از یک رویداد دینی و قرآنی استقبال بالای مردمی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: همه مردم شاهد بودند که در محیط بیش از 40 هزار مترمربعی نمایشگاه در اکثر ساعات جمعیت به شکل انبوه و متراکم حضور داشت و ما حتی در روز بیستم و بیست‌ویکم ماه مبارک و در دو روز پایانی نمایشگاه شاهد پر شدن تمام پارکینگ‌های مصلی بودیم. مدیریت محترم مترو نیز بارها اعلام کردند که حجم بالایی از جمیعت در ایستگاه‌های مترو مصلی و شهید بهشتی به سمت نمایشگاه سرازیر هستند. این تأکیدی که بر استقبال مردمی و در این دوره وجود داشته، یک جهت محتوایی و نرم‌افزاری دارد و آن هم این است که ما خوشحال و مشعوف و مسرور هستیم که مردم به مسئله قرآن و حوزه قرآن و کار قرآنی و نمایشگاه قرآنی توجه ویژه داشته‌اند، هر کسی که یک بار در این روزها به محیط مصلی امام خمینی(ره) آمده باشد تصدیق می‌کند که سیل جمعیت موج می‌زد و مردم این رویداد را پسندیده بودند البته این اقبال مردم به قرآن است و ما نمی‌گوییم چیز خاصی در نمایشگاه بوده است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد ازدحام جمعیت در دو روز پایانی نمایشگاه قرآن و ناهماهنگی‌هایی که به نظر می‌رسید در مورد اطلاع‌رسانی ساعات بازدید به عمل آمده بود، گفت: در ارتباط با روز نشست خادمان بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت به همه غرفه‌داران و مدیران میانی نمایشگاه اعلام رسمی صورت گرفت که ساعت شروع رسمی نمایشگاه 17:30 است و برای مردم نیز از طریق رسانه‌ها و زیرنویس تلویزیونی اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دادیم که ساعت شروع نمایشگاه از ساعت 18 خواهد بود.

وی افزود: با این وجود در اینکه تعدادی از مردم به عُرف ساعت 17 حضور پیدا کردند و بسته بودن یکی از سه درب ورود به نمایشگاه، تجمع اندکی را به وجود آورد و برخی مردم در صف قرار گرفتند، اما دو درب برای مردم باز گذاشته شده بود. ما مانع ورود افراد به نمایشگاه نشدیم و لذا فکر می‌کنم نمایشگاه با حداقل مشکل برگزار شد. طبیعت برگزاری نشست‌های ملی این است که در یک فضای آرام برگزار شود و طبعاً چون در مصلی جایی برای برگزاری نشست وجود ندارد، در شبستان محلی برای برگزاری نشست‌ها آماده و بعد هم جمع‌آوری ‌شد. از سوی دیگر هم اصرار داریم که نشست‌های مربوط به نمایشگاه در محل نمایشگاه برگزار شود و نمی‌شود آن را به جای دیگری برد. برای همین بود که گاهی در نشست‌های علمی و در سایر نشست‌ها هم همهمه وجود داشت که شاید این موضوع باعث گلایه برخی اساتید شد، طبیعت نمایشگاه حضور چند ده هزار نفری مردم است.

کد

معاف با اشاره به اینکه امسال استقبال بالای مردم نکته مهمی بود، گفت: همیشه در نمایشگاه قرآن بازدیدها از زمان ساعت منتهی به افطار بیشتر می‌شد و سیل جمعیت را شاهد بودیم اما امسال از همان ساعات ابتدایی شروع به کار نمایشگاه در هر روز شاهد سیل جمعیت بودیم.

وی در پایان در مورد بن‌های خرید که هر ساله در کوران برگزاری نمایشگاه قرآن بین فعالان قرآنی و موسسات توزیع می‌شد اما امسال اطلاع‌رسانی چندانی در مورد آن صورت نگرفته نیز بیان کرد:‌ امسال نیز این موضوع با جزئیات اعلام خواهد شد. با توجه به اینکه بانک صادرات عامل و مجری این کار بوده است باید عدد نهایی را به ما اعلام کنند و بعد از آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اکثر بن‌های نمایشگاه در اختیار موسسات مردمی قرار گرفت. در روزهای ابتدایی نمایشگاه همایش بزرگ موسسات قرآن – مردمی را برگزار کردیم و بن‌ها در اختیار سیستم مدیریتی قرار نگرفت و در اختیار موسسات و فعالان قرآنی قرار دادیم.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha