تدریس افتخاری قرآن را در صورت نیاز مالی هم ترک نمی‌کنم
کد خبر: 4054807
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
یک معلم قرآن مطرح کرد:

تدریس افتخاری قرآن را در صورت نیاز مالی هم ترک نمی‌کنم

یک معلم قرآن در همدان گفت: اگر نیاز به دریافت حقوق هم داشتم باز هم به صورت افتخاری در موسسات قرآنی فعالیت می‌کردم چرا‌که برکات مادی و معنوی این کار را به خوبی درک کرده‌ام و با چیزی قابل مقایسه نیست.

معلم قرآنلیلا سواد چراغی، یک معلم قرآنی در همدان، حافظ کل و کارشناس مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه ۳۴ ساله و اهل روستای حیدره هستم، اظهار کرد: با توجه به اینکه تحصیل کرده رشته کشاورزی هستم هر کسی با من صحبت می‌کند می‌پرسد کشاورزی چه ارتباطی به قرآن دارد. واقعیت این است که قرآن برای تمام بشریت نازل شده و اختصاص به طلبه‌ها و یا تحصیل کرده‌های علوم قرآنی ندارد بلکه همه باید از قرآن بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه پیش از پذیرفته شدنم در دانشگاه حفظ قرآن را شروع کرده بودم، افزود: در دوره چهار ساله دانشجویی موفق به حفظ کامل قرآن شدم به طوری که هر شب ۵۰ آیه از قرآن را همراه با ترجمه حفظ می‌کردم. به برکت تلاوت قرآن بود که بزرگ‌ترین نعمت خداوند یعنی حفظ قرآن به من عطا شد.

چراغی گفت: از سال ۹۳ که حفظ قرآن را به اتمام رساندم برخی از موسسات قرآنی احتیاج به مربی قرآن داشتند بر همین اساس سه سال با گروه خردسالان به کلاس حفظ مشغول شدم سپس وارد گروه بزرگسالان شدم. پس از شیوع کرونا نیز کلاس‌های مجازی حفظ قرآن را پایه ریزی کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نفر شاگرد تحت آموزش دارم که به صورت مجازی و حضوری به آموزش به آنها می‌پردازم. تاکنون دو شاگردم موفق به حفظ کل قرآن شدند و یک کلاس نیز در حال اداره کردن هستم که حافظ ۲۰ جزء و یک کلاس دیگر نیز حافظ ۸ جزء هستند.

چراغی با بیان اینکه از ابتدای شروع مربی‌گری به صورت افتخاری فعالیت می‌کردم، افزود: اکنون نیز حقوقی که دریافت می‌کنم در حد هزینه رفت و برگشتم به کلاس‌های قرآن است اما از این کار لذت می‌برم و روح و روانم در آرامش است این کار هم‌چنین در تثبیت قرآن برایم موثر است علاوه بر این با توجه به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن همگی ما مسئول هستیم.

وی تاکید کرد: گرچه نیازی به دریافت حقوق ندارم اما برای انجام یک کار قرآنی نمی‌توان قیمت تعیین کرد. قطعا اگر نیاز به دریافت حقوق هم داشتم باز هم به صورت افتخاری در موسسات قرآنی فعالیت می‌کردم چرا‌که برکات مادی و معنوی این کار را به خوبی درک کرده‌ام. بسیاری از افراد وقتی مبلغ حقوقم را می‌پرسند می‌گویند وقت تلف میکنی درحالی که ندانسته این را می‌کنند اگر کسی این لطف شامل حالش شود که معلم افتخاری قرآن باشد برکات مادی و معنوی آن را خواهد دید. من نه تنها این احساس را ندارم که در حال تلف کردن وقتم هستم، بلکه هر روز با شور و شوق به موسسه قرآنی می‌آیم طوری که دلم می‌خواهد روزهای تعطیل هم برای تدریس بیایم.

حل مشکلات امروزی در گرو عمل به قرآن است

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات به واسطه عمل به آموزه‌های قرآنی حل می‌شود، افزود: به عنوان نمونه در قرآن کریم یک راهکار به یکی از مشکلات خانوادگی که امروزه جامعه درگیر آن است اشاره شده و آن هم محبت و عشق است. این موضوع در سوره نساء تاکید شده که زن و مرد باید با یکدیگر انس داشته باشند و یا در سوره اسراء احترام به والدین توصیه شده که متاسفانه در نسل جدید کمتر به آن توجه می‌شود. یا در سوره حجرات توصیه‌های اخلاقی بسیاری وجود دارد که مربوط به روابط اجتماعی هستند اما جامعه کنونی با آنها آشنایی کافی را ندارند.

این مربی قرآن و حافظ کل به شیوه‌های تربیت قرآنی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مادران قرآن‌آموزان روش تربیت قرآنی را نمی‌دانند درحالی که باید از طریق بازی و جایزه آموزه‌های قرآنی را به کودکان آموخت.

وی یادآور شد: در کلاس قرآن که برای خردسالان برگزار می‌کردم همزمان با بازی یک آیه کوچک از قرآن را که از سوره‌های ساده و کوتاه انتخاب کرده بودم با یکدیگر حفظ می‌کردیم‌. یا در حین بازی دست والدینشان را می‌بوسیدند و من آیه مربوط به این موضوع را برایشان تلاوت می‌کردم. یکی دیگر از موارد این بود که تغذیه‌های خود را می‌خوردند و من آیه بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید را برایشان تبیین می‌کردم.

عامل بودن به قرآن؛ راهکار آموزش به کودکان

چراغی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای آموزشی برای متربی عامل بودن مربی به آموزه‌های قرآنی است. وقتی یک مربی در عمل به آموزه‌های قرآنی مسلط باشد در این صورت اعمالش و رفتارش به دیگران اثرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های ما در کلاس حفظ با بزرگسالان این بود که آموزه‌های قرآنی را رعایت کنیم به طور مثال یک جمعی از ما تصمیم گرفتیم یک هفته غیبت نکنیم و در برابر غیبت دیگران هم سکوت کنیم این شیوه بسیار خوب بود و همه متربیان از آن استقبال کردند.

این حافظ قرآن و مربی موسسه قرآنی ندای ترنم در همدان گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های ما در فعالیت‌های قرآنی این است که جامعه قرآنی با یکدیگر وحدت ندارند. هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد بیشتر کارها کاغذ بازی است تا کار عملی. به عنوان نمونه وقتی برنامه‌ای تعریف می‌شود فقط در حد نوشتن است و کسی به آن عمل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه جامعه ما تبدیل به یک جامعه افسرده شده است و همگی دنبال راهی برای آرامش هستند درحالی که بهترین راه آرامش ارتباط با خداوند است که آن هم با واسطه قرآن می‌توان کسب کرد و به این آرامش رسید اما متاسفانه ما از آن غافل هستیم.

انتهای پیام
captcha