حضور سفرای آسه‌آن در جامعه‌المصطفی(ع)
کد خبر: 4056553
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

حضور سفرای آسه‌آن در جامعه‌المصطفی(ع)

در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو آسه‌آن با رئیس جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه مطرح شد که امروز دشمنان از عدم وحدت امت اسلام به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند، لذا باید نسبت به وحدت و انسجام جهان اسلام، بیش از پیش برنامه‌ریزی داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، ظهر امروز جمعی از سفرای کشور‌های منطقه آسه‌آن با حضور در جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و بازدید از برخی مراکز دانشگاهی شهر قم، در سخنانی خواستار توسعه تعاملات علمی و دانشی مراکز علمی قم با کشور‌های این منطقه شدند.

آقای ووراووت پونگ پراپاپانت، سفیر تایلند در ایران، در بازدید از جامعةالمصطفی، ضمن معرفی سفرای حاضر در این جلسه، خواستار بررسی ظرفیت‌های موجود برای افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی و کشور‌های منطقه آسه‌آن شد.

وی افزود: برگزاری این جلسات زمینه‌ساز تحولات بزرگی در زمینه تعاملات علمی و دانشگاهی میان کشور‌های آسه‌آن و جامعةالمصطفی خواهد بود و لذا قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و از گذشته اهمیت زیادی برای کشور پادشاهی تایلند داشته است. شیخ احمد قمی، فرهنگ و اندیشه اسلامی را به خوبی در تایلند معرفی کرد و خانواده ایشان همچنان در تایلند حضور داشته و مورد احترام مردم و دولت تایلند قرار دارند.

سفیر تایلند در ایران ادامه داد: ما به نمایندگی از کشور‌های آسه‌آن، موظف به توسعه ارتباطات و دوستی میان کشور‌های خود و جمهوری اسلامی ایران هستیم و مفتخریم امروز با ارائه مجموعه کتاب‌های آشنایی با کشور‌های آسه‌آن، موجب افزایش اطلاعات در مورد کشور‌های این منطقه شده و گامی برای گسترش ارتباطات دوجانبه برداریم.

سپس آقای رونی پراستیو یولیانتورو، سفیر جمهوری اندونزی در ایران با اشاره به تحصیل حدود دویست دانش‌پژوه از این کشور در جامعةالمصطفی، اظهار امیدواری کرد تعاملات علمی میان جامعةالمصطفی و دانشگاه‌های اندونزی افزایش یابد.

در ادامه آقای روبرتو جی. مانالو، کاردار موقت سفارت فیلیپین در ایران، در سخنان خود، ضمن تشکر از میزبانی جامعةالمصطفی، دیپلماسی فرهنگی را بسیار مهم خواند و تعمیق روابط علمی میان جامعةالمصطفی و مراکز علمی فیلیپین را در بهبود روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور مفید دانست.

وی تلاش‌های جامعةالمصطفی در خصوص گسترش تعاملات فرهنگی و مذهبی و گفت‌وگوی مذاهب و ادیان را شایسته تقدیر دانست و ادامه داد: فیلیپین معتقد است تفاوت در عقاید و مذهب نباید موجب درگیری و نزاع باشد و این کشور به تازگی برنامه‌های خود را به سازمان ملل در خصوص گفت‌وگوی ادیان ارائه کرده است و اعتقاد داریم اقدامات جامعةالمصطفی در پیشبرد این برنامه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

همچنین احمد فردوس عارفین، دبیر اول سفارت مالزی در ایران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی، یادآور شد: معتقدم جلسه امروز سفرای کشور‌های آسه‌آن با جامعةالمصطفی، گامی برای توسعه تعاملات علمی این کشور‌ها با مراکز آموزشی ایران بوده، این فهم و تعامل متقابل، موجب گسترش ارتباطات در دیگر زمینه‌ها خواهد شد.

سپس ویکتور چیانگ، کاردار موقت سفارت برونئی در ایران، با اشاره به همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و برونئی، ابراز کرد: ما حمایت خود را از بحث وحدت و برادری مسلمانان در سراسر جهان، به ویژه در مسئله فلسطین، اعلام می‌داریم و امیدواریم بتوانیم این تعاملات را با جمهوری اسلامی ایران ادامه و گسترش دهیم.

وی با استقبال از گسترش فعالیت‌های علمی و دانشگاهی ایران و برونئی، ابراز کرد: اعتقاد داریم تبادل کتاب، یکی از بهترین زمینه‌ها برای فهم مشترک میان کشورهاست و امیدواریم در این زمینه بتوانیم اقدامات خوبی با همکاری جامعةالمصطفی به انجام برسانیم.

در پایان این جلسه، مجموعه کتاب‌های آشنایی با کشور‌های منطقه آسه‌آن به رئیس جامعةالمصطفی اهدا شد.

انتهای پیام
captcha