ضرورت اتحاد جهانی برای مقابله با اسلام‌ستیزی دولتی در هند + فیلم
کد خبر: 4065266
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
کارشناس هندی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت اتحاد جهانی برای مقابله با اسلام‌ستیزی دولتی در هند + فیلم

کلیم کاواجا، مدیر اجرایی انجمن مسلمان هندی‌تبار مقیم آمریکا، خواستار اتحاد کشورهای اسلامی و غیراسلامی برای مقابله با اسلام‌ستیزی دولت هند و توقف آزار و تبعیض علیه مسلمانان این کشور شد.

اظهارات توهین‌آمیز «نوپور شارما» سخنگوی حزب حاکم بی جی پی در هند علیه پیامبر اکرم(ص) در یک برنامه تلویزیونی، محکومیت گسترده‌ای را در سراسر جهان به دنبال داشت و به اعتراضاتی در سراسر هند منجر شد. این سخنان بخش کوچکی از روند رو به گسترش اسلام‌ستیزی در این کشور است که با روی کار آمدن نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته است.

ایکنا برای بررسی تحولات اخیر هند که با چاشنی اسلام‌ستیزی همراه شده با کلیم کاواجا، کارشناس و فعال مسلمان هندی، گفت‌و‌گو کرده است. این صاحب‌نظر هندی می‌گوید که با وجود محکومیت گسترده توهین اخیر به حضرت محمد(ص) از سوی کشورهای مسلمان، بعید است که حزب حاکم هند اقداماتی را مانند عذرخواهی یا تغییر سیاست‌های خود انجام دهد.


بیشتر بخوانید:


اقلیت افراطی، عامل اسلام‌هراسی در هند

کاواجا درباره اینکه برخی کارشناسان می‌گویند که ترویج سیاست دست راستی متمرکز بر برتری هندوها توسط حزب حاکم بی جی پی، افراط‌گرایان هندو را برای افزایش فشار بر مسلمانان جسور کرده است، گفت: BJP چند سالی است که به یک دولت ضد مسلمانان تبدیل شده است. آنها مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. در ماه رمضان گذشته مشکلات زیادی را برای مسلمانان ایجاد کردند و مانع از رفتن مسلمانان به مسجد شدند. جلوی مساجد آمدند و سر و صدا ایجاد و موسیقی با صدای بلند پخش کردند و به سوی آنها سنگ انداختند و مانع نماز خواندن مسلمانان در ماه مبارک رمضان شدند.

وی افزود: این امر نه در یک شهر بلکه در چند شهر اتفاق افتاد. هدف آنها عمدتاً مسلمانانی هستند که در گروه کم‌درآمد قرار می‌گیرند زیرا توانایی دفاع از خود را ندارند و با مقامات دولتی ارتباط ندارند.آنها مدتهاست که این کار را انجام می‌دهند. برخی از فعالان هندو که مورد حمایت دولت هستند نیز خواستار نسل‌کشی مسلمانان هستند. آنها در یک همایش از هندوها خواستند که مسلمانان را  هدف نسل‌کشی قرار دهند.

کاواجا ادامه داد: البته هندوهای خوب زیادی در هند وجود دارند. 80 درصد هندوهای این کشور انسان‌های خوبی هستند. آنها مخالف مسلمانان نیستند. فقط یک اقلیت کوچک 20 درصدی جنگ‌طلب، متعصب و افراطی هستند و متأسفانه رهبران حکومت از آنها حمایت می‌کنند. تعداد کمی از افراد در سراسر کشور هستند که دردسر ایجاد می‌کنند. آنها حالا تصمیم گرفتند پا را فراتر بگذارند. دیدید که شارما، سخنگوی حزب بی جی پی، اظهارات بسیار توهین‌آمیزی را ایراد کرد. این سخنان فقط برای تحریک مسلمانان بود. آنها سپس به مسلمانان معترض حمله کردند و مسلمانان را کتک زدند. این افراط‌گرایان یک گروه ضد مسلمانان هستند که در عین حال با مسیحیان هم مخالفند.

برخی از فعالان هندو که مورد حمایت دولت هستند نیز خواستار نسل‌کشی مسلمانان هستند. آنها در یک همایش از هندوها خواستند که مسلمانان را هدف نسل‌کشی قرار دهند

وی افزود: تعداد مسیحیان در هند کم است، در حالی که 200 میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند. مسلمانان مشاغل، صنایع، کالج و مدرسه دارند و تحصیل‌کرده هستند. بنابراین افراط‌گرایان، مسلمانان را هدف قرار می‌دهند.

به گفته این کارشناس هندی، آنها هم مسلمانان و هم مسیحیان را هدف قرار می‌دهند. سال گذشته در ماه دسامبر، در ایام کریسمس، آنها مسیحیان را هدف قرار دادند. به کلیساهای زیادی حمله کردند و مانع برگزاری مراسم عشای ربانی شدند و در ماه رمضان موجب آزار و اذیت مسلمانان شدند. حالا جسارت بیشتری پیدا کرده‌اند و هفته گذشته به پیامبر اکرم(ص) توهین کردند؛ این استراتژی آنهاست.

عقب‌نشینی حزب حاکم هند از اسلام‌ستیزی بعید است

کاواجا درباره اینکه پس از توهین اخیر دو تن از مقامات به رسول اکرم(ص) برخی کشورها سفرای هند را احضار کردند و حتی خواستار عذرخواهی رسمی از سوی حزب بی جی پی شدند، درباره احتمال عذرخواهی رسمی دولت هند گفت: من شک دارم که آنها کاری بیش از این سخنان سطحی انجام دهند که نمی‌توانم آن را عذرخواهی بنامم. آنها فقط گفتند که این سخنان تقصیر چند عنصر حاشیه‌ای است. اما آنها افراد حاشیه‌ای نیستند. شارما، سخنگوی ارشد حزب بود؛ اما همانطور که گفتم او تنها نیست و از سوی افرادی دیگر حمایت می‌شود. بنابراین بسیار شک دارم که نگرش خود را برای عذرخواهی یا اصلاحات تغییر دهند و سعی در کنترل این افراد داشته باشند.

ضرورت اتحاد جهانی برای مقابله با اسلام‌ستیزی دولتی در هند

وی ادامه داد: به عنوان مثال، زنی که این اظهارات را بیان کرده، دستگیر نشده و فقط از عضویت حزب کنار گذاشته شده است. شک دارم که آنها بیش از آنچه تاکنون انجام داده‌اند اقدامی کنند.

واکنش خوب مسلمانان در برابر افراط‌گرایان هندو

کاواجا درباره ارزیابی خود از واکنش کشورهای مسلمان به این توهین گفت: از طرف مسلمانان هندی که در آمریکا زندگی می‌کنند، باید بگویم که ما بسیار راضی هستیم. 20 کشور مسلمان در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی به این اظهارات اعتراض کردند. دولت هند هشت سال است که مسلمانان را بسیار آزار می‌دهد؛ از جمله تخریب مساجد و مشکل‌تراشی برای مسلمانان. این اولین بار است که ملت‌های مسلمان اعم از شیعه و سنی گرد هم می‌آیند و نه تنها این اقدامات را محکوم می‌کنند، بلکه خواستار عذرخواهی دولت هند هم هستند. به نظر من این گام بسیار خوبی است و مسلمانان در هند نسبت به کشورهای مسلمان احساس خوبی دارند، اما آنها باید به این کار ادامه دهند و از دولت هند بخواهند که سیاست‌های خود را تغییر دهد.

وی درباره چالش‌های جامعه مسلمانان هند مانند پرونده مسجد گیانواپی در بنارس و بهترین پاسخی که مسلمانان هند می‌توانند به این چالش‌ها بدهند گفت: بهترین کاری که مسلمانان می‌توانند انجام دهند این است که یک روند قانونی را طی کنند، زیرا آنها نمی‌توانند از نظر سیاسی کار زیادی انجام دهند و حزب BJP بسیار قوی است و احزاب مخالف ضعیف‌اند. اگرچه برخی احزاب مخالف با مسلمانان دوست هستند، اما از نظر سیاسی ضعیف‌اند. به یاد داشته باشید که 80 درصد مردم هند هندو هستند و حزب BJP  خود را به عنوان حزب هندوها معرفی می‌کند.

بهترین کاری که مسلمانان می‌توانند انجام دهند این است که یک روند قانونی را طی کنند، زیرا آنها نمی‌توانند از نظر سیاسی کار زیادی انجام دهند زیرا حزب BJP بسیار قوی است و احزاب مخالف ضعیف‌اند

این کارشناس هندی افزود: هندی‌ها می‌توانند نه تنها از کشورهای مسلمان بلکه از کشورهای غربی نیز بخواهند که به دولت هند فشار بیاورند، زیرا هند برای اقتصاد خود به کشورهای مسلمان بسیار وابسته است. تعداد زیادی از مردم هند در خاورمیانه و کشورهای غربی مانند ایالات متحده کار می‌کنند. بنابراین فشار کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان کمک خواهد کرد، زیرا هند برای تجارت و فناوری به آنها وابسته است و بسیاری از مردم هند در آنجا کار می‌کنند.

لزوم فشار جهانی برای تغییر مواضع دولت هند

وی درباره مسئولیت سایر ملل مسلمان در قبال آنچه در هند رخ می‌دهد گفت: ملت‌های مسلمان باید بدانند که همانطور که پیامبر(ص) فرمود که همه مسلمانان امت واحدی هستند. پس مسلمانان چه در خاورمیانه باشند و چه در آمریکا یا انگلیس یا ژاپن یا چین و هند همه یک ملت هستند. مسلمانان هند کشور خود را دوست دارند و میهن‌پرست هستند، اما وقتی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و به پیامبرشان توهین می‌شود، این همان پیامبر و قرآنی است که برای همه مسلمانان مقدس است، فارغ از اینکه در کجا زندگی می‌کنند یا چه نژادی دارند. مثلاً من از نظر نژادی با شما فرق دار،م اما هر دو به یک قرآن، یک اصول اسلامی و یک پیامبر اعتقاد داریم. بنابراین، مسئولیت بر عهده همه ملت‌ها اولاً ملت‌های مسلمان و بعد از آن کشورهای غربی است که به خود می‌بالند که از نظر تمدن، دانش و فناوری برتر هستند. وقتی مسلمانان در هند مورد آزار، اذیت، حمله و خشونت قرار می‌گیرند، کشورهای غربی و اسلامی و کشورهای آسیایی ـ‌ مانند چین ـ باید دولت هند را وادار کنند که سیاست خود را تغییر دهد.

کاواجا افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن همه کشورها به دلایل مختلف مانند تجارت، فناوری و آموزش به یکدیگر وابسته هستند. هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند؛ هند هم از این قاعده مستثنی نیست. پس کشورهای مسلمان باید در این قضیه نقش رهبری را بر عهده بگیرند.

اجرا: محمدعلی حق‌شناس

ترجمه: محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha