رکوردشکنی محافل کاروان قرآنی نور در مسجدالنبی(ص)
کد خبر: 4066289
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

رکوردشکنی محافل کاروان قرآنی نور در مسجدالنبی(ص)

سرپرست کاروان قرآنی حج ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۵ درصد برنامه‌های مدینه‌ را در مسجدالنبی(ص) برگزار کردیم، گفت: این آمار رکورد برگزاری محافل را در مدینه‌النبی(ص) زده است، در حالی که هنوز از ظرفیت اجرای گروه تواشیح بهره نبرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، ارتباط زنده با قاسم رضیعی، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع شب گذشته از طریق صفحه جدید ایکنا در اینستاگرام (iqna_news) و با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان انجام شد.

احمد ابوالقاسمی در ابتدای این ارتباط مجازی ضمن بیان خاطراتی از سفر معنوی و روحانی حج، گفت: هشت بار توفیق حضور در ایام حج تمتع را داشته‌ام و خاطرات و داشته‌های بسیاری را از این سفر کسب کردم.

وی با بیان اینکه سفر‌ قاریان قرآن به حج از قبل از انقلاب آغاز شده است و این اهتمام را اساتید قرآنی داشتند که تبلیغات ناجوانمردانه علیه تشیع را اینگونه از بین ببرند، گفت: در سال ۱۳۷۷ آقای محمد عباسی در مسجدالنبی(ص) شروع به تلاوت می‌کنند که عده‌ای هم دور ایشان جمع می‌شوند، اما بعد از گذشت نیم ساعت، مأموران انتظامی ایشان را با خود بردند و ساعت‌ها مورد بازجویی قرار دادند.

در ادامه سرپرست کاروان قرآنی حج گفت: تقریبا حضور کاروان در سرزمین وحی و مکه و مدینه کامل شده است و روز جمعه همگی به مکه مشرف می‌شویم.

رضیعی در پاسخ به سؤال ابوالقاسمی مبنی بر قرائت یکی از اعضای کاروان در مسجدالنبی(ص) آن هم با توجه به تدابیر امنیتی و ممنوعیت چنین برنامه‌هایی در آنجا گفت: امسال سعی کردیم که در کنار برنامه مدونی که پیش‌بینی شده بود بیشتر تلاش خودمان را بر اجرا در مسجد النبی(ص) و در بین زوار کشور‌های دیگر بگذاریم. این هم به جهت فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج بود که فرمودند از قاریان قرآن برای تألیف قلوب مسلمین استفاده شود.

اجرای اسماءالحسنی برای نخستین‌بار در مدینه

وی ادامه داد: ما نیز با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، این کار را انجام دادیم و نزدیک به ۴۵ درصد برنامه‌های مدینه‌ را در مسجدالنبی(ص) برگزار کردیم. البته با بازداشت برخی از اعضای کاروان و بازجویی از ایشان همراه بود، اما ما کار خودمان را می‌کردیم. امسال برای اولین بار بود که تواشیح اسماءالحسنی را در مسجد النبی خواندیم و تاکنون چنین کاری در مسجدالنبی(ص) انجام نشده بود و این کار را به یادگار گذاشتیم.

سرپرست کاروان قرآنی حج امسال با اشاره به اینکه همه اعضای کاروان پا به رکاب بوده‌اند، گفت: یکی از کار‌هایی که امسال کردیم این بود که در حلقه‌های ایجاد شده در مسجد النبی(ص) شرکت می‌کردیم و در آنجا به اجرای تلاوت می‌پرداختیم و حتی اجرای آقای مقدسی مورد حمایت استاد حلقه قرار گرفت که چندبار درخواست تلاوت از برخی دیگر سور‌ه‌ها را از ایشان کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خود بچه‌های کاروان قرآنی امکان ایجاد حلقه و استفاده از این فرصت را نداشتند؟ گفت: هر حلقه قرآنی یک شناسنامه و تابلو دارد که بر روی تابلو نام استاد و حلقه مربوطه درج شده است و مدام مورد رصد مأموران قرار می‌گیرد. ظاهراً یک برنامه از پیش تدوین شده است، بنابر این نمی‌توان این کار را انجام بدهیم.

رضیعی در خصوص اینکه چرا اساتید این حلقه‌ها به ایرانی‌ها اجازه تلاوت می‌دادند، گفت: برخی از این حلقه‌ها با اساتید جوانی مدیریت می‌شود که عاشق تلاوت ایرانی‌ها بودند. البته از جهتی هم به دلیل اینکه سن کمی داشتند زیاد به دنبال راه گذشتگان خود نیستند و دوست داشتند تا حلقه‌های خود را پر رونق‌تر نشان دهند، اما اساتید مسن‌تر خیلی استقبال نمی‌کردند.

سرپرست کاروان قرآنی حج در خصوص تغییرات فضای حج امسال با سال‌های قبل گفت: فضای امنیتی مدینه همیشه وجود داشته و خواهد بود. به عنوان مثال امسال در اجرای برنامه تواشیح در هتل بعثه، مأموران سعودی حضور پیدا کرده و از این کار ممانعت کردند. قبلا چنین چیزی نداشتیم و هتل بعثه کاملاً در اختیار ایران بود، اما امروز این فضا به حدی امنیتی شده که در هتل بعثه هم اجازه این کار را به ما نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز فضای سیاسی کشور ما بین ایران و عربستان زیاد مستحکم نیست و طبیعی است که محدودیت‌های زیادی را هم ایجاد می‌کنند، گفت: به لطف خدا توانستیم این محافل را بسیار پرشور و پررونق برگزار کنیم.

رضیعی افزود: برنامه‌هایی که ما در مسجدالنبی(ص) داشتیم مورد استقبال زائران قرار می‌گرفت. همچنین یکسری تلاوت‌ها را هم در برخی از مکان‌های مسجد انجام می‌دادیم که با مخالفت و تذکر ماموران همراه می‌شد، به لطف خدا تعداد برنامه‌هایی که در مسجد النبی انجام دادیم بسیار بالا بود و خلوص بچه‌ها باعث این اتفاق بود.

فضای عطرآگین قرآن در سرزمین نزول آن

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم فضای عطرآگین قرآن در سرزمین نزول آن پراکنده شود تصریح کرد: امسال برای اولین بار ترتیل‌خوانی را در کاروان‌ها داشتیم و روزی هشت کاروان را برای تلاوت ترتیل پوشش می‌دادیم که پایان ترتیل‌خوانی حمد و سوره را هم همخوانی می‌کردیم تا یک تصحیح هم انجام شود. تلاوت در برنامه‌های مختلف و سایر بعثه‌های کشور‌های دیگر را داشتیم. به‌عنوان مثال یک تلاوت از آقای مجتبی پرویزی در بعثه هند داشتیم که مورد توجه هندی‌ها قرار گرفت.

سرپرست کاروان قرآنی حج اظهار کرد: تا امروز حدود ۷۰ برنامه در مسجدالنبی(ص) داشته‌ایم و این در حالی بود که فرصت اجرای گروه تواشیح را هم پیدا نکردیم، چراکه امکانات هتل محدود شده است. ما امروز با امکانات محدود در دل کاروان‌ها می‌رویم، اما تنها برنامه‌های انفرادی ما تا امروز ۷۰ مورد بوده است و شاید بتوانیم بگوییم که آمار ما رکورد برگزاری محافل را در مدینه زده است و این در حالی است که هنوز از ظرفیت گروه تواشیح هم استفاده نکرده‌ایم.

بعد از آن احمد ابوالقاسمی در رابطه با چرایی عدم تلاوت قرآن در مسجدالنبی گفت: در مسجدالنبی نظامی برقرار است که اجازه هر کاری را نمی‌دهند و روی نظم و نظام مسجد خیلی حساس هستند و اجازه نمی‌دهند هر‌کسی برای خودش گعده‌ای را راه بیندازد. دومین مسئله این است که اگر متوجه شوند که این تلاوت‌ها توسط ایرانیان انجام می‌شود حساسیتشان بیشتر شده و از تجمع ایرانیان و اینکه مورد محبوبیت هم قرار بگیرند، ترس دارند. البته بیشتر تمرکزشان بر روی نظم آنجاست؛ لذا برگزاری چنین محافلی در مسجدالنبی کار بسیار ارزشمند و بزرگی است و قابل تقدیر است.

براساس گزارش ایکنا، در پایان این ارتباط مجازی، محفل قرآنی با حضور احمدابوالقاسمی و مجتبی پرویزی(مستقر در مدینه‌النبی) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha