پرچم آبی بر مناره‌های مساجد مراکش چه مفهومی دارد؟
کد خبر: 4066698
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

پرچم آبی بر مناره‌های مساجد مراکش چه مفهومی دارد؟

برافراشتن پرچم آبی بر مناره‌های مساجد در زمان طلوع خورشید روزهای جمعه در کشور مراکش سنت چند صد ساله در این کشور است که به نشانه سکوت و آماده شدن برای اقامه نماز ظهر جمعه است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، هر کشوری در جهان آیین‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های دینی برگرفته از تمدن‌های قبلی را دارد، به عنوان میراثی که یک جامعه برای دهه‌ها و قرن‌ها آن را حفظ کرده است.

یکی از این آداب و رسومی که مورد توجه همه کسانی که از کشور مراکش واقع در منتهی الیه غرب شمال آفریقا دیدن کردند، برافراشتن پرچم آبی با طلوع خورشید در هر جمعه بر فراز مناره‌های مساجد و سپس جایگزینی آن با پرچم سفید با غروب آفتاب است.

بر اساس تحقیق عباس الجراری، یک پژوهشگر امور دینی با عنوان «حضور دین در آداب و سنن مراکش» قدمت این رسم به دوران دولت مرینیان(سلسله بربرها) که از قرن سیزدهم تا قرن پانزدهم میلادی بر مغرب زمین حکومت می‌کردند، برمی‌گردد.

مرینیان در آن زمان جمعه را با برافراشتن پرچم آبی در بالای مناره‌ها پس از طلوع خورشید متمایز می‌کردند به نشانه اینکه صبح روز جمعه روز سکوت و آماده شدن برای برپایی نماز جمعه است و از بعد از ظهر پرچم آبی را با پرچم سفید جایگزین می‌کردند که نشانه پایان وقت نماز جمعه است و سپس در پایان روز جمعه پرچم‌ها را برمی‌دارند تا دوباره در جمعه آینده برافراشته شود.

به نوشته این کتاب، ابو عنان المرینی، فرمانروای مرینی که در سال 1348 میلادی به جای پدرش ابوالحسن علی بن عثمان، پادشاه مراکش شد، اولین کسی است که این رسم را در نیمه قرن هشتم هجری راه انداخت.

یکی از آداب و رسوم دولت مرینیان نیز این بوده که شب‌ها مساجد را چراغانی می‌کردند تا از رسیدن اوقات نماز عشاء و صبح خبر دهند که دیگر این رسم با روی کار آمدن تکنولوژی برچیده شده است.

انتهای پیام
captcha