حفظ ثبات و پویایی خانواده در اسلام موضوعی‌ اولویت‌‍‌دار است
کد خبر: 4068110
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

حفظ ثبات و پویایی خانواده در اسلام موضوعی‌ اولویت‌‍‌دار است

یک کارشناس علوم دینی و معارف اسلامی گفت: حفظ ثبات و پویایی خانواده در دین مبین اسلام یک موضوع اولویت‌دار است، که در این زمینه روایات و احادیث زیادی وجود دارد.

حفظ ثبات و پویایی خانواده در اسلام موضوعی‌ اولویت‌‍‌دار استبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام رضا میرزاجانی کارشناس علوم‌دینی و معارف‌اسلامی 11 تیر در همایش بزرگ «گوهر فاطمی» که به مناسبت بزرگداشت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برگزار شد، اظهار کرد: دانشمندان اسلامی و شرق‌شناسان بسیاری به این یقین و قطعیت رسیده‌اند، که دین مبین اسلام یک آیین و مکتب اجتماعی بوده، خانواده نیز مهم‌ترین و کوچک‌ترین اجتماع است.

وی با بیان اینکه اسلام برای خانواده ارزش و جایگاه والایی درنظر گرفته است، اضافه کرد: در مقیاس وسیع جامعه، نهاد کوچکی به نام خانواده وجود  دارد، در واحدهای اجتماعی مختلف، خانواده‌ها به شدت خودنمایی می‌کنند و کسی نمی‌تواند اهمیت و تاثیرگذاری‌شان در معادلات مختلف را انکار کند.

حجت‌الاسلام میرزاجانی با بیان اینکه، نهاد خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است، تاجایی‌که محیط سالم یا ناسالم آن تأثیر ژرفی در پرورش فضایل اخلاقی حتی برعکس رشد رذایل دارد، اضافه کرد: بنابراین باید با الهام از الگوهای دینی برای تقویت نهاد خانواده اهتمام ورزید.

این کارشناس علوم‌دینی و معارف‌اسلامی با بیان اینکه بدون‌تردید سنگ زیربنای اخلاق انسان در کانون خانواده بنیان نهاده می‌شود، گفت: از‌این‌رو شاهد هستیم، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در خانواده‌هایی آبرومند و دین‌دار پا به عرصه وجودی گذاشتند، حتی پرورش، رشد و نموشان در محیط لبریز از معنویت،  کرامت و اخلاق تحقق یافته است.

حجت‌الاسلام میرزاجانی با اشاره به عوامل تحکیم خانواده، افزود: یکی از اساسی‌ترین و ارزشمندترین راهکارهای پایداری و استمرار ارزش‌های اخلاقی و دینی در جامعه، تقویت و تحکیم بنیان خانواده است.

وی با بیان اینکه، زن راهبرنده، تنظیم‌کننده و جهت‌دهنده حرکت خانواده در سبک زندگی است، اضافه کرد: اخلاق و عملکرد حتی نگرش او سایه‌گستر بر همسر و فرزندان خواهد بود.

این پژوهشگر علوم دینی بیان داشت: از مهم‌ترین عوامل استحکام خانواده، ایمان به خدا، مدیریت اقتصادی خانواده، عفو و گذشت، پرهیز از کینه‌توزی، خودداری از سوءظن، احترام متقابل و مشورت است، زن و مرد قادر هستند، با همسرداری نیکو، حسن‌خلق، رازداری و قناعت بسترهای استحکام خانواده را فراهم آورند.

انتهای پیام
captcha