انتشار فراخوان ثبت‌نام از قرآنیان برای راهپیمایی اربعین
کد خبر: 4072171
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

انتشار فراخوان ثبت‌نام از قرآنیان برای راهپیمایی اربعین

ادامه برپایی مرحله شهرستانی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف در برخی استان‌ها، ابلاغ تشکیل شورای گسترش فرهنگ قرآنی در استان‌ها، فراخوان نام‌نویسی از قاریان برای اعزام به راهپیمایی اربعین، برپایی مرحله نهایی مسابقات قرآن قوه قضائیه به میزبانی شیراز، افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات مشکات و افتتاح پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور را می‌توان از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته برشمرد.

رویدادهای هفتهبه گزارش ایکنا، در این هفته به عنوان آخرین هفته اولین ماه تابستان 1401، رویدادهای قرآنی هر چند معدود و محدودی را شاهد بودیم و البته نباید از کنار برپایی محافل قرآنی و جشن‌های غدیر به ویژه جشن 10کیلومتری در تهران به مناسبت بزرگداشت به امامت رسیدن علی علیه‌السلام، قرآن ناطق، به سادگی گذشت.

از جمله اخبار مهم حول رویدادهای قرآنی می‌توان به درگذشت خادم‌القرآن بهمن جاهی، فعال قرآنی، ادامه برپایی مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در برخی استان‌ها، ابلاغ تشکیل شورای گسترش فرهنگ قرآنی در استان‌ها از سوی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تعیین مسئول دبیرخانه ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور، فراخوان نام‌نویسی از قاریان برای اعزام به راهپیمایی اربعین، برپایی مرحله نهایی مسابقات قرآن قوه قضائیه در شیراز، افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات سراسری مشکات در کوهسار البرز، افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور، تشکیل مجمع اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد و ... اشاره کرد.

«بهمن جاهی» فعال قرآنی درگذشت

بهمن جاهی، مدیر مؤسسه بیت‌الزهرا(س) تهران، فعال قرآنی و از اعضای شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران ۲۴ تیرماه پس از مدتی تحمل رنج بیماری، دعوت حق را لبیک گفت. بیت‌الزهرا(س) تهرانپارس توسط مرحوم بهمن جاهی عضو هیئت امنای مسجد نور تهران(میدان جهاد) پایه‌گذاری شده است.

دفتر هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه بسته شد

بعد از وقفه دو ساله میان برگزاری مرحله شهرستانی، استانی و مقدماتی کشوری هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه که به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد، مرحله کشوری این دوره از مسابقات طی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه جاری به میزبانی دادگستری فارس در شیراز برگزار شد.

قریب ۳۰۰ نفر میهمان از نقاط مختلف کشورمان در تاریخ جمعه، ۲۴ تیرماه در محل برگزاری مسابقات یعنی هتل شیراز اسکان یافتند و این مسابقات در روز شنبه، ۲۵ تیرماه از ساعت ۸ صبح با اجرای مراسم افتتاحیه آغاز تا پایان این روز ادامه داشت.

مسابقات مذکور در دو بخش بانوان و آقایان و رده‌های سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، کل قرآن کریم، تفسیر مفاهیم، حفظ موضوعی و هنرهای تجسمی برگزار شد که رشته تفسیر و هنرهای تجسمی امسال برای نخستین بار به این مسابقات افزوده شد.

شیراز؛ میزبان مسابقات سراسری قرآن بیت‌الاحزان

مرحله نهایی هجدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرآن طی روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه در شیراز برگزار شد. ۲۰۰ شرکت‌کننده در این مرحله از مسابقات در بخش زیر ۱۲ سال شامل رشته‌های حفظ یک جزء و ۳ جزء و بانوان در رشته‌های حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل حضور داشتند. در این مرحله از مسابقات، متسابقان از استان‌های تهران، قم، آذربایجان غربی، کرمان و فارس به رقابت پرداختند. مسابقات در روز ۳۰ تیرماه و اختتامیه در روز ۳۱ تیرماه برگزار شد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور تعیین شد

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور، طی حکمی کریم پارچه‌باف دولتی را به ‌عنوان مسئول دبیرخانه این ستاد تعیین کرد.

فراخوان ثبت‌نام از قاریان و گروه‌های تواشیح برای راهپیمایی اربعین

فراخوان ثبت‌نام علاقه‌مندان اعزام به عتبات عالیات در ایام اربعین با عنوان «کاروان نور جمهوری اسلامی ایران» از سوی کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اعلام شد.

برگزاری ۱۲۰ محفل در کشور از سوی کارگروه قرآن ستاد اربعین

سیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین گفت: تا دهم محرم‌الحرام طی توافق و هماهنگی با سازمان تبلیغات اسلامی و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، پیش‌بینی می‌شود، حدود ۱۲۰ محفل در هر استان برگزار شود.

ابلاغ تشکیل شورای گسترش فرهنگ قرآنی در استان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابلاغیه‌ای خطاب به نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و رؤسای شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها بر ضرورت تشکیل این شورا و تدوین سند راهبردی قرآنی استانی ـ ذیل برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ـ تأکید کرد.

اعلام فراخوان ثبت‌نام از قاریان برای راهپیمایی اربعین و تشکیل شورای گسترش فرهنگ قرآنی در استان‌ها

عاملی در پایان این ابلاغیه ابراز امیدواری کرده است تا برش قرآنی سند استانی در تعامل با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب برسد.

آیا نویسنده کتاب «سرّ دلبران» منشاویِ قاری است

به تازگی اپلیکیشن ایران‌صدا کتاب «سِرّ دِلبران» اثر محمدصدیق منشاوی را که درباره فضائل امام علی(ع) است و در سال ۱۳۹۱ از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده در قالب کتاب صوتی منتشر کرده است. آیا این نویسنده همان قاری معروف مصری است؟

شباهت نام نویسنده اصلی این کتاب با قاری مطرح جهان اسلام، «محمد صدیق منشاوی»، باعث شده است تا بسیاری از فعالان قرآنی و اهالی ادبیات این کتاب را منتسب به قاری شهیر جهان اسلام بدانند و حتی همه ترجمه‌های دیگر این کتاب با عکس منشاویِ قاری، چاپ شده است. ولی همچنان معدود افرادی این کتاب را منتسب به قاری دوره طلایی کشور مصر نمی‌دانند.

هدیه به هزار نوزاد غدیری در پویش تولد نسل توحیدی

همزمان با عید غدیر پویش تولد نسل توحیدی در حدود ۷۰ بیمارستان در سراسر ایران اجرا و نزدیک هزار بسته تقدیم نوزادانی شد که در این روز به جهان چشم گشودند. این پویش از سوی مدرسه قرآن دانشگاه تهران در سراسر ایران اجرا شد.

دولت با همه توان از برنامه قرآنی مردمی حمایت می‌کند

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور ۲۷ تیرماه در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و دومین دوره بین‌المللی مسابقات قرآنی مشکات، ضمن تبریک عید غدیر با تأکید بر ایجاد برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای جذب جامعه به انس با قرآن و عمل به آن گفت: دولت مردمی در کنار و حامی فعالیت‌های فرهنگی و دینی است و امروز معاونت قرآنی که در دوره وزارت ارشاد اسلامی ایجاد کردیم با همه توان از چنین مراسم‌ مردمی قرآنی حمایت می‌کند.

انتشار کتاب صوتی «محمد صدیق منشاوی» درباره امام علی(ع)

اپلیکیشن ایران‌صدا، به مناسبت عید غدیر و دهه ولایت اقدام به انتشار کتاب صوتی «سرّ دلبران» کرده است. تهیه‌کننده این اثر عبدالله علایی، صدابردار، حسین قاسمی و راوی سیدوحید مرتضوی است.

همچنین کار تهیه آن در پایگاه کتاب گویای ایران‌صدا تهیه و تولید شده است. در این اثر صوتی تعدادی از داستان‌های کتاب «سر دلبران» به صورت صوتی روایت شده است. این کتاب نوشته محمدصدیق منشاوی است و در آن روایات مهمی چون احادیث غدیر، منزلت، اخوّت و گوشه‌‌‌ای از سیره‌ حکومتی امیرالمومنین(ع) ذکر شده است.

آغاز نشست‌های منطقه‌ای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی

لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای این هیئت در شش استان خبر داد.

در اولین نشست، رؤسا‌ی هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و ادارات امور قرآنی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان و مازندران به همراه جمعی از اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور به میزبانی استان اردبیل در مردادماه به مدت دو روز گرد هم خواهند آمد.

فراخوان جذب ایده‌های نو برای «حفظ قرآن»

فراخوان جذب ایده‌ها و طرح‌های نو در حفظ قرآن از سوی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت هرمزگان اعلام شد.

در نظر گرفتن بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله از سوی ایده‌پردازان، طراحان و مجریان لازم است و فایل طرح‌های ارسالی باید در قالب Word یا pdf تهیه و تا ۳۱ تیرماه از طریق واتساپ به دبیرخانه این طرح به شماره ۰۹۳۵۵۵۸۸۹۲۲ ارسال شود.

نگاهی به فعالیت‌های غدیریه کانون‌های خدمت رضوی منطقه ۴ تهران

کانون‌های خدمت رضوی منطقه ۴ شهر تهران به ویژه کانون قرآن با حضور متمرکز در مسجد شهید بهشتی فلکه دوم تهرانپارس به ارائه خدمت به شهروندان با برگزاری برنامه‌های قرآنی و کارگاه‌های غدیرشناسی و مسابقات قرآن پرداختند.

برنامه‌های قرآنی توسعه یابد

حجت‌الاسلام حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور که ۲۶ تیر در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، با اشاره به برپایی پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: این کار به عنوان یک تجربه است و باید در این زمینه هم‌اندیشی داشت که چطور می‌توان برنامه‌های قرآنی را توسعه داد.

اجرای منطقه‌ای طرح ملی تلاوت در سیستان و بلوچستان

حسین مسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در تشریح محورهای اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب الرضا(ع) در سیستان و بلوچستان گفت: طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب الرضا(ع) در این استان به صورت منطقه‌ای اجرا می‌شود و برای اجرای آن سه منطقه پیشنهاد شده است.

میزان بودجه‌ قرآنی سازمان بسیج مستضعفین

حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین درباره منابع مالی که برای تحقق برنامه‌های مربوط به حفظ و فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: بسیج و سپاه در موضوع قرآن کریم حد اعلایی برای خود قائل نیست. در ابتدای سال جدید که کار را شروع کرده‌ایم غیر از هزینه‌های متمرکزی که سازمان بسیج پیش‌بینی کرده است، در سطح استان‌ها و در سطح فرماندهان سپاه استانی نیز هزینه‌های قابل توجهی نسبت به قرآن صورت گرفته است.

بازگشت اولین گروه از کاروان قرآنی اعزامی به حج

نخستین گروه از کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع صبح شنبه ٢۵ تیرماه وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) شدند.

قاسم رضیعی، سرپرست کاروان نور، مسعود نوری و مجتبی پرویزی، بعد از یک ماه انجام مأموریت قرآنی در سرزمین وحی با استقبال محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن به کشور بازگشتند.

آغاز مجدد محافل انس و معرفت در مکه مکرمه

محافل انس و معرفت بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه، بعد از وقفه کوتاه در ایام تشریق، در چهار هتل محل اسکان حجاج ایرانی برگزار شد.

بر همین اساس از ۲۲ تیرماه چهار محفل در مکه مکرمه برگزار شد. هتل ویولت ۱ در ساعت ۱۷ میزبان حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام بود که نوای ملکوتی آیات را با تلاوت قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی قرآن کریم استماع کردند.

تلاش وزارت ارشاد برای تجمیع فعالیت‌های حوزه صحیفه سجادیه

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت خالصانه برخی افراد در حوزه صحیفه سجادیه گفت: وزارت ارشاد بر آن است تا جایگاهی برای تجمیع و هم‌افزایی این فعالیت‌ها ایجاد کند تا بتوان در قالب مجمع، اتحادیه یا انجمن حمایت‌های مطلوب در راستای اشاعه حداکثری این فرهنگ غنی صورت پذیرد.

برگزاری طرح «آیات رویش» در متروی تهران

طرح ملی «آیات رویش» در چهار ایستگاه مهم و پرترافیک تهران چون تجربش، تئاتر‌ شهر، میدان شهدا و میدان ولی‌عصر(عج) طی ایام دهه ولایت و امامت و در آستانه عید غدیر با موضوع غدیر و قربان اجرا ‌شد.

این طرح از سوی مؤسسه خیرین انصار القرآن و با استفاده از نمادهای گرافیکی مرتبط با شعار در سایه‌ ثقلین، شادم به ولای علی(ع) ویژه مسافران مترو به ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha