از بیانیه نوری مالکی تا درخواست هماهنگی شیعه برای تسریع در تشکیل دولت
کد خبر: 4077618
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
با تحولات عراق؛

از بیانیه نوری مالکی تا درخواست هماهنگی شیعه برای تسریع در تشکیل دولت

رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق تظاهرات امروز را تعامل گسترده مردمی با مواضع چارچوب هماهنگی شیعه دانست در عین حال کمیته چارچوب هماهنگی هم بر لزوم تسریع در تشکیل دولت خدماتى و ملی مطابق با قانون اساسی تأکید کرد.

تظاهرات مردمی در عراق

به گزارش ایکنا به نقل از سومریه نیوز، نورى مالكى، رئيس ائتلاف دولت قانون، پس از تظاهرات امروز مردم عراق در شهرهای مختلف با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد: تظاهرات گسترده‌ای که از سوی چارچوب هماهنگی فراخوانده شد، تعامل گسترده مردمی با مواضع این چارچوب را نشان داد و پیام روشنی را ارسال کرد که مردم عراق با همه جهت‌گیری‌های خود در دفاع از مشروعیت کشور و حفاظت از کشور و نهادهای قانون اساسی، مقننه و قضاییه وظيفه‌شناس عمل می‌كنند.

در این بیانیه آمده است: اين تظاهرات با مسالمت‌آمیز بودن خود، پیام دیگری را به تمامی گروه‌هاى سیاسی ارسال کرد؛ و آن اين بود كه در زمانی که عراقی‌ها به دنبال دولتی خدماتی هستند که نیازهای مردم را رفع كند و بار رنج و فقر آنها را از دوش بردارد؛ برای عبور از بحرانی که در مسیر سیاسی قانون اساسی داريم و براى اجتناب از ایجاد مانع در تشکیل دولت جدید و مجلس منتخب که مطابق قانون اساسی تشکیل شده است و براى رفع مانع براى انعقاد جلسه‌هاى آن به یک وحدت كلمه برسيد.

این بیانیه می‌افزاید: تظاهرات همچنین بدون شک روشن کرد که خیابان نمی‌تواند توسط یک حزب بر طرف دیگر کنترل شود، بلکه میدانی است برای تعامل و پاسخ به هر چیزی که قانونى و مشروع است و عراقی‌هایی که انتخابات را انجام دادند _ با وجود كاستى‌هايش _ امروز تظاهرات كردند چرا كه می‌خواهند نهادهاى دولت را در حال کار و فعاليت ببينند، نمی‌خواهند آن را بدون وجود دليل مشروع، ملی یا قانونى تعطيل ببینند.

از بیانیه نوری مالکی تا درخواست مقتدی صدر از تظاهرات‌کنندگان برای بازگشت

دولت باید سريعا تشكيل شود

در عین حال کمیته ساماندهی تظاهرات حامیان چارچوب هماهنگی شیعی با صدور بيانيه‌ای ضمن تأكيد بر لزوم تسریع در تشکیل دولت خدماتى و ملی مطابق با قانون اساسی خواستار بازگرداندن اعتبار و قدرت دولت شد.

در اين بيانيه همچنين آمده است: از نیروهای سیاسی به ویژه کردها می‌خواهیم در حل و فصل نامزد ریاست جمهوری تسریع کنند و به همه چیزهایی که مانع حل سریع مسئله می‌شود پایان دهند.

ما حمایت کامل خود را از قوه قضائیه عراق و نهادهای آن اعلام می‌کنیم. از رئیس مجلس می‌خواهیم که به تعلیق کار پایان دهد و در راستای تخلیه ساختمان مجلس(از مردم متحصن) و فعال‌سازی کار قانون‌گذاری و نظارتی آن اقدام کند.
ما از نیروهای امنیتی قهرمان خود می‌خواهیم که از نهادهای دولتی حمايت کنند و آنها را قادر سازند تا بدون هیچ مانعی کار خود را انجام دهند.
از نیروهای سیاسی خواستار توجه به مردم و پایبندی به قانون اساسی برای مقابله با چالش‌های گرانی، فساد و کم آبی هستیم.
به همگان هشدار می‌دهیم که کشور بدون دولتى با اختیارات کامل به مرحله سختی رسیده است پس منافع شخصی و حزبی و جناحی خود را رها کنید و از قانون اساسی پيروى كنيد.
با اين تظاهرات و تحصنى که اکنون اعلام کرده‌ایم، تعهد كامل و اطاعت خود را نسبت به آنچه از سوی مقام مرجعيت صادر می‌شود، اعلام می‌کنیم.

واکنش قیس الخزعلی به تظاهرات امروز هواداران چارچوب هماهنگی چه بود؟

به گزارش المرکز الخبری الوطنی، قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق با اشاره به تظاهرات امروز هواداران چارچوب هماهنگی گفت که شما شادی را به دل‌های عراقی‌ها و شهید ابومهدی المهندس بخشیدید.

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق

وی اظهار کرد: وقتی شهید المهندس می‌بیند که فرزندان عراق از کشور، منافع ملت و حکومت خود با شجاعت و آگاهی دفاع می‌کنند، از شما خرسند می‌شود.

دبیر کل عصائب ادامه داد که امروز شما ثابت کردید که مردمی آگاه هستید و این پیام را برای همگان فرستادید.

الخزعلی تشکیل جلسات پارلمان در راستای عمل به وظایف به ویژه مسئله بودجه را خواستار شد.

کمیته مرکزی جنبش صدر هم به تظاهرات‌کنندگان استان‌هاى مختلف، دستور بازگشت به خانه‌های خود را داد.

گفتنی است، طرفداران جریان صدر امروز (جمعه) مقابل پارلمان عراق و طرفداران چارچوب هماهنگی در اطراف منطقه الخضراء در بغداد، تظاهرات کردند.

انتهای پیام
captcha