مقاله «الهیات عملی در بستر جامعه اسلامی» به قلم علی لاریجانی منتشر شد
کد خبر: 4078686
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

مقاله «الهیات عملی در بستر جامعه اسلامی» به قلم علی لاریجانی منتشر شد

شماره ۳۹ دوفصلنامه «پژوهشنامه فلسفه دین» از سوی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

شماره ۳۹ نشریه «پژوهشنامه فلسفه دین» منتشر شد

به گزارش ایکنا، شماره ۳۹ نشریه «پژوهشنامه فلسفه دین» در بردارنده ۲۷ مقاله کوتاه، نوشته ۳۳ نفر از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های امام صادق(ع)، تهران، پردیس فارابی تهران، شهید بهشتی، بوعلی سینا، شهید مطهری، الزهرا(س)، اهل‌بیت(ع)، رازی، دامغان، قم، شاهد، فرهنگیان، قرآن و حدیث، ادیان و مذاهب و واحدهایی از دانشگاه آزاد اسلامی است.

از جمله این مقالات شامل «نقد چارچوب نظری تفکیک معنویت از قدرت جسمی و قدرت ذهنی»، «الهیّات عملی در بستر جامعه اسلامی»، «دروغ در اخلاق و الهیات عملی بر اساس دیدگاه پیتر کریفت»، «الهیات عملی و رنج بشری: پیش‌نهاده سیمون وِی»، «تفسیرپذیری ایمان و نقش آن در جهت‌گیری‌های الهیات عملی»، «بررسی امکان ارتقاء اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها با رویکرد الهیات عملی»، «درآمدی بر الهیات هواخواهی، با تأکید بر هواخواهان ایرانی گروه موسیقی کره‌ای اکسو»، «تحلیل معرفت‌شناسانه دین‌گریزی»، «واکاوی تجربه الهیات مدرسی در مواجهه با پدیده‌های اقتصادی: رهیافت‌هایی از نظریه قیمت عادلانه»، «الهیات مادرانگی در کتاب مقدس و قرآن کریم»، «مطهری و جایگاه شر در حرکت تکاملی تاریخ» و «یادآوری رنج‌های اولیای الهی در مقام تسلّی سوگوار: با نگاهی ویژه به مصائب حسین بن علی(ع)» هستند.

دیگر مقالات این شماره شامل «تأثیر الهیات عملی اسکاندیناوی بر ملت‌سازی و دولت‌سازی رفاه»، «لیبرالیسم و مبانی الهیاتی نظم اجتماعی»، «معناشناسی الهیات عملی بر مبنای متافیزیک عمل در اندیشه علامه طباطبایی»، «کاربرد تجربیات زنانه در الهیات فمینیستی: جسمانیت، فرهنگ و زبان»، «الهیات عملی در منظومه دین اسلام (با تأکید بر انسان معیار در تراز مولای متقیان)»، «تقریری از شیوه تسری مباحث معرفت‌شناختی به آموزه‌های عملی فقه»، »شکل‌گیری «نگرش ایمانی» در قرآن کریم: رهیافت الگوی کارکردی در روان‌شناسی اجتماعی»، «تأملی در نسبت میان مرجعیت عقل و معرفت‌شناسی اشراقی در ایمان‌گروی بشر عصر حاضر»، «نظریه اتحاد عمل و عامل و معمول و نقش آن در تبیین رابطه خودپرستی و خداپرستی»، «درک کودکان مقطع ابتدایی از خداوند در مسیر آموزش با توجه به نظریه پیاژه»، «چالش‌هایی پیش روی الهیات عملی»، «حضور اجتماعی زنان با توجه به رویکرد شهید مطهری به حقوق فطری نسبت دین‌شناسی رضا بابایی با الهیات عملی»، «الهیات عملی در قصص قرآن با رویکرد توصیفی و تفسیری: بررسی موردی قصه‌های یوسف (ع) و موسی (ع)» و «غلبه انسان‌شناسی عملی در عصر مدرن و ضرورت الهیات عملی» هستند.
 
در بخشی از مقاله «الهیات عملی در بستر جامعه اسلامی» به قلم علی اردشیر لاریجانی آمده است: گرچه الهیّات عملی بخشی از تأملات الهی‌دانان مسیحی است که در دو قرن اخیر، به ویژه با کاوش‌های شلایرماخر در غرب، مطرح گردید، در گذشته تمدن اسلامی -بدون بهره جستن از این واژگان- در سازمان روحانیت، چه شیعه و چه اهل سنت، وجود داشته است. هدف این مقاله آن است که چه موضوعاتی و چه اقداماتی در جوامع اسلامی به عنوان الهیّات عملی باید مورد نظر باشد و بلکه اولویت دارد. برای دقت بیشتر در کاوش، ابتدا جوامع اسلامی به دو بخش جوامع اسلامیِ تحت حکومت‌های غیراسلامی و جوامع اسلامی تحت نظام یا حکومت اسلامی تقسیم و الهیّات عملی در هر یک مورد تأمل واقع می‌شود.
 
در این دو بخش گرچه موضوعات مشترک وجود دارد، امور اختصاصی آن، به ویژه با تجربه عملی پس از انقلاب اسلامی، پراهمیت و قابل توجه است. از این رو تمرکز بیشتر را اولویت‌های الهیّات عملی در متن جامعه ایرانی امروز قرار داده‌ایم. چند موضوعی که در این مقاله مورد واکاوی قرار گرفته مستقیماً به ماهیت موضوعات دینی ربط پیدا نمی‌کند، اما تأثیر زیادی بر باورهای دینی مردم گذاشته است. نکته نخست درباره نحوه ارتباط روحانیت با حکومت است؛ دومی به تأثیر فرهنگ‌ها و سنن قومی و ملی بر نحوه تبلیغ دین می‌پردازد؛ نکته سوم مربوط به مقتضیات زمان در فهم دین و تبلیغ آن است؛ چهارمین به ناقص بودن طرح‌ها و عدم توفیق در ارائه طرح‌های مناسب با ادعای حکومت اشاره دارد؛ و پنجمین نکته عدم وجاهت عقلانی برخی گفتارها و رفتارها در بخش‌های حکومت را بررسی می‌نماید. همه این نکات در تلقی جامعه از باورهای دینی تأثیر گذاشته‌اند.
 
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha