موانع داخلی و خارجی کسب رتبه در رویدادهای جهانی قرآن + فیلم
کد خبر: 4097154
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
در نشست آسیب‌شناسی اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن مطرح شد / 2

موانع داخلی و خارجی کسب رتبه در رویدادهای جهانی قرآن + فیلم

در نشست «آسیب‌شناسی شیوه انتخاب و اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی قرآن» عوامل ناکامی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی تبیین شد که از آن جمله می‌توان به نفوذ وهابیت در مسابقات قرآن کشورهای مختلف و نیز غیرشفاف بودن آئین‌نامه بسیاری از مسابقات اشاره کرد.

نشست مسابقات قرآن مالزیبه گزارش خبرنگار ایکنا، «نشست آسیب‌‌شناسی شیوه انتخاب و اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌‌المللی قرآن» به میزبانی خبرگزاری ایکنا و با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد که محتوای آن طی سه گزارش منتشر خواهد شد. در بخش نخست این نشست که با عنوان «نتایج مسابقات قرآن دیگر کشورها را زیر سؤال نبریم؛ ضرورت بازنگری نحوه اعزام» منتشر شد،‌ بر بحث بازنگری در آیین‌نامه‌های اعزام از سوی نهادهای متولی تأکید شد. بخش دوم این نشست را می‌خوانید؛

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، در ابتدا از اقدام ارزشمند خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن برای برگزاری این نشست قدردانی کرد و در ادامه ضمن انتشار آماری از موفقیت و ناکامی قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌‌المللی قرآن، گفت: از سال 1370 تا کنون 417 قاری و حافظ قرآن کریم به مسابقات بین‌‌المللی اعزام شده است. از این تعداد مجموعاً 278 نفر موفق به کسب رتبه‌‌های اول تا پنجم شده‌‌اند. این امر نشان می‌‌دهد که حدود 66 درصد قاریان و حافظانی که به نمایندگی از ایران در مسابقات بین‌‌المللی حضور یافته‌‌اند، حائز رتبه اول تا پنجم شده‌‌اند.

وی افزود: از 278 نفر که حائز رتبه شده‌‌اند، 106 نفر رتبه‌‌های اول تا پنجم مسابقات بین‌‌المللی قرآن ایران را کسب کرده‌‌اند و 172 نفر نیز در مسابقات بین‌‌المللی دیگر کشورها حضور یافته و رتبه کسب کرده‌‌اند. با این آمار حدود 98 درصد افرادی که به عنوان نماینده ایران در مسابقات جمهوری اسلامی حضور یافته‌‌اند، حائز رتبه اول تا پنجم شده‌‌اند و 55 درصد عزیزانی که به مسابقات سایر کشورها رفته‌‌اند نیز توانسته‌‌اند رتبه اول تا پنجم را کسب کنند.

کسب 27 رتبه در مسابقات مالزی 

میرزاجانی به ارائه آماری از عملکرد نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌‌المللی قرآن کشور مالزی پرداخت و گفت: قاریان ایرانی از سال 1351 حضور در مسابقات مالزی را آغاز کرده و از آن تاریخ تا کنون در 42 دوره از این مسابقات حضور داشته‌‌اند. از بین 42 قاری اعزامی 38 نفر در سکوهای اول تا پنجم ایستاده‌‌اند که حدود 90 درصد افراد اعزامی صاحب رتبه شده‌‌اند. اگر سخت‌‌گیرانه‌‌تر به این آمار نگاه کنیم، می‌‌بینیم که 27 نفر از 42 قاری اعزامی رتبه‌‌های اول تا سوم را کسب کرده‌‌اند که حدود 65 درصد آمار است. به طور جزئی هم تا کنون در مسابقات مالزی 11 رتبه اول، 11 رتبه دوم، پنج رتبه سوم و 11 رتبه چهارم و پنجمی داشته‌‌ایم. با وجود رشد جریان قرائت و حفظ قرآن در کشور، رتبه‌‌آوری نمایندگان کشورمان در سال‌‌های اخیر نوساناتی داشته است که قطعاً در برگزاری چنین جلساتی باید این موضوع را تحلیل کرد.


بیشتر ببینید؛


عواملی که مانع کسب رتبه می‌شود

وی به عواملی که باعث شده است رتبه‌‌آوری ایران در سال‌‌های اخیر دچار نوسان شود اشاره و اظهار کرد: در مورد نفوذ گسترده جریان وابسته به عربستان سعودی در مسابقات قرآن جهان اسلام تردیدی نیست و قرائن متعددی در این باره وجود دارد.

میرزاجانی یکی دیگر از دلایل نوسان در کسب رتبه نمایندگان ایران طی سال‌‌های اخیر را پیشرفت و ارتقای سطح فنی قاریان به ویژه حافظان سایر کشورهای اسلامی برشمرد و افزود: اینگونه نیست که ایران دائماً در حال رشد باشد و کشورهای دیگر از حیث قرائت و حفظ اُفت کنند. شاید موقعیتی که قاریان ایرانی در سطح تلاوت در مصر به دست آوردند و در یک جهش قراء و حفاظ ما خود را به سطح تلاوت مصر رساندند، الان این اتفاق در مورد برخی کشورها رخ داده است، لذا باید در تحلیل‌‌ها به این موضوع توجه کرد.

غیر شفاف بودن آئین‌نامه‌های جهانی

وی بیان کرد: عدم شفافیت آئین‌‌نامه مسابقات در برخی از کشورها و غلبه سلیقه داوران در تعیین نتایج مسابقات عامل دیگر نوسان در کسب رتبه نمایندگان ایران طی سال‌‌های اخیر است. البته این را به همه مسابقات تسری نمی‌‌دهم و همانطور که گفتم در برخی مسابقات بیش از اینکه ضابطه و آئین‌‌نامه حکم‌فرما باشد، سلایق داوران تعیین‌کننده است. اگر هم آئین‌‌نامه‌‌ای وجود داشته باشد، به حد کافی شفاف نیست و این موضوع یک چالش برای شرکت‌کنندگان ایرانی است.

میرزاجانی ناآشنایی و تسلط نمایندگان کشورمان به آیین‌‌نامه مسابقات را یکی دیگر از عوامل برشمرد و گفت: البته در سال‌‌های اخیر این نقص تا حد زیادی مرتفع شده، اما در سال‌‌های گذشته جدی بود. اضطراب و عدم خودباوری برخی از نفرات اعزامی به مسابقات بین‌‌المللی نیز یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت در مسابقات بین‌‌المللی قرآن است که متأسفانه مانع ارائه توانمندی‌‌های واقعی این عزیزان می‌‌شود و این مشکل را در مواردی غیر از مسابقات هم شاهدیم. گاهی اضطراب و عدم خودباوری باعث می‌‌شود که ارائه توانمندی افراد به کمتر از 50 درصد برسد و این موضوع نیاز به کار روانشناسی دارد.

اختلاف دیدگاه مبنایی در تلاوت و حفظ

وی بیان کرد: برخی مسابقات به ویژه در سال‌‌های اخیر به اشکال و جنبه‌‌هایی از قرائت و حفظ قرآن توجه کرده‌‌اند که اصولاً با مباحث و آموزش‌‌های تخصصی مطرح در کشور ما متفاوت بوده یا مورد قبول و اقبال و علاقه اساتید و حافظان و قاریان نیست. مثلاً بحث لهجه و فصاحت به خصوص در رشته حفظ قرآن به سمت و سویی می‌‌رود که انگار ما به نحوه دیگری فصاحت را آموزش می‌‌دهیم و کشورهای دیگر به سمت دیگری می‌‌روند. در موضوع قرائت قرآن نیز در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا قرائت‌‌هایی به دور از معنامحوری و بدون احساس و روح معنوی در جریان است که اصطلاحاً حالت ماشینی خواندن پیدا کرده است. اختلاف دیدگاه مبنایی در تلاوت و حفظ وجود دارد و مانع مهمی در رتبه‌‌آوری نمایندگان کشورمان تلقی می‌‌شود.

میرزاجانی افزود: در حال حاضر خروجی مسابقات جمهوری اسلامی ایران بر اساس آیین‌‌نامه موجود و سازوکاری که برای انتخاب و اعزام وجود دارد، لزوما تضمین‌کننده رتبه‌‌آوری در رقابت‌‌های بین‌‌المللی در همه کشورها نیست. با توجه به اینکه قاعدتاً بخشی از اهداف مسابقات قرآن ایران معطوف به افتخارآفرینی سفرای قرآنی کشورمان در عرصه‌‌های جهانی است، باید تدبیری اندیشید و درباره انتخاب و اعزام نمایندگان تدبیر شود.

وی بر لزوم ارتباط‌‌گیری و تعامل تنگاتنگ و حتی برگزاری نشست‌‌های دو یا چندجانبه از سوی ستاد برگزاری مسابقات ایران با برگزارکنندگان مسابقات دیگر کشورها تأکید کرد و گفت: باید رایزن‌های فرهنگی خارج از کشور با جدیت به این امر بپردازند. علاوه بر این، یک‌سری عوامل دیگر مانند تبحر و تسلط استاد راهنما، اتفاقات پیش‌‌بینی‌نشده و... وجود دارد که برخی مواقع در عدم توفیق عزیزان اعزامی به مسابقات اثرگذار است.

عملکرد قاری اعزامی به مالزی 

بر اساس گزارش ایکنا، مسعود نوری، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌‌المللی قرآن مالزی، به بیان نکاتی در مورد حضور خود در این مسابقات پرداخت و گفت: نکات فراوانی وجود دارد که بیان همه آنها مجال بیشتری را می‌‌طلبد. دوستانی که برای تلاوت بنده بحث اضطراب را مطرح می‌‌کنند، بد نیست بدانند که من به هیچ وجه اضطراب نداشتم. پنج ساعت قبل از تلاوت در مسابقات، در هتل محل اسکان و با حضور استادراهنما آخرین تلاوتم را ارائه دادم که به اذعان استاد عارف‌حسینی بهترین تلاوت من در شش ماه اخیر و در 40 جلسه‌‌ای بود که با ایشان داشتم. لذا با خیال راحت، بدون اضطراب، با توکل به خدا و توسل به چهارده معصوم به سالن رفتم.

وی به شرح وضعیت خود در مراسم افتتاحیه مسابقات پرداخت و افزود: با توجه به اینکه به عنوان نفر اول باید تلاوت می‌‌کردم و بلافاصله بعد از مراسم افتتاحیه مسابقات آغاز می‌‌شد، ابتدا به قرنطینه رفتم، اما من را مجبور کردند تا در سالن حضور داشته باشم. لذا مدت زمان قرنطینه من کمتر از پنج دقیقه بود. به محض ورود به سالن با توجه به اینکه مقام رسمی در سالن حضور داشت و مراسم افتتاحیه بود، عطری محلی با رایحه‌ای تند در فضا پخش شده بود و همین امر باعث احساس سوزش در حنجره‌ام شد و این اتفاق تحت کنترل من نبود و ربطی به تجربه و مدل تلاوت و ... نداشت.

برنامه‌ریزی شش‌ماهه

نوری با تأکید بر اینکه برای حضور در مسابقات مالزی شش ماه تلاش بی‌وقفه داشتم، گفت: یکی از نقدهایی که مطرح شده استرس است، در حالی که اصلاً اینگونه نبود. به اذعان اساتید کسی نبوده است که بتواند سه خط را در یک نفس بخواند. من این سه خط را در شرایطی خواندم که در قطعه دوم و در پرده غیر تخصصی من بود. عزیزانی که می‌‌گویند اضطراب در چهره من کاملاً مشهود بود، آیا در چنین وضعیتی می‌‌توان یک خط خواند؟ به حدی آرامش داشتم که خودم هم متعجب شده بودم و اولین مسابقه‌‌ در طول عمر من بود که ذره‌‌ای اضطراب نداشتم. دوستانی که می‌‌گویند اضطراب داشته‌‌ام به بنده مدیون هستند و گفته خود را اصلاح کنند.


بیشتر بخوانید؛


وی اظهار کرد: بسیاری از اساتید با من تماس گرفتند و اذعان داشتند که اگر خش صدا فاکتور گرفته شود، نهایتاً یک یا دو نمره کم می‌‌شود و تلاوت من از همه تلاوت‌‌ها یک سر و گردن بالاتر بود. من بر روی تلاوتم در مالزی فکر کرده بودم و تک‌تک کلمات من آهنگ‌‌گذاری شده بود و حتی الان می‌‌توانم همان تلاوت را بازخوانی کنم. تلاوتی بود که روی معنامحوری و در چارچوب مسابقات مالزی تلاوت شد و از نظر لحنی نیز کاملترین الحان را اجرا کردم.

نماینده ایران در مسابقات بین‌‌المللی قرآن کشور مالزی اظهار کرد: آئین‌‌نامه مسابقات مالزی به زبان انگلیسی چاپ شده بود. من آن را ترجمه کردم و خواندم و کاملاً بر آن مسلط بودم، اما واقعاً نمی‌‌دانم که چرا نتیجه کار این‌گونه شد؟ آیا نفر اول بودن و خوب مستقر نشدن داوران باعث این امر شد یا موضوع دیگر؟ هیچ اطلاعی ندارم.

نوری با اشاره به اینکه تجوید را با دقت کامل در تلاوت خود اجرا کرده است، اظهار کرد: در بحث وقف و ابتدا نیز با هماهنگی استاد کریم دولتی در همان روز تمرین نهایی را انجام دادم. فقط تنها اشکال تلاوت من خش‌‌ِ غیر ارادی بود. بسیاری از دوستان به من می‌‌گویندکه با وجود آن خش‌‌ها، چگونه توانستم به تلاوت ادامه دهم؟ و برخی می‌‌گویند که تلاوت من برای مالزی مناسب نبود، در حالی که تلاوت من در مرحله مقدماتی همین مسابقات به داوری گذاشته شد و همین دوستان می‌‌گفتند که اگر همین تلاوت را در مرحله نهایی ارائه دهم، حتماً رتبه اول را کسب خواهم کرد.

وی ضمن گلایه از کسانی که به صورت غیر کارشناسی تلاوت وی را نقد کرده‌‌اند، گفت: این اظهارنظرها که رسماً گفته می‌‌شود و مقام قرآنی این حرف را می‌‌زند، بازی کردن با حیثیت قاری اعزامی است. نمی‌‌دانم اگر من اعلام کنم که تلاوت را کنار می‌‌گذارم، راضی می‌‌شوند یا خیر؟

نوری با اشاره به تلاش‌‌های استاد نصرت‌الله عارف‌‌حسینی ادامه داد: دوستان قضاوت درستی در مورد ایشان ندارند، چون احساس می‌‌شود که فقط با توجه به نتیجه به این قضاوت‌‌ها رسیده‌‌اند، در صورتی که نباید فقط نتیجه را مبنای قضاوت قرار داد. البته نقد کردن هیچ اشکالی ندارد و اگر کسی به دنبال این باشد که نقد نشود، عین خودخواهی است و منطقی نیست. من نماینده ایران بوده‌‌ام و هزینه زیادی پرداخت شده است تا به جایگاه نمایندگی برسم و افراد بسیاری به دنبال رسیدن به این جایگاه هستند.

وی افزود: کسی که نقادی می‌‌کند باید حداقل چهار خصوصیت داشته باشد. اول، قاری خوبی باشد نه فقط قاری باشد تا بفهمد که در قطعه دوم دو خط و نیم خواندن چه معنایی می‌‌دهد. دوم، باید کارشناس باشد، یعنی دقیقاً موضوعات قرآنی را در ابعاد مختلف بشناسند و بداند که لحن، معنامحوری، تجوید، فصاحت و نفس بلند خواندن چه معنایی می‌‌دهد. خصوصیت سوم این است که آیین‌‌نامه مالزی را حداقل یک بار خوانده باشد و می‌‌دانم که بسیاری از منتقدان آن را نخوانده‌‌اند. چهارم، منتقد، همه تلاوت‌‌ها را گوش کند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست احمد ابوالقاسمی، دارنده رتبه اول مسابقات بین‌‌المللی قرآن کشور مالزی در اوایل دهه هفتاد، به صورت ویدئویی به بیان نکاتی در مورد مباحث مطرح‌شده پرداخت.

وی بیان کرد: اولین نکته‌‌ این است که ارزش افرادی که به مسابقات مالزی اعزام می‌‌‌شوند برای ما ناشناخته نیست. می‌‌دانیم که سال‌‌های سال برای آنها زحمت کشیده شده است و توانسته‌‌اند در مسابقات کشوری به رتبه‌‌های عالی دست یابند. حفظ شأن و شخصیت این افراد باید بسیار مهم‌‌تر از مسائل دیگر باشد. باید به اشخاصی که به عنوان متسابق اعزام می‌‌شوند، از آن کودک هشت‌ساله تا مرد چهل و چند ساله، احترام گذاشته شود، چراکه همه جزء نیروهای قرآنی کشورند و باید در حال دفاع بر حق و نه دفاع کورکورانه از این افراد باشیم.

انگیزه‌ قاریان را از بین نبریم 

وی افزود: اگر نمی‌‌توانیم تأثیر مستقیمی در نتایج مسابقات جهانی داشته باشیم، حداقل از نظر عاطفی از افراد اعزامی حمایت کنیم و کاری نکنیم که باعث سرخوردگی آنان شویم. ای کاش تلاوت حافظ خردسال ما در کویت را می‌‌شنیدند که داوران چگونه روی جایگاه آمدند و با او عکس یادگاری گرفتند، اما در رقابت هیچ رتبه‌‌ای به او ندادند. 

در بخش دیگری از این نشست احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی با اشاره به اینکه چهار بار به عنوان استادراهنما و یک بار به عنوان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن مالزی حضور یافته است، گفت: با کنار هم گذاشتن اعداد و ارقام می‌‌توانیم به راحتی به این نتیجه برسیم که به طور قطع در مالزی و بسیاری از کشورهای دیگر ناداوری وجود دارد.

این قاری بین‌‌المللی کشور به ارائه آماری از مسابقات مالزی پرداخت و گفت: در سال 1366 استاد علی سیاح‌‌گرجی در مالزی رتبه اول را به دست آورد. سال 1368 استاد عباس امام‌جمعه رتبه اول را کسب کرد، سال 1369 به دلیل جنگ خلیج فارس از کشورهای منطقه کسی اعزام نشد در سال‌‌های 70 و 71 هم آقای منصور قصری‌‌زاده و بنده رتبه اول را کسب کردیم، یعنی حاصل پنج سال حضور ایران، چهار رتبه اول بوده است. برای کشوری که هزینه‌‌های زیادی می‌‌کند تا مسابقاتی را برگزار کند، اما هشتاد درصد رتبه اول طی یک بازه زمانی به ایران می‌‌رسد سخت خواهد بود. این می‌‌تواند انگیزه‌‌ای باشد برای اینکه آنها حداقل داور از ما دعوت نکنند و خیلی برایشان مهم نباشد که این همه هزینه کنند.

وی افزود: از طرف دیگر بعد از سال 1371 تا کنون که چند 10 دوره را شامل می‌‌شود تنها پنج رتبه داشته‌‌ایم. اینکه برخی دوستان می‌‌گویند مسابقات مالزی آئین‌‌نامه خاص خود را دارد این سوال را پاسخ دهند که پس آن چهار نفر چطور اول شدند؟ آنها هم با همین آئین‌‌نامه اول شده‌‌اند، در حالی که آنها تجربیات به مراتب کمتری هم داشتند. یعنی الان اطلاعات از مسابقات و آیین‌‌نامه بسیار زیاد است، اما آن زمان این اطلاعات اندک بود. من با 10 سال تجربه تلاوت به مسابقات مالزی رفتم اما الان برخی قاریان با 30 سال تجربه تلاوت اعزام می‌‌شوند و رتبه نمی‌‌آورند. ضمن اینکه تا قبل از سال 71 اگر ایرانی‌‌ها اول نمی‌‌شدند، حتماً دوم یا سوم می‌‌شدند اما بعد از آن، رتبه‌‌های چهارم و پنجم و ششم هم داده شد تا اینکه امسال به رتبه چهاردهم رسید.

این قاری بین‌‌المللی کشورمان تصریح کرد: بسیاری از اساتید اذعان داشتند که نماینده کشور افغانستان رتبه اول را کسب می‌‌کند، اما دیدیم که به ایشان هیچ رتبه‌‌ای داده نشد. شاید آنجا شنیده‌‌اند که این قاری در ایران بزرگ شده است و بعد از اعلام این موضوع در رسانه‌‌های ایران، بلافاصله نیمه‌شب او را به احضار می‌‌کنند تا از او سؤال بپرسند.

ابوالقاسمی بیان کرد: اگر بر اساس گرفتگی صدای آقای مسعود نوری، رتبه ایشان پایین آمده است، قاری سنگاپوری بیش از 10 بار دچار گرفتگی صدا شد. به جای اینکه این همه بحث کنیم، در یک کلمه باید بگوییم که ناداوری شده است. عزیزی روی آنتن می‌‌آید و نکاتی را که نباید می‌‌گوید. همه دوستان ما هستند و به آنها ارادت دارم، اما گاهی بعضی صحبت‌‌ها ممکن است نتیجه عکس بدهد. اینکه بگوییم ایشان در مسابقات کشوری هم اضطراب داشت، یعنی نباید در کشوری هم دوم می‌‌شد و 14 داور کشوری و بین‌‌المللی که در مسابقات اوقاف داوری کردند همه اشتباه کردند. اینها مباحثی است که یک‌طرفه مطرح می‌‌شود و جایی هم نیست که به آنها پاسخ داده شود. لذا باید منصفانه‌‌تر موضع‌‌گیری کنیم. اگر ایشان اول می‌‌شد، شاید خیلی از این مباحث مطرح نبود، اما الان که اول نشده است، باید بررسی کنیم که چرا ایشان اول نشده است؟ از شورای عالی قرآن یا سازمان اوقاف و هر کسی که متولی برگزاری مسابقات است درخواست می‌‌کنم که یک بار دیگر 14 تلاوت را بررسی کند. البته این امر کمکی به تغییر نتایج نمی‌کند و قرار نیست جایزه‌‌ای هم داده شود، اما می‌‌تواند اعتماد به نفس را در نماینده کشورمان زنده کند.

وی با اشاره به اینکه مسعود نوری یک مدیر عالی‌رتبه در وزارت نیرو است که تحصیلات عالی دارد و قاری خوش‌اخلاق، بی‌‌حاشیه و شاگردپرور است، گفت: سعید پرویزی که رتبه اول مسابقات بین‌‌المللی قرآن ایران را کسب کرده از شاگردان آقای نوری بوده است. چرا نباید از چنین شخصیتی دفاع کنیم؟ قسم می‌‌خورم که حتی اگر نمره صوت مسعود نوری را صفر در نظر بگیریم، باز هم نمی‌‌تواند چهاردهم شود. اگر آیین‌‌نامه مالزی را خوانده باشید، در آن نوشته شده است که هر قاری باید هر مقام را در چهار نفس بخواند و مقام‌‌ها را کامل اجرا کند. آیا نماینده بحرین که اول شد این کار را کرد؟ نماینده عراق هم این را کامل اجرا نکرد و قاریان سنگاپور و مالزی مشکلات فاحشی داشتند.

ابوالقاسمی بیان کرد: این سخن را که در برنامه‌ای گفتم باید داور داشته باشیم تا به نمایندگان کشورمان کمک کند، تکرار می‌‌کنم و می‌گویم اگر داور داشته باشیم، می‌‌تواند به کسب رتبه ما کمک کند، اما نه کمک غیر اخلاقی و با ضایع کردن حق دیگران؛ من رتبه اولم را حاصل زحمت استاد عبدالرسول عبایی می‌‌دانم. ایشان نمره واقعی به قاری مالزی داد و باعث شد که نماینده مالزی سوم شود و من رتبه اول را کسب کنم. قاری مالزی در آن مسابقات نفس کم آورد و استرس داشت و نتوانست خوب بخواند. اگر داور دیگری بود و نمره نماینده مالزی را کم نمی‌‌کرد، قطعاً ایشان اول می‌‌شد.

این قاری بین‌‌المللی کشورمان اظهار کرد: سالی که به عنوان راهنما به همراه آقای ولی‌زاده رفتم، ابتدا گفتند هر کسی که در مالزی بخواهد نمره کسب کند باید مصطفی اسماعیل بخواند. سپس تحقیق کردم و دیدم که آقایان مرحوم محمدتقی مروت، عباس سلیمی، علی سیاح‌گرجی، عباس امام‌جمعه، منصور قصری‌‌زاده، حسین رستمی و من مصطفی اسماعیل نخوانده‌‌ایم و اول شده‌‌ایم. بعد گفتند که چرا به ولی‌زاده گفته شده است که مقام کُرد بخواند. مقام کرد در مالزی ناشناخته است. این موضوع هم حاشیه‌ساز شد و بررسی کردم و دیدم که نفر اول مسابقات در همان سال در تلاوت خود بیشترین استفاده را از مقام کرد کرده است.

برخی اظهارنظرها تبعات منفی دارد 

وی بیان کرد: اگر این حرف‌‌ها را با اطلاعات بیشتری بزنیم، می‌‌توان نکاتی را احصاء کند تا در سال‌‌های بعد به کار نمایندگان کشورمان بیاید، اما وقتی هر چیزی را که به ذهنمان می‌رسد بگوییم، تبعات منفی زیادی دارد. یکی از اساتید گفته بود که آقای نوری استرس فراوانی داشت؛ اگر تلاوت ایشان را گوش کنید، می‌‌بینید که بیش از دو خط را در یک نفس تلاوت کرده و هیچ کدام از قاریان ما نتوانسته در شرایطی که استرس داشته است، دو خط بخواند. شما که حرفه‌‌ای هستید مگر ممکن است کسی استرس داشته باشد و دو خط بخواند، آن هم در مسابقات مالزی؛ این استرس را از کجا آورده‌‌اید؟

این پیشکسوت قرآنی بیان کرد: سال‌‌ها قبل طرحی را در مورد اعزام قاریان ارائه دادم و اعلام کردم که اعزام‌‌ها باید جدا از مسابقات کشوری و اوقاف باشد. الان هم این را مجدداً اعلام می‌‌کنم و آن را در قالب یک طرح کامل‌‌تر ارائه می‌‌دهم. ما می‌‌توانیم برای اعزام قاریان به مسابقات بین‌‌المللی فراخوان منتشر کنیم. متقاضیان اعزام به مسابقات بین‌‌المللی بیایند و تلاوت کنند. البته برای اینکه سطح کار بالا باشد، باید برخی محدودیت‌‌ها همچون کسب رتبه اول تا پنجم در یکی از ادوار مسابقات سراسری را هم لحاظ کنیم. قبول دارم که مسابقات کشورهای دیگر آیین‌‌نامه‌‌هایی دارند، اما این آیین‌‌نامه‌‌ها بسیار مختصرند. در مسابقه انتخابی می‌‌توانیم قاریان را طبق آیین‌‌نامه کشورها انتخاب کنیم. چه اشکالی دارد که حامد شاکرنژاد به مالزی برود؟ اگر در آنجا رتبه کسب نکند، به قدری تلاوت او متفاوت است که حتی افراد مسن حاضر در سالن هم می‌‌فهمند که رتبه اول حق ایشان بوده است.

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه باید افرادی را بفرستیم که یقین داشته باشیم رتبه کسب می‌کنند، گفت: ما به دنبال اهتزاز پرچم ایران هستیم. لذا هر کسی که می‌‌تواند اول شود، باید برود، اما می‌‌بینیم که سیستم انتخاب می‌‌کند که چه کسی و چگونه اعزام شود. شاید اگر مسعود نوری به ایران می‌‌آمد و آقای رحمتی به مالزی می‌‌رفت، نتیجه برعکس می‌‌شد.

این قاری بین‌‌المللی کشورمان به مسابقات بین‌‌المللی قرآن کشور ترکیه اشاره و اظهار کرد: در این مسابقات داور الجزایری به نفر اول مسابقات نمره 89 و داور کرواسی نمره 98 و نیم داده است. داور الجزایر به نفر دوم و سوم به ترتیب نمره 97 و نیم و 96 و نیم داده و داور کرواسی نیز نمره 98 و نیم و 92 داده است. وقتی نوبت به وحید خزایی می‌‌رسد، داور الجزایری 13 نمره کمتر می‌دهد، اما داور کرواسی نمره 99 می‌‌دهد. آیا شما فکر نمی‌‌کنید ممکن است ناداوری شده باشد؟

وی به نمونه‌‌ای از ناداوری در مسابقات کرواسی اشاره و اظهار کرد: در آن مسابقات حافظ کشور قطر سه غلط اعرابی داشت و در صوت و لحن هم نمی‌‌توانست بیشتر از 65 بگیرد، اما با اصرار داور عربستان و قطر رتبه اول را کسب کرد و نماینده ایران که بدون غلط خوانده بود و صوت و لحن خوبی هم داشت نتوانست اول شود. بپذیریم که دنیا با ما در همه حوزه‌‌ها سر جنگ دارد و حوزه قرآن هم یکی از آنهاست.

اثر حضور در فضای مجازی

این قاری بین‌‌المللی با اشاره به اینکه سال‌‌هاست می‌‌گویم کسی به مالزی اعزام نشود، گفت: اگر این کار را بکنیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. الان دنیای مجازی کاری کرده است که هر قاری می‌‌تواند برای خود یک رسانه داشته باشد و خودش را به دنیا معرفی کند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که بگوییم این آقا در مالزی اول شده است یا خیر، زیرا مردم به این کاری ندارند. اگر ما آنجا نباشیم همین آسیب‌‌ها را نداریم. اگر هم حضور داشته باشیم و اول شویم، آورده‌‌ای برای ما نخواهد داشت، اما نبودن ما باعث می‌‌شود که اعتبار مسابقات زیر سوال برود. یک نظر دیگر این است که اگر می‌‌خواهید حتماً نماینده اعزام کنید، یک قاری نوجوان بفرستید. اگر اول شود، بسیار دیده خواهد شد و اگر رتبه نیاورد، هیچ اشکالی نخواهد داشت و می‌توان در مورد آن حرف زد و تصمیم جدی گرفت. شیوه فعلی انتخاب و اعزام برای اول انقلاب است و می‌‌تواند تغییر کند.

وی درباره اعزام همراه و استادراهنما اظهار کرد: الان آقای مسعود نوری مربی است و نیازی ندارد که من همراه او باشم. کسی باید همراه آنها باشد تا بتواند روحیه‌شان را بالا ببرد. بعید می‌‌دانم کسی باشد که به نوری بگوید این آهنگ را بخواند یا نخواند، چون خود او می‌‌داند. ما از استاد عارف‌‌حسینی بسیار ممنون هستیم که زحمت خود را کشیده است، اما به نظر من اعزام استادراهنما بیشتر باید بُعد عاطفی داشته باشد تا فنی. اولین کسی که زحمت کشید و بعد از سال‌‌ها تلاش، توانست که اعزام همراه را به مسابقات مالزی تصویب کند، استاد محمد عباسی بود، اما به محض اینکه بودجه تأمین شد، اولین کسی که سال بعد اعزام شد، مدیر روابط عمومی اوقاف بود.

ابوالقاسمی با طرح این سؤال که افرادی که تلاوت نماینده بحرین در مسابقات مالزی را تأیید می‌‌کنند، آیا اجازه پخش تلاوت او را از رسانه‌‌های ایران می‌‌دهند؟ گفت: خیلی عجیب است که کسی می‌‌رود و اول می‌‌شود، اما شما نمی‌‌توانید دو دقیقه از تلاوت او را گوش کنید. ما باید به نحوی در مسابقات جهانی حاضر شویم که تلاوت قاری بتواند آن جمع را تحت تأثیر قرار دهد و اول شدن مهم نباشد. یعنی افرادی اعزام شوند که نانوشته و در اذهان عمومی اول باشند. الان در دنیا وقتی می‌‌خواهند قاری دعوت کنند، اول قاری مصری را مد نظر دارند و بعد از آن قاریان ایرانی را دعوت می‌‌کنند؛ یعنی تلاوت ایران اثبات شده است و نیازی به اثبات آن در مسابقات نداریم. باید در ستاد عالی مسابقات درباره این موارد بحث شود. احساس می‌‌کنم انتخاب و اعزام نیاز به تحول جدی دارد. همچنین، ما نباید کسب رتبه در مسابقات را به سرنوشت قاریان گره بزنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
جانم فدای قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۰:۵۲
0
2
بهترین استاد راهنمایی که دیدم برادر مرحوم شهید حسنی کارگر بود که به همراه برادرش به مالزی رفت و با کوچینگ صحیح خود باعث اول شدن .حتی شنیده ام صبحانه های هتل را به اتاق می آورد تا مبادا مرحوم شهید قاری در بیرون رفتن از اتاق مریض و یا خسته بشود
راستگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۰:۵۳
0
2
انشالله آقای نوری در سال های آینده بدرخشند
کتاب مبین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۰:۵۶
0
2
یادمه ۳۰ سال قبل استاد قصری زاده در یک مصاحبه در سال بازگشت از اول شدنش از مالزی اعلام کرد که مسوولین و داوران مالزی اصلا مقامی به نام عجم .چهارگاه و صبا را نمی شناسند و هر کس این مقام ها را بخواند رتبه نمی آورد ای کاش این مطلب به گوش استاد نوری می رسید
نفس زکیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۰:۵۸
0
2
یکی از مهمترین دلایل اول نشدن استاد نوری عزیز همان بحث نقر اول خواندنش بود که داوران هنوز لِم تلاوت ها دستشون نیومده بود
بیطرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۱:۰۵
0
1
اگر نگاهی به آمار سنی اول شدگان مازی بیاندازیم می بینیم که همگیشان فاصله بین بیست و بیست و هفت سال بوده اند خود استاد ابوالقاسمی ۲۴ سالشان بود که در مالزی اول شدن در حالیکه استاو مسعود نوری متولد پنجاه و هشت و در سن ۴۲ سالگی قرار دارند که این کبر سن خود تاثیر گزار است در کسب رتبه
captcha