بسیج، حرکت سازمان‌یافته مجاهدانه برای اعتلای کلمه حق / حساب اروپایی‌ها پیش ملت ما مفتوح است
کد خبر: 4102197
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

بسیج، حرکت سازمان‌یافته مجاهدانه برای اعتلای کلمه حق / حساب اروپایی‌ها پیش ملت ما مفتوح است

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه نخست نماز جمعه تهران، بسیج را حرکت سازمان‌یافته مؤمنانه و مجاهدانه با رهبری امام و ولی جامعه برای اعتلای کلمه حق و نابودی کلمه باطل و کفر و شرک توصیف و اظهار کرد: با این تعریف می‌توانیم مفهوم بسیج، تفکر بسیجی، فرهنگ و آرمان‌های بسیج را با مراجعه به قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) استخراج کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، امروز 4  آذر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج و گرامیداشت سالگرد تأسیس بسیج مستضعفین به دست امام خمینی(ره) گفت: تأسیس بسیج تنها 22 روز پس از فتح لانه جاسوسی رخ داد و این هنگامی بود که انقلاب اسلامی وارد رویارویی مستقیم با آمریکایی جهانخوار شده بود.

وی افزود: این اقدام یک الهام قدسی بر قلب مطهر امام(ره) بود و ضمیر منیر و نورانی این حکیم ربانی این عنایت الهی را دریافت کرد و ما می‌بینیم که 9 سال بعد نیز امام(ره) در 2 آذر 1367 جلوه‌های معجزه‌گون بسیج را در دفاع مقدس در یک پیام عمیق و آسمانی ارائه می‌کنند.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: امام(ره) تشکیل بسیج را در نظام جمهوری اسلامی «یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی» دانستند که بر ملت ایران ارزانی شد و در متن پیام نیز تعابیر بسیار عالی، عرفانی، عمیق و متفاوت درباره بسیج دارند. به عبارتی از نگاه یک حکیم الهی که حقایق ملکوتی به قلب او الهام شده در قالب کلمات و کلیدواژه‌های فوق‌العاده متفاوت و الهام‌بخش بسیج را توصیف می‌کنند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به امکان استخراج مفهوم بسیج، تفکر بسیجی، فرهنگ و آرمان‌های بسیج با مراجعه به قرآن، سیره پیامبر اکرم(ص) و فرمایشات امام(ره) گفت: اگر بسیج به معنای حرکت سازمان‌یافته مؤمنانه و مجاهدانه با رهبری امام و ولی جامعه برای اعتلای کلمه حق و نابودی کلمه باطل و کفر و شرک باشد، می‌توانیم آن را در کلام الهی مشاهده کنیم.

وی بیان کرد: در قرآن از این افراد در سوره «کهف» با عنوان جوانمرد یاد شده است. همچنین گاهی در قرآن از زبان کسانی که فرمانده منصوب از سوی پیامبر زمان خود، حضرت طالوت، همراه می‌شوند سخن به میان می‌آید و آنجا می‌توان این حقیقت را دنبال کرد؛ کسانی که امیدشان به خداست و مؤید نصرت الهی هستند و حتی اگر عدد اینها در برابر جبهه کفر، اندک باشد، سربلند و منصور هستند.

حاج علی اکبری اظهار کرد: گاهی در قرآن از این جماعت عاشق و عارف در کنار حرکت عیسی(ع) با عنوان انصارالله یاد شده است. در یک عنوان عمومی نیز در کنار بسیاری از پیامبران الهی، قرآن در قالب کلیدواژه «ربیون» سخن از انسان‌هایی ربانی به میان می‌آورد؛ انسان‌هایی که قلب و اندیشه آنها به پروردگار متصل است و حاضر هستند برای تحقق آرمان‌های الهی به میدان رفته و مجاهدت کنند. اینها در مواجهه با دشمنان اگر آسیبی ببینند، سست نمی‌شوند و احساس ضعف و بیچارگی نمی‌کنند و از صبر بهره می‌برند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: اینها از پروردگار تمنای مغفرت دارند و کاستی‌های درونی خود توجه دارند و در انجام جهاد مدعی نیستند و دائم مشغول خودسازی و رفع اشکالات خود هستند و از خداوند ثبات قدم می‌خواهند و طلب نصرت می‌کنند. خدواند می‌فرماید به این ربیون هم در دنیا و هم در آخرت ثواب می‌دهد.

وی ابراز کرد: قرآن کریم در کنار پیامبر اکرم(ص) از این خط روشن به عنوان حزب الله، السابقون الاولون، مهاجرین و انصار و کسانی که آرمان‌های الهی را محقق می‌کنند، یاد می‌کند. همچنین در سوره جمعه نیز سخن از کسانی است که در آینده می‌آیند و این خط جهاد در راه خدا را ادامه می‌دهند.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: خداوند را شاکریم که با این اندیشه پاک آشنا هستیم و از برکت انقلاب اسلامی این راه روشن انبیا و اولیا و راه مجاهدان مؤمن و شهیدان صادق در بین ملت ما به شکل متفاوتی امتداد پیدا کرد و ما معجزه تفکر بسیجی و نهاد بسیج را هم در چله اول انقلاب اسلامی مشاهده کردیم و هم اکنون در چله دوم انقلاب امید به اعجاز این شجره طیبه در پیشبرد آرمان‌های اسلامی داریم.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه دستیابی به نصرت الهی تنها از طریق تقوا میسر است، گفت: در آیه پایانی سوره مبارکه «نحل» به این مسئله بشارت داده شده است؛ کسانی که احکام و حدود الهی را رعایت می کنند و روش زیست خدایی را دنبال می کنند و افرادی اهل احسان هستند.

وی با اشاره به تحلیل هفته گذشته ژرف و حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره شرایط کشور در دیدار مردم استان اصفهان گفت: جان کلام ایشان این بود که مسئله بین ما و جریان استکبار جهانی مسئله پیشرفت است و آنها نمی خواهند جمهوری اسلامی پیشرفت کند و به آن قوتی که برای خود در ساحتهای مختلف ترسیم کرده دست پیدا کند چون اگر چنین شود منطق لیبرال دموکراسی باطل می شود و لذا عصبانی هستند و از ابتدای انقلاب در برابر منطق انقلاب اسلامی زحمت ایجاد می کنند تا این پیشرفت محقق نشود.

حاج علی اکبری اظهار کرد: آنگاه خیلی صریح و روشن فرمودند وظیفه همه امروز این است که برای پیشرفت کار کنند و هر کسی که ایران را دوست دارد باید برای پیشرفت کشور کار و تلاش کند و این دستور کار همه ما و همه گروه هاست.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه بسیج امید کشور برای پیشرفت است، گفت: هم تفکر بسیجی و هم نهاد بسیج امید ما برای رسیدن به آرزوهای انقلاب اسلامی و ملت ایران هستند. ما معجزه تفکر بسیجی را در دفاع مقدس، سازندگی کشور، دفاع از فرهنگ انقلاب اسلامی، پیشرفت علم و دانش در کشور، مقابله با فتنه ها و عمق بخشیدن به امنیت کشور در منطقه مقاومت دیدیم. ما امتداد تفکر بسیج را در حزب الله لبنان، انصارالله یمن، مجاهدان فلسطینی، قوات الوطنی سوریه، حشدالشعبی عراق و در جای جای دنیا مشاهده کردیم و این درخت دائما ثمر می دهد و ریشه عمیق و استواری دارد که هم ریشه در سنتهای الهی دارد و هم ریشه در عنایت و رضای الهی دارد و هم این ریشه ها در بین این ملت بزرگ با خون بهترین جوانان آبیاری شده و امروز درختی تناور، پربرکت و پربار شده است.

وی با طبیعی دانستن عصبانیت دشمنان گفت: اما به تعبیر شهید بهشتی عصبانی باشید و از این عصبانت هم بمیرید زیرا این راه ادامه دارد. برای مسیرهای پیش رو نیز باز هم چشم امید به همین تفکر حیات بخش و نهاد فراگیر سازمان دهنده امت دوخته شده است.

حاج علی اکبری ابراز کرد: با نگاه به گذشته و پیش رو اسامی پرفروغی همچون بابایی، فلاحی، فکوری، صیاد شیرازی تا همت، باکری و زین الدین و ابراهیم هادی تا چمران و اوینی تا شهریاری و علی محمدی و رضایی نژاد و احمدی روش تا فخری زاده و کاظمی آشتیانی را می بینیم. همچنین از فهمیده و بهنام محمدی تا شهید علم الهدی و عباس دوران و محسن حججی الگوهای درخشان پیش چشم ما هستند. از همه این خیل عظیم شاهدان شهید که براساس تفکر بسیجی جزو ربیون انقلاب اسلامی و حواریون امام راحل و امام حاضر ما بودند تا حاج قاسم سلیمانی عزیز بزرگ ما که چشم همه عالم به جمال این بسیجی بزرگ و مجاهدت او روشن شد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: به کوری چشم دشمنان این خط سرخ همچنان ادامه دارد؛ از شهدای سلامت تا شهدای امنیت تا شهدای خدمت. از این شهید فریدالدین معصومی نخبه عزیز ما در جریان شاهچراغ تا آرمان و روح الله و شهید اردلان عزیز تا داوود جعفری شهید عزیز ما در خط مقاومت و مدافع حرم. لذا این راه ادامه دارد و جای جای میهن اسلامی شاهد درخشش این ستاره های پرفروغ آسمان انقلاب اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: اکنون نوبت اعجاز دیگر بسیج و تفکر بسیجی است. در گام دوم انقلاب اسلامی باید به امید خدای متعال بسیج قهرمان در همه ساحتها همچنان بدرخشد؛ اولا در ساخت انسان تراز انقلاب اسلامی که شاید مهمترین هنر مکتب بسیج است. این خط باید قوی تر از گذشته با داشتن الگوهای ذکر شده ادامه پیدا کند.

حاج علی اکبری افزود: در جهاد پیش رو، خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی باز چشم امید به بسیج است. در موضوع پیشرفت نیز در همه عرصه ها بسیج باید پیشرو باشد. از یکسو با جهاد تبیین و امیدآفرینی در مقابله با جریان تحریف و جنگ شناختی بسیج باید قوی عمل کند و در جهاد علمی و تحقق جنبش نرم افزاری و جهاد اقتصادی و جهش تولید دانش بنیان و تا ترویج معنویت و اخلاق مداری و سبک زندگی اسلامی تا مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در کنار حفظ سازمان رزم و امادگی حضور در میدان چشم امید امام و امت و شهیدان به بسیجیان است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: امیدواریم عزیزان ما در نهاد بسیج به بسیج دانش آموزی، بسیج معلمان و فرهنگیان اولویت بدهند. شاید بتوان گفت اصلی ترین جایی که باید برای امتداد خط بسیج سرمایه گذاری کرد، این حوزه است. امتداد حرکت دانشجویی و طلبگی با بازآفرینی حرکت در این عرصه باید انجام شود. از طرفی به مسجد و پایگاه های مسجدی باید بیش از گذشته اهمیت داد. مسجد زادگاه بسیج است و باید این پایگاه ها بیش از گذشته تقویت شوند.

وی یاداور شد: بسیج اقشار و بسیج محلات در کنار همکاری با همه مجموعه ها و مراقبت از نفوذ دشمن فعال باشند و خدمات را هنرمندانه اطلاع رسانی کنند و مردم از انها مطلع شوند که امیدواریم به لطف پروردگار با همت همه عزیزان محقق شود و روزهای خیلی بهتری را در گام دوم انقلاب اسلامی در پیشرفت همه جانبه کشور به مدد تفکر بسیجی و بسیجیان سلحشور در همه اقشار و اصناف داشته باشیم.

حاج علی اکبری ابراز کرد: هفته گذشته تحلیل رهبر معظم انقلاب را دریافت کردید؛ بنده خیلی دوست دارم درباره روش تحلیلی ایشان و زاویه دید نسبت به مسائل بیشتر صحبت می کردم که هم تبیینی و هم بصیرت آفرین و هم عقلانی و هم کارشناسانه است و هم از نظم منطقی برخوردار است و مخاطب را به تفکر وادار می کند و هم برای خواص و هم برای عوام قابل استفاده است، هم آرمانگرا و هم واقع‌بین است، هم سرشار از مهر و محبت و عطوفت نسبت به مردم و قدرشناسی از آنهاست و هم مبتنی بر اخلاق و انصاف و عدالت است و هم در برابر دشمن سرشار از عزت، جلال، شکوه و حماسه است. این رهبر عزیز ماست. گذشته را در خدمت امروز و امروز را پلی به سوی فردایی روشن قرار می دهد.

وی تصریح کرد: کاش مسئولان فکر، فرهنگ، دانشگاهیان، حوزویان، معلمان، اصحاب قلم و رسانه و خطیبان نماز جمعه و مبلغان از شیعه و سنی به این سیره پرنور اقتدا کنند و در گفتارشان از یک چنین منبع زلال و فیاضی الهام بگیرند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: گاهی بعضی مسائلی که از طرف ما مطرح می شود خیلی با جنس تحلیل رهبری متفاوت است. گاهی گفتارها بیش از حد احساسی، گاهی نفرت انگیز است و گاهی در جامعه ایجاد انشقاق و دوقطبی می کند و گاهی دوستان را می رنجاند و گاهی بهانه به دست دشمن می دهد. باید همه مجموعه ها به این روش و حکمت امام عزیزمان اقتدا کنند.

حاج علی اکبری اظهار کرد: در هفته گذشته همین سیره و شیوه الهی عدالتخواهانه و مهرورزانه رهبر عزیزمان در نسبت با مردم عزیز در ابتکار عملی تحسین برانگیز اجرایی شد و هیئتی را به سیستان و بلوچستان اعزام کردند و بنده هم پیک مهر و محبت ایشان نسبت به آحاد مردم عزیز این استان پهناور باشم که موصوف به غیرت، صفا، میهن دوستی و خونگرمی و ایمان و روحیه انقلابی هستند.

وی ادامه داد: با گروههای مختلف مردم در مرکز استان و شهرستانها دیدار کردیم. مامور بودیم مطالب علما، نخبگان، سران طوایف و بخشهای گوناگون را بشنویم و دریافت کردیم. با توجه به حوادث و ناآرامی‌های اخیر در این استان به ویژه در زاهدان بخشی از هموطنان عزیزمان بی گناه کشته یا مجروح شده بودند که برای امام عزیزمان بسیار ناراحت کننده بود لذا علاوه بر تدابیر استانی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی فرمودند که این هیئت به استان برود و مسائل را ببیند و بشنود و دلجویی کند و تدابیر تکمیلی را هم ابلاغ کند که طی یک هفته این کار را به صورت فشرده دنبال شد و ساعتها شنیدیم و گفتیم و انجام وظیفه شد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: به لطق حق تعالی تجلی جمال ولایت دوباره بر استان سیستان و بلوچستان روشن شد و وزش نسیم مهر و محبت و عدالت رهبر عزیزمان نتایج محسوسی در ارتقای امنیت و آرامش و وحدت در این منطقه حساس داشت. لذا از منبر جمعه تهران به خاطر میزبانی پر از مهر و محبت مردم عزیز این استان و مسئولان و سران طوایف و نخبگان عرض ارادت و تشکر دارم.

حاج علی اکبری بیان کرد: ابراز شوق و شکر به درگاه خدای متعال به خاطر بلوغ سیاسی ملت عزیز و شریف ایران در قضایای اخیر دارم. این ملت شریف دوست و دشمن را شگفت زده کرد و رهبر عزیزمان نیز بشارت پایان این فتنه انگیزیها و اغتشاشات را دادند و روزهای خوبی برای ملت عزیز ما در پیش خواهد بود و امیدواریم مسئولان بهترین خدمتها را به این ملت صبور و شکور تقدیم کنند.

وی تأکید کرد: لازم می دانیم از مواضع انقلابی و بسیجی دولت، دستگاه دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی در برابر رفتار مضحک و طنزهای تلخ طرف غربی و تروئیکای اروپایی و آژانس و مواضع کشورهای اروپایی در خصوص وضعیت حقوق بشر تشکر کنیم. در این سو بحمدلله مسئولان ما در برابر جبهه آمریکا و اروپا محکم و انقلابی ایستادند و غنی سازی 60 درصد را هم شروع کردند که دست مریزاد دارد و جاهایی که لازم بوده تذکرات اساسی را دادند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: اروپاییها بدانند حسابشان پیش ملت ما مفتوح است و خیلی جفا کردندو ما با آنها کار داریم خصوصا تروئیکای اروپایی که به وقت حسابشان تسویه خواهد شد و روزهای سختی خواهند داشت.

حاج علی اکبری در پایان برای تیم ملی کشورمان در جام جهانی در بازی امروز و آینده آرزوی توفیق کرد.

انتهای پیام
captcha