روحیه مقاومت از رموز موفقیت انسان در زندگی است
کد خبر: 4102226
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

روحیه مقاومت از رموز موفقیت انسان در زندگی است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت برخورداری از روحیه مقاومت، ایستادگی و ثبات قدم را یکی از رموز موفقیت انسان در تمام ابعاد و عرصه‌های زندگی توصیف کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صادقی واعظ، سخنران حرم مطهر بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صادقی واعظ، سخنران حرم مطهر بانوی کرامت، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته سوم آذرماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، برخورداری از روحیه مقاومت، ایستادگی و ثبات قدم را یکی از رموز موفقیت انسان در تمام ابعاد و عرصه‌های زندگی توصیف کرد و اظهار کرد: ارزشمندی انسان به تحمل سختی‌ها و عبور از فراز و نشیب‌های زندگی است تا با بذل مال، جان و آبرو قدم‌های مستحکمی در مسیر اهداف متعالی بردارد.

وی در ادامه ضعف، سستی و پایین بودن آستانه تحمل را از مهمترین عوامل متغیر و مذبذب بودن برخی در مقابل مشکلات دانست و گفت: در عرصه‌های مختلف زندگی انسان‌هایی موفق هستند که روحیه مقاومت، ایستادگی و ثبات قدم را در خود نهادینه ساخته باشند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلَائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا»، آیه ۱۲ سوره انفال، اوضاع دوران جنگ بدر و فزونی دشمنان اسلام نسبت به مسلمانان را مورد توجه قرار داد و افزود: مسلمانان در جنگ بدر علی‌رغم کمی نیرو و تجهیزات با روحیه مقاومت، ایستادگی و ثابت قدمی پیروز شدند؛ «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّه» آیه۲۴۹ سوره بقره.

وی با بیان این که قرآن کریم در آیه شریفه «وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ» ثبات قدم را یکی از مهمترین ویژگی‌های رسول‌الله(ص) ذکر می‌کنند، یادآور شد: در طول تاریخ سعادت و شقاوت افراد و جوامع بر همین مسئله مهم رقم خورده است؛ عده‌ای با ایستادگی موفق شده و عده‌ای به واسطه سستی و ضعف سقوط کردند.

صادقی‌واعظ افزود: علت حضور در حرم، زیارت، توسل و پیروی از اهل بیت(ع) برای این است که به مرحله «اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ» معیت و همراهی با امام برسیم و یک لحظه زندگی خود را خالی از امام ترسیم نکرده، در همه حال و در هر جایی در مسیر خدمت به امام(ع) باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: ما به این دنیا آمده‌ایم تا به امام برسیم و زمانی این دنیا اخرت ما را آباد می‌کند که بدانیم این عرصه فرصتی است برای رسیدن به امام(ع)؛ اگر در معیت و همراهی حجت خدا قرار گرفتیم به سعادت در دنیا و آخرت خواهیم رسید.

وی با تأکید بر این‌که اگر مبنا و محور را امام قرار دهیم در تمام فرازهای زندگی دنیوی و اخروی موفق خواهیم شد، ادامه داد: با تاسف بسیاری از ما حاضر نیستیم برای یک بار هم که شده زندگی با امام را تجربه کرده مبنا و معیار زندگی را بر محور امام تنظیم کنیم. اگر این رویه را در پیش بگیریم، نه تنها ندامت و پشیمانی در آن نیست؛ بلکه یقینا افسوس و حسرت می‌خوریم که چرا تاکنون عمرمان را در این مسیر قرار ندادیم.

صادقی‌واعظ با بیان این‌که صرف خواندن متن عربی اذکار و دعا، ما را به مقصد و هدف نمی‌رساند، اظهار کرد: در اذکار دعا، در کنار سلام و درود، انسان ده‌ها درخواست مهم را از خداوند متعال و در محضر اهل بیت(ع) دارد که دقت در مضامین و عمل بدان‌ها نجات‌بخش است. در دعای عهد می‌خوانیم «اللّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً» تا تمام زندگی خود را بر محور امام(عج) تنظیم کنیم؛ اگر بتوانیم ۴۰ روز زندگی خود را بر محور امام(عج) تنظیم کنیم، قطعا از یاوران صاحب الزمان(عج) خواهیم بود.

وی با اشاره به این که پافشاری، ایستادگی و مقاومت در باطل و خطا ناپسند است، گفت: تشخیص حق و باطل در طول تاریخ یکی از مهمترین وظایفی است که بر عهده انسان نهاده شده است. باید دقت کرد که مرزهای حق و باطل خیلی به هم نزدیک هستند و باطل در بستر حق رشد می‌باید و همواره خود را حق می‌پندارد و سعی می‌کند تا حق را وارونه جلوه دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به واقعه عاشورا، به حدیثی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: امام محمدباقر(ع) به نقل امام سجاد(ع) در روایتی از اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌فرمایند؛ «اصبِرْ على الحقِّ وإنْ كانَ مُرّا»؛ شناخت حق، ایستادگی بر حق و رفتار بر مبنای حق از تأکیدات مبانی اسلامی است.

صادقی واعظ با بیان این که با تقواترین افراد کسی است که در هر شرایطی از حق رویگردان نشود، تصریح کرد: یکی از وظایف اساسی ما در دوران غیبت حق محور بودن است؛ تا ضمن بازشناسی حق، بر محوریت حق در مسیر الی الله ایستادگی کنیم.

انتهای پیام
captcha