دانشمند شهیدی که از پای دماوند پرواز کرد
کد خبر: 4102524
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
بررسی کتاب‌هایی با موضوع شهید فخری‌زاده

دانشمند شهیدی که از پای دماوند پرواز کرد

«فلسفه اسلامی و فیزیک»، «پرواز پای دماوند»، «تویی که نشناختمت» و مجموعه شعر «فخر ایران» عناوین چهار کتاب با موضوع شهید محسن فخری‌زاده و سهم کتاب و ادبیات در آشنایی مردم ایران با این دانشمند بزرگ هسته‌ای و دفاعی اما کمتر شناخته‌شده کشور در دو سال گذشته است.

کتاب‌هایی با موضوع شهید محسن فخری‌زاده

به گزارش خبرنگار ایکنا، بعدازظهر جمعه هفتم آذر 1399 بود که خبر ترور رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع توسط عناصر تروریست مسلح در شهر آبسردِ دماوند تیتر اول همه خبرگزاری‌ها شد و از آن پس واژه مبارک شهید پیش از نام محسن فخری‌زاده، دانشمند بزرگ اما کمترشناخته شده هسته‌ای و دفاعی قرار گرفت.

شخصیت شهید فخری‌زاده پیش از شهادت حتی به‌عنوان معاون وزیر دفاع وقت و رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی(سپند) هم چندان شناخته شده نبود و بسیاری از ایرانی‌ها تا زمان شهادت او، شهید را نمی‌شناختند اما دشمن به خوبی او را شناخته و به همین دلیل برای حذف فیزیکی‌اش برنامه‌ریزی کرده بود.

پس از شهادت فخری‌زاده، برای جبران گمنامی این دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور، تلاش‌های زیادی در جهت شناساندن ابعاد مختلف شخصیت و زندگی وی صورت گرفت که از جمله آن گردآوری و تالیف چندین کتاب با محوریت زندگی و شخصیت شهید فخری‌زاده است.

«فلسفه اسلامی و فیزیک» نخستین کتابی است که با موضوع و محوریت شهید محسن فخری‌زاده و همزمان با اولین سالگرد شهادت وی منتشر شد.

این کتاب درباره شرح عقاید و منش علمی شهید محسن فخری‌زاده، توسط مهدی عاشوری، استاد دانشگاه آزاد و با نظارت علمی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه از طرف انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.  

کتاب‌هایی با موضوع شهید محسن فخری‌زاده

این کتاب که نشان از اشراف شهید محسن فخری‌زاده به فلسفه اسلامی و تلفیق آن با فیزیک دارد، در ۵۲۷ صفحه شامل جلسات انجمن حکمت و فلسفه که با حضور این شهید بزرگوار در گذشته برگزار شده بود، گردآوری و تدوین شده است.

«پرواز پای دماوند» به قلم محمدحسین علی‌جان‌زاده با زیرعنوان «برگ‌هایی از تاریخ شفاهی زندگی شهید دانشمند دکتر محسن فخری‌زاده» کتابی دیگری است که به روایت خاطرات و زندگی شهید محسن فخری‌زاده می‌پردازد.

در کتاب «پرواز پای دماوند» خاطراتی از خانواده و دوستان درباره زندگی شهید دانشمند دکتر محسن فخری‌زاده در 184 صفحه گردآوری و تدوین شد و انتشارات شهید کاظمی آن را چاپ و روانه بازار کتاب کرده است.

کتاب‌هایی با موضوع شهید محسن فخری‌زاده

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«صدای اذان حاج‌حسن بلند شد. از اینکه خدا یک پسر تپل و لپ‌گلی بهشان عنایت کرده بود، سجده شکری گزارد. ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۰، زمانی که تازه درست یک ماه از فوت مرجع عالی‌قدر جهان شیعه، حاج‌آقا حسین بروجردی گذشته بود، محسن به دنیا آمد. فردای آن روز محسن را پیش حاج‌آقا غضنفری، امام جماعت محل بردند تا اذان در گوشش بگوید. چون سید و نفسشان حق بود، احترام خاصی در محل داشتند. اسم بچه را هم محسن گذاشتند. بروبیایی بود خانهٔ حاج‌حسن. اختر خانم هم از اینکه خدا چنین نعمتی در دامنش گذاشته بود، مسرور بود. ساعت‌ها که نگاه به این غنچه می‌انداخت گل از گلش می‌شکفت. مهابادی‌ها و زواره‌ای‌ها راه‌به‌راه یا می‌آمدند منزل به اختر خانم تبریک می‌گفتند، یا در محل و مسجد به حاج‌حسن قدم نورسیده را تبریک می‌گفتند.»

«تویی که نشناختمت» اثر سعید علامیان از دیگر کتاب‌های منتشر شده با موضوع و محور شخصیت و زندگی دانشمند شهید، محسن فخری‌زاده  است که به لایه‌های ناشناخته زندگی و شخصیت شهید والامقام فخری‌زاده پرداخته و در 239 صفحه با صفحه‌آرایی «محمد صمدی» و به کوشش «نشر شاهد» منتشر شده است.

کتاب‌هایی با موضوع شهید محسن فخری‌زاده

در مقدمه این کتاب آمده است: «وقتی اسمش از رسانه‌های بیگانه اعلام شد دانستم این نام بدخواهان انقلاب اسلامی و ایران را بسیار عصبانی کرده است. این گذشت، تا عصر آن جمعه سیاه، هفتم آذر 1399، خبر آمد که دانشمند ما را در جاده آبسرد دماوند به شهادت رسانده‌اند. پیام‌های تسلیت منتشر و تشییع باشکوهی در تهران و مشهد و قم برگزار شد. اما  باز محسن فخری‌زاده در حد نام یک دانشمند (بااندکی اطلاعات) باقی ماند.

گمنامی تا آنجا که رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید از اخلاص کم‌نظیر او یاد کرده و فرموده: «اگر کار را برای خدا انجام دهی می‌شود این که نخبگان و برجستگان علمی در حوزه‌های مختلف حسرت می‌خورند که چرا قبل از شهادت ایشان را نمی‌شناختیم.»

کتاب مجموعه اشعار «فخر ایران» شامل گزیده‌ای از اشعار شاعران مطرح کشور تقدیم به شهید محسن فخری‌زاده هم تنها کتاب شعری است که درباره این دانشمند شهید در چهلمین روز شهادت وی در «همایش ادبی فخر ایران؛ بزرگداشت شهید دانشمند محسن فخری زاده» رونمایی شد.

«فخر ایران» مجموعه‌ای از اشعار هم شاعران پیشکسوت و برجسته شعر انقلاب نظیر علیرضا قزوه، حسین اسرافیلى، عباس براتى‌پور، عبدالرحیم سعیدى راد، مصطفى محدثى‌خراسانى، رضا اسماعیلى، محمود اکرامى‌فر، على محمد مؤدب، افشین علاء، احد ده بزرگى، محمدحسین انصارى‌نژاد، على داوودى و ... و هم شاعران مطرح و برجسته جوان کشورمان مانند مرتضى حیدرى آل‌کثیر، میلاد عرفانپور، محمدمهدى سیار، نغمه مستشارنظامى و ...  در مدح و رثای شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران است که به صورت یک مجموعه گردآوری شده است.

در این کتاب حدود 100 شعر در قالب هاى غزل، قصیده، مثنوى، چهارپاره، رباعى و دوبیتى و ... با مقدمه‌ای از علیرضا قزوه است که در 148 صفحه توسط محمدمهدی عبدالهی گردآوری و توسط انتشارات سوره مهر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب‌هایی با موضوع شهید محسن فخری‌زاده

در ابتدای کتاب «فخر ایران» پیامی از حامد فخری‌زاده، پسر شهید فخری‌زاده منتشر شده که بخشی از آن به شرح زیر است:

«پدر همیشه از قول امام می‌گفت «لسان شعرا لسان انبیاست»؛ با توجه به علاقه و نگاه ویژه‌ آن شهید بزرگوار به شعر و ادبیات فارسی به عنوان بخش جدانشدنی از فرهنگ ایرانی اسلامی و عرفان الهی، قطعاً همت شما در گزینش و گردآوری اشعار و تهیه‌ی اثری فاخر، نه تنها مقبول شهید و خداوند تبارک و تعالی قرار خواهد گرفت؛ بلکه در راستای تبیین و جاری سازی اندیشه‌های آن شهید بزرگوار بسیار مفید فایده واقع خواهد شد و راستای تدبیر حضرت آقا مبنی بر ادامه‌ راه فکری شهید و مکتب شهید گامی بزرگ و موثر است. ان‌شاءالله به حق خون پاک شهدا پرچم این انقلاب هرچه سریع‌تر به دست صاحب اصلی آن حضرت ولی عصر (عج) برسد و همه‌ ما جزو یاران آن حضرت باشیم.»

انتهای پیام
captcha