طعم شیرین آرامش زیر دندان جهادگران دندانپزشک +‌ فیلم
کد خبر: 4102666
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

طعم شیرین آرامش زیر دندان جهادگران دندانپزشک +‌ فیلم

اعضای گروه جهادی دندانپزشکی منتظران ظهور طی 15 سال فعالیت مستمر در مناطق محروم مرزی، فعالیت‌های جهادی خود را از خدمات پزشکی به حوزه‌های مختلفی همچون آزادی زندانیان و ... توسعه داده‌اند.

جلال عادلی

گروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شده است، برای خدمت به همنوعان خود در آنجا حاضر شده‌اند. گروه‌های جهادی که فلسفه‌ای جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی از محرومان به میدان آمده و در گمنامی کامل به خدمت‌رسانی به اقشار محروم و نیازمند کشور پرداخته‌اند.

وقوع انقلاب اسلامی نشان داد که هر زمان مردم در اجرای برنامه‌های مهم و بزرگ مشارکت کرده‌اند، نتایج مطلوبی به دست آمده است. از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مردمی داشته و از دل مردم برآمده، همواره تأثیرگذار بوده و به سرانجام رسیده و یکی از نشانه‌های این مهم، شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کشور است.

گروه جهادی تخصصی منتظران ظهور یکی از گروه‌های جهادی تخصصی است که در حوزه دندان‌پزشکی فعالیت دارد و مدت 15 سال است که نسبت به ارائه خدمات دندان‌پزشکی و نیز محرومیت‌زدایی در مناطق مرزی و محروم کشور اقدام می‌کند.

در این زمینه به گفت‌و‌گو با جلال عادلی، مدیر گروه جهادی منتظران ظهور پرداختیم که مشروح آن را در ادامه مطالعه می‌کنید و می‌بینید.

ایکنا ـ سابقه تشکیل گروه جهادی منتظران ظهور مربوط به چه سالی است و چگونه شکل گرفت؟

گروه جهادی منتظران ظهور بزرگترین گروه جهادی دندان‌پزشکی کشور است که تقریبا 15 سال است در عرصه درمانی فعالیت جهادی و خیریه دارد. بنده همانند بسیاری از مردم از دوران نوجوانی و حضور در مساجد و حسینیه‌ها وارد بسیج محله شدم اما از سال 86 که وارد دانشگاه شدم، وارد بسیج دانشجویی شدم.

در بسیج دانشجویی حلقه‌ای پنج نفره از بچه‌های دندان‌پزشکی تشکیل شد که هسته اصلی گروه جهادی دندان‌پزشکی منتظران ظهور را بنا نهادند. در آن دوران اعضای گروه فعالیت‌های فراوانی در حوزه‌های فرهنگی و علمی داشتند که شاخص آن برنامه‌ها که 15 سال است ادامه دارد، همین فعالیت جهادی است. پیش از ایجاد این گروه تخصصی دندان‌پزشکی، بیشتر گروه‌های جهادی در حوزه احداث مساجد و کارهای عمرانی فعالیت داشتند و یا حداکثر گروه جهادی پزشکی برای درمان و معاینات تشکیل می‌شد‌ و هیچکس فکر نمی‌کرد که بتوان فعالیت جهادی دندان‌پزشکی انجام داد.

ایکنا ـ گروه جهادی منتظران ظهور خدمت‌رسانی خود را با چه فعالیت‌هایی آغاز کرد و امروز به چه نقطه‌ای رسیده است؟

هسته پنج نفره گروه جهادی منتظران ظهور کار خود را از ابتدا با فعالیت‌های بسیار کوچک همچون آموزش بهداشت، آموزش مسواک زدن، توزیع مسواک و خمیردندان در مناطق و روستاهای محروم و ... آغاز کرد اما پله پله فعالیت‌های گروه افزایش یافت و تعداد افراد گروه نیز در حال حاضر پس از 15 سال فعالیت، به حدود یک هزار نفر دندان‌پزشک و دستیار دندان‌پزشک رسیده است که تمامی اعضا در پایگاه اطلاع‌رسانی گروه عضو هستند. از این جمع هزار نفری تعداد 500 نفر عضو فعال هستند که در فعالیت‌های گروه شرکت می‌کنند.

فعالیت گروه در ابتدا کار بسیار ساده‌ای بود و به آموزش بهداشت و غربال‌گری ختم می‌شد. اما رفته رفته با ورود افراد جدید، اساتید دانشگاه و فارغ‌التحصیلان فعالیت گروه شکل تخصصی به خود گرفت. در ابتدای کار شاید سالی یک بار برنامه جهادی در روستاها انجام می‌دادیم اما رفته رفته این فعالیت‌ها زیاد شد و امروز حداقل ماهی دوبار برنامه جهادی از سوی اعضای گروه در خارج از استان اجرا می‌شود. چنانچه تعطیلی ویژه‌ای در ایام ماه نباشد، فعالیت گروه در حاشیه تهران ویژه کودکان کار و زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود.

خدمات گروه امروز کاملا تخصصی شده و از آموزش بهداشت و توزیع مسواک و خمیردندان به جایی رسیدیم که کارهای تخصصی همچون عصب‌کشی دندان،‌ ترمیم، کشیدن دندان، جراحی، تخصصی اطفال، کاشت ایمپلنت، پروتزهای دندانی و ... را در مناطق محروم انجام می‌دهیم. این روند همچنان ادامه دارد و اعضای گروه تاکنون تقریبا به 25 استان کشور اعزام شده‌اند و اولویت فعالیت‌های گروه نیز مناطق مرزی و محروم در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خراسان، هرمزگان، خوزستان، ایلام، لرستان، کردستان، آذربایجان و ... بوده است.

ایکنا ـ خدمت رسانی گروه‌ جهادی منتظران ظهور به خارج از مرزهای ایران نیز رسیده است؟

چهار سال پیاپی است که وارد فعالیت‌های برون‌مرزی شده‌ایم. طی این چهار سال به جز یک سالی که با شیوع کرونا مواجه بودیم، در بازه زمانی اربعین حسینی در کشور عراق و شهر کربلا درمانگاه راه‌اندازی کردیم و اخیرا نیز طی سال جاری 100 دندان‌پزشک در سه درمانگاهی که راه‌اندازی کردیم، خدمات دندان‌پزشکی به زائران ارائه دادند. حتی دو مرتبه نیز در کشور سوریه در فضای جنگی اعضای گروه اعزام شدند و کار جهادی خود را انجام دادند.

شاخصه اصلی اعضای گروه این است که بسیار فعال هستند و از همان ابتدا که کار را شروع کردند،‌ فعالیت‌های تخصصی خود را به مناطق محروم و مرزی کشور منتقل کردند. همواره سعی بر این داشتیم که وظیفه‌ای که یک دندان‌پزشک دارد را در عرصه جهادی وارد کرده و وظیفه خود نسبت به مردم کشورمان را انجام دهیم.

اعضای گروه در بازه‌های مختلف زمانی به عرصه جهاد ورود کرده‌اند. در شرایط عادی کشور، بحث کارهای درمانی انجام شد و سعی بر این داشتیم که گروه‌های دیگر را نیز با خود همراه کنیم. برای مثال پس از 10 سال که گروه منتظران ظهور به ثبات و پایداری لازم در عرصه خدمات جهادی دست پیدا کرد، گروه‌های پزشکی دیگر همچون گروه پزشکی تخصصی چشم و یا گروه متشکل از پزشک جراح، زنان، مامایی، پرستاران و ... را همراه خود کردیم. این مسئله باعث شد تا در هر منطقه‌ای که وارد شدیم، بتوانیم در عرصه‌های مختلف خدمات پزشکی اثرگذار باشیم.

همچنین، پنج نفر فرهنگی نیز در اردوهای جهادی همراه ما هستند که همزمان با فعالیت‌های پزشکی، نسبت به ارائه خدمات فرهنگی به خانواده‌ها اقدام می‌کند. فعالیت دیگری که اعضای گروه همزمان با حضور در روستاهای کشور انجام می‌دهند این است که مبالغی را نیز در میان خود جمع‌آوری کرده و با بودجه فراهم شده نسبت به تهیه لباس، مواد غذایی، لوازم خانگی و ... برای نیازمندان روستا اقدام می‌کنند که این روند در طول سال ادامه دارد.

موضوع بعدی، حضور اعضای گروه در شرایط مختلف جامعه است. اعضای گروه در حالت عادی به فعالیت‌های درمانی خود رسیدگی می‌کنند اما در مواقع اضطراری همچون بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله وارد میدان شده و به کمک و یاری مردم آسیب‌دیده رفته و کمک‌های امدادی خود را در اختیار ایشان قرار می‌دهند.

ایکنا ـ در دوران شیوع کرونا تغییری در عملکرد گروه حاصل شد؟

در اوایل شیوع کرونا در کشور که مطب‌های دندان‌پزشکی تعطیل شدند، اعضای گروه در این بحران نسبت به راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک در جنوب تهران اقدام کردند و تمامی اعضای گروه در سنین مختلف در این کارگاه حضور پیدا کردند و به تولید ماسک برای بیمارستان‌های کشور و کادر درمان پرداختند. رفته رفته این فعالیت ادامه پیدا کرد و تولید مواد ضد عفونی و وسایل محافظتی مانند شیلد و ... در دستور کار قرار گرفت. پس از شیوع کرونا نیز اعضای گروه این کارگاه تولیدی را حفظ کردند و جهت تولید اشتغال در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار دادند.

پس از فروکش کردن بیماری کرونا، بحث کار جهادی که برای مدتی تعطیل شده بود، شرایطی ایجاد شد که باید فضایی را برای فعالیت جهادی به صورت ایزوله و پاکیزه آماده می‌کردیم. در این زمینه برای اولین بار بود که گروه جهادی منتظران ظهور وارد عرصه فعالیت جهادی در زندان‌های کشور شد و به بیش از 30 زندان کشور خدمات جهادی ارائه داد که زندانیان با جرایم مختلف همچون زندانیان جرایم نقدی، زندانیان غیر عمد، بدهکاران و ... از این خدمات استفاده کردند. این عرصه فضای بکری بود که شاید تاکنون جهادگران به آن ورود پیدا نکرده بودند و همچنان نیز ادامه دارد. درنظر داریم طی تفاهمی که با سازمان زندان‌ها انجام دادیم، خدمات خود را به زندان‌های دیگر کشور نیز ارائه دهیم.

همچنین، همزمان با اینکه در زندان‌ها حضور پیدا کرده و خدمات درمانی را به زندانیان ارائه می‌کردیم، اعضای گروه نسبت به برپایی برنامه گلریزان برای زندانیان اقدام کرده و توانستند از این طریق برخی از زندانیان نیازمند را آزاد کنند. اعضای گروه طی دو سال اخیر توانستند تا 20 زندانی نیازمند را از زندان آزاد کنند. این برنامه حرکت نویی بود که شاید تاکنون انجام نشده بود و شاید به ذهن کسی خطور نکند که چند نفر از دندان‌پزشکان کشور با وجود مشکلاتی که دارند، وقت گذاشته و بخشی از زمان خود را وقف انجام امور جهادی می‌کنند.

این روند همچنان ادامه پیدا کرده و اعضای گروه امروز با مراکز مختلفی همچون بهزیستی همکاری دارند. طی تفاهمی که با سازمان بهزیستی انجام شد، برخی خدمات در اختیار کودکان معلول قرار گرفته است. این کودکان بنا به مشکلاتی که دارند، وضعیت خوبی از لحاظ بهداشت دهان و دندان ندارند و اعضای گروه امروز توانسته‌اند تا به پنج مرکز کودکان معلول خدمات خوبی ارائه دهند که این روند نیز ادامه خواهد داشت.

به توفیق الهی بچه‌های گروه جهادی منتظران ظهور طی این 15 سال سعی کرده‌اند تا در فضاهایی که شاید مغفول مانده و حتی خیلی از افراد تمایلی برای حضور در آن‌ها نداشته باشند، حضور یافته و مشکلات نیازمندان را برطرف کنند.

ایکنا ـ چه انگیزه‌ای باعث چشم‌پوشی اعضای گروه از درآمدهای خاص و حضور ایشان در اردوهای جهادی برای نیازمندان شد؟

اعضای گروه منتظران ظهور از طیف‌ها و اعتقادات مختلفی تشکیل شده‌اند. نفس کار، فعالیت خیرخواهانه بوده و تمامی اعضای گروه این فعالیت‌ها را برای رضای خدا انجام می‌دهند اما همان‌گونه که از نام گروه مشخص بوده و منتسب به امام زمان(عج) است، اعضای این گروه جهادی به دنبال این هستند که وظیفه ذاتی خود در راستای زمینه‌سازی ظهور، کمک به مردم در جهت رضای خدا و امام زمان(عج) و همچنین، وظیفه‌ای که نسبت به مردم، نظام و انقلاب اسلامی دارند را انجام دهند.

تاکنون افراد مختلفی در گروه عضویت داشتند که شاید از لحاظ مالی هیچ‌گونه مشکلی ندارند. حتی یکی از اساتید دانشگاه عضو گروه با وجود اینکه به کانادا مهاجرت کرده بود، برای انجام فعالیت‌های جهادی به ایران آمد و همراه با اعضای گروه به اردوهای جهادی اعزام می‌شد. در درجه اول حس آرامشی که به اعضای گروه در فضای روستاها و کمک به مردم محروم دست می‌دهد، شاید در هیچ جای دیگری وجود نداشته باشد. حسی که به اعضای گروه در این اردوها القا می‌شود، موجب ایجاد آرامش در ایشان می‌شود و به گونه‌ای از این فعالیت خشنود می‌شوند که در دوره‌های بعدی خود ایشان برای اعزام به اردوهای جهادی با ما تماس می‌گیرند.

لذت روحی و معنوی اینکه یک دندانپزشک بتواند به روستاهای مرزی رفته و درد دندان یک کودک نیازمند را که شاید سال‌ها با آن درد زندگی کرده، بهبود بخشد، بسیار بیشتر و تأثیرگذارتر از کسب درآمد فراوان در مطب‌های دندانپزشکی است. یکی از اساتید همراه گروه، کار زیبایی دندان انجام می‌دهد و در اردوهایی که حضور داریم، نسبت به ارائه خدمات زیبایی دندان به دختران در آستانه ازدواج اقدام می‌کند.

در سفر کربلای امسال دختر بچه کوچکی را مشاهده کردیم که پس از خروج از مرز دچار درد دندان شده و کل کاروان را تحت تأثیر خود قرار داده بود. اشک‌های فراوان این دختر به خاطر درد دندان، دل تمامی اعضای کاروان را به درد آورده بود. خانواده این دختر قصد بازگشت به کشور را داشتند که در راه بازگشت با تبلیغات گروه منتظران ظهور در فضای مجازی آشنا شده و برای درمان دندان این دختر به مرکز خدمات گروه در کربلا مراجعه کردند.

هر کدام از اعضای گروه با خدا معامله کرده و از رفاه خود در شهرهای بزرگ کاسته و برای خدمت‌رسانی به محرومان به روستاهای محروم می‌روند. لذا تمامی اعضای گروه از لحاظ معنوی ارتباط فراوانی با خداوند متعال دارند و طبق سیاست گروه که رفع محرومیت محرومان است، ان‌شاءالله بتوانیم منتظران واقعی امام عصر(عج) باشیم.

ایکنا ـ تأثیر دعای خیر نیازمندان را چگونه در زندگی خود لمس کرده‌اید؟

بسیاری از اعضای گروه دارای مشکلات شخصی بوده‌اند و پس از برپایی اردوهای جهادی در نقاط محروم مشکل ایشان رفع شده است. دعای مردم محروم همواره اثرگذار است و به حل مشکلات اعضای گروه کمک می‌کند. طبق روایتی که بین اعضای گروه معمول است این‌گونه بیان می‌شود که فرد گنهکاری نزد امیرالمؤمنین(ع) رفت تا مشکل عذاب وجدان و گناه خود را رفع کند؛ حضرت امیر(ع) به این فرد فرمودند که برای این امر به فردی کمک کند که کسی غیر از خدا صدای او را نمی‌شنود.

اعضای گروه شاید این مسئله را در نقاط محروم مرزی به خوبی مشاهده و لمس کرده‌اند که برای مثال یک بانوی مسنی که شاید غیر از خدا کسی صدای او را نمی‌شنید و اعضای گروه در بدو ورود به منطقه، به کمک این بانو رفته و نسبت به رفع نیازهای او اقدام کردند. خود بنده نیز در مشکلات مختلف به واسطه دعای خیر مردم، سختی‌ها را به راحتی گذرانده و از آن عبور کرده‌ام. برخی از دندان‌‌پزشکانی که نمی‌توانند همراه اعضای گروه به اردوهای جهادی بروند، مبالغی را در اختیار گروه قرار می‌دهند تا برای رفع محرومیت نیازمندان استفاده کنند.

بارها اتفاق افتاده که دندان‌پزشکان از رفع مشکلات شخصی خود به واسطه این نذورات سخن گفته‌اند. طی چهار سالی که اعضای گروه در سفر کربلا به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند نیز بارها اتفاق افتاده که اعضای گروه مشکلاتی داشته‌اند که با نذر حضور خود در این مسیر، مشکلاتشان حل شده است. قطعاً حضور در میان محرومان و رفع نیازمندی‌های ایشان اثرگذار بوده و اعضای گروه منتظران ظهور نیز اثرات آن را لمس کرده‌اند و امیدواریم همگی ما در این مسیر ثابت قدم باشیم.

انتهای پیام
captcha