فعالیت ۸ کاروان در استان قزوین برای اعزام حجاج
کد خبر: 4103332
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳

فعالیت ۸ کاروان در استان قزوین برای اعزام حجاج

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سفر ارزان‌ قیمت به عتبات از جمله اقدامات حج و زیارت است، گفت: هشت کاروان برای اعزام حجاج در استان قزوین فعالیت دارند و اگر ظرفیت ملی افزایش پیدا کند ظرفیت استانی نیز قابل افزایش خواهد بود.

حج

به گزارش ایکنا از قزوین، سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، در مراسم تکریم و معارفه مدیران حج و زیارت استان قزوین، که امروز ۸ آذر در اداره حج و زیارت قزوین برگزار شد، گفت: استان قزوین از جمله استان‌هایی است که در اعزام عتبات خوب عمل کرده است اما جای کار وجود دارد و کارگزاران و کارکنان حج و زیارت استان نباید منتظر مردم باشند بلکه باید دنبال مشتاقان زیارت بروند. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یک ظرفیت بسیار بزرگ در استان قزوین است و اگر بخواهیم بین جوامع پیوند ایجاد کنیم می‌توانیم آن را در دانشگاه بین‌المللی دنبال کنیم علاوه بر آن جمعیت دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی قزوین نسبت به جمعیت استان بسیار است و باید از این ظرفیت استفاده حداکثری داشته باشیم چرا که اگر دانشجو با اهل بیت (ع) و معنویت پیوند بخورد صیانت از درون دانشگاه و خانواده اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: باید سفرهای زیارتی ویژه دانشجویان، اساتید دانشگاه و هنرمندان را فعال کنیم؛ با توجه وضعیت اقتصادی، در دیگر استان‌ها برای تسهیل زیارت از تسهیلات بانکی استفاده شده است تا دانشجویان و اقشار آسیب پذیر با سفرهای اقساطی و ارزان قیمت به عتبات مشرف شوند. سفرهای ارزان قیمت را طراحی کرده‌ایم که افراد از تهران با مبلغ ۳ میلیون تومان به عتبات مشرف می‌شوند زیرا معتقدیم باید این سفرهای ارزان قیمت را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقشار درخواست سفرهای هوایی را دارند برای همین یکی از شرکت‌ها سفرهای عتبات را به صورت ویژه راه‌اندازی کرده است، طراحی سفرهای ویژه و سفرهای ارزان قیمت به عتبات از جمله اقداماتی بوده است تا نیازهای متفاوت زائران را پاسخگو باشیم.

حسینی بیان کرد: در برخی از استان‌ها با هماهنگی کمیته امداد و تقبل هزینه‌ها اقشار آسیب‌پذیر را به عتبات اعزام کردیم در استان قزوین نیز می‌توان از ظرفیت خیرین و کمیته امداد و استانداری برای انجام این سفرها استفاده کرد.

وی گفت: هشت کاروان برای اعزام حجاج در استان قزوین فعالیت دارند و اگر ظرفیت ملی افزایش پیدا کند ظرفیت استانی نیز قابل افزایش خواهد بود، امسال عربستان ظرفیت کامل را پذیرش خواهد کرد و طبق جدول از ۳۰ دی، ثبت‌نام حج تمتع را آغاز خواهیم کرد. معمولاً یک هزارم جمعیت هر کشور برای حج تمتع دعوت می‌شوند البته سال گذشته در اعزام حجاج غافلگیر شدیم چون عربستان دیر اعلام کرد و کارگزاران یک روز قبل از زائران در عربستان حضور پیدا کردند در حالی که در سال‌های گذشته کارگزاران از یک ماه و نیم قبل برای آماده‌سازی شرایط به عربستان می‌رفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: امسال زمان کافی برای برنامه‌ریزی داریم و ضعف سال‌های گذشته احصا شده و برای رفع آن اقدام خواهیم کرد البته امسال اعزام‌های زوجی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا بدین طریق از مشکلات کاسته شود و بر این اساس ۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت را به اعزام‌های زوجی تخصیص دادیم همچنین ۲۰ درصد غذای زائران به صورت خود پخت و در محل اسکان انجام خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای حج عمره ۶ میلیون نفر از گذشته تا کنون ثبت‌نام کرده‌اند و برای اعزام حجاج به عمره مکاتباتی را طی ۲ ماه گذشته با عربستان انجام داده‌ایم و منتظر اعلام زمان جلسه از طرف مقابل هستیم اما تا به این لحظه اقدامی انجام نشده است. در سال‌های گذشته ۹۰۰ هزار نفر برای عمره مشرف می‌شدند شاید به خاطر شرایط ارزی نتوانیم این تعداد اعضا مرا داشته باشیم اما حداکثر تلاش خود را برای اعزام به عمره خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha