برای معرفی ائمه(ع) با استفاده از هنر ضعیف عمل کرده‌ایم
کد خبر: 4103783
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

برای معرفی ائمه(ع) با استفاده از هنر ضعیف عمل کرده‌ایم

رئیس جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم گفت: برای معرفی ائمه اطهار(ع) و معرفی سیره علمی و عملی ایشان به نسل جوان زبان هنر و رسانه، ظرفیت بسیار عظیم و بالایی دارد که متأسفانه در بکارگیری از آن ضعیف عمل کرده‌ایم.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم، امروز 10 آذرماه در جمع اساتید، طلاب و کارکنان مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی العالمیه ضمن تبریک میلاد حضرت زینب کبری(س) اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۲۳ سوره شوری می‌فرمایند؛ «ذلِکَ الَّذی یُبَشِّرُ اللهُ عِبادَهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فی‌ها حُسْناً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَکُورٌ»، در این آیه شریفه خداوند متعال به پیامبراکرم(ص) می‌گوید به پیروانت بگو «من هیچ‌گونه اجر و پاداشى از شما بر این دعوت درخواست نمى‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم(اهل بیتم) و هرکس کار نیکى انجام دهد، بر نیکى‌اش مى‌افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و قدردان است».

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در این آیه مقصود از قربی (خویشاوندان)، همان کسانی‌اند که آیه تطهیر در مورد آنان نازل شده است. چنانکه حاکم نیشابوری روایت کرده است حسن بن علی(ع) پس از شهادت علی بن ابیطالب(ع) برای مردم سخنرانی کرد و به معرفی خود پرداخت و گفت من از اهل‌بیتی هستم که جبرئیل به سوی آنان فرود می‌آمد و من از اهل‌بیتی هستم که خداوند هرگونه پلیدی را از آنان دور ساخته است. من از اهل‌بیتی هستم که خداوند مودّت آنان را بر هر مسلمانی واجب کرده و فرموده است بگو به ازای آن(رسالت)، پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان و هر کس نیکی به جای آورد به ثواب اعمال او می‌افزاییم؛ و شما طلاب عزیز خارجی، مهاجر الی الله و سربازان واقعی امام عصر(عج) هستید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم، آرمانگرا و قهرمان دوست هستند. اگر شخصیت، فضلیت، فکر و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را بشناسند به آنان علاقه پیدا می‌کنند و این علاقه به تبعیت و همسویی می‌کشد. امام رضا(ع) در حدیثی فرموده است؛ «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا، مردم اگر خوبی‌های حرف‌ها و تعالیم ما را بشناسند، از ما پیروی می‌کنند». اینکه چگونه مردم، جوانان و بشریت را با فرهنگ اهل‌بیت(ع) باید آشنا کرد، نکته ظریفی است و باید از تکنیک «هنر» استفاده کرد و در عرضه محتوای کلامی و حیاتی ائمه(ع) به نسل امروز، کار رسانه‌ها در این جهت، مهم است و متاسفانه ضعیف هستیم.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: فضایل بر دو محور «جهات آرمانی، خلقت، طینت و…» و «جهات عملی و قابل اسوه‌گیری و تبعیت عینی و ملموس از رفتار اهل‌بیت(ع)». طرح هر دو جهت، عامل ایجاد علاقه است، ولی محور دوم موثرتر است که در عین بیان عظمت‌های فوق تصور، امکان راه یافتن به حریم کمال آنان هم باشد. نوشتن و سرودن درباره فضایل و خوبی‌های ائمه(ع) و ترویج آن‌ها میان نسل نو، محبت می‌آورد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه به نشانه‌های شیعه بودن افراد اشاره و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که خداوند برای مومنان واقعی برشمرده است سرعت در کار‌های خیر بلکه سبقت در انجام آن است به طوری که پیش از آنکه دیگری، به آن کار خیر اقدام کند، مومن آن را انجام داده است. از آنجا که پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) اولین مومنان حقیقی هستند، در کار‌های خیر سرعت و سبقت می‌جستند و شیعیان پیرو آنان باید نیز این گونه باشند تا عنوان سابقون بر آن اطلاق شود و این نام برای آنان عنوان و نامی با مسما باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد آن هنگام در آخرت که مکان تجسم صفات و ملکات و مقومات انسان است، شخصی که در دنیا به صفت و نام سبقت و سابق مسما و موصوف بوده است، در آنجا نیز خودش را نشان می‌دهد و به عنوان سابقون به خداوند تقرب می‌جویند و از همه نعمت‌های الهی بهره‌مند خواهد شد. عبدالله بن عباس می‌گوید: از رسول خدا(ص) درباره فرموده خداوند که در قرآن می‌فرمایند، السّابِقُونَ السّابِقُونَ... پرسیدم؟ در پاسخ فرمود: جبرئیل گفت: آنان، علی(ع) و شیعیان او هستند که به سوی بهشت، پیش تاختند و به الطاف و نعمت‌های خداوند، نزدیک شدند. امام علی(ع) نیز همواره می‌فرمود: اهل بهشت، به جایگاه شیعیان ما، به گونه‌ای که انسان، به ستارگان نگاه می‌کند، نظر می‌کنند.

انتهای پیام
captcha