لازمه اجرایی‌شدن اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی + صوت
کد خبر: 4105931
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
محمدحسین فریدونی بیان کرد:

لازمه اجرایی‌شدن اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی + صوت

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه تصویب کردن اسناد به تنهایی کفایت نمی‌کند،‌ گفت: اسناد راهبردی فعالیتهای قرآنی باید پیگیری و اجرا شود. برای اجرایی کردن هم یک سری لوازم و یک سری کارهای مربوط به نظام مستشاری نیاز است. یعنی کسانی که پشتیبان فکری سند هستند باید با مجریان ارتباط داشته باشند

محمدحسین فریدونی مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، امروز 19 آذرماه به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

فریدونی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور، گفت: در این همایش سخنرانان متعددی صحبت کردند، برخی از سخنرانان در مورد جایگاه فرهنگ در برنامه‌های توسعه‌ای کشور نقد جدی داشتند و اعلام کردند که فرهنگ محترم است اما جدی نیست.

وی همچنین به دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری در هفته گذشته نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مباحثی که از ابتدای امسال به صورت جدی مطرح شد و مقام معظم رهبری هم پیگیری فرموده بودند، مباحث مربوط به حوزه تحول بود. تلقی‌ها از تحول مدنظر حضرت آقا، تحول‌های ساختاری در نهادهای کشور و مباحثی مانند موازی کاری و ... بود. بیانات هفته گذشته مقام معظم رهبری نشان داد مدنظر ایشان ساختار فرهنگی کشور بوده است.

فریدونی تصریح کرد: در حقیقت مدنظر ایشان ارزش‌های جاری در سطح جامعه و نه بحث‌های مربوط به ساختارهای مدیریتی به معنای خاص و ساختار فرهنگی داخل اجتماع بوده و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. این موضوع سابقاً هم در دهه 80 تحت عنوان مهندسی فرهنگ به معنای ترسیم فرهنگ مطلوب و سازماندهی دستگاه‌های مختلف و نهادهای فرهنگی برای تحقق فرهنگ مطلوب در بیانات رهبری مطرح شده بود.

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه سند مهندسی فرهنگی کشور سال‌هاست ابلاغ شده است، اظهار کرد: در همین راستا هم جلساتی در سطح معاون اول رئیس جمهور از زمان دولت قبل تشکیل و مصوباتی هم به تصویب رسید، برخی از این مصوبات نیز در حوزه فعالیت‌های قرآنی بوده است.

وی گفت: در سال جاری هم جلسات متعددی در مورد موضوع تحول که مدنظر مقام معظم رهبری نیز بوده است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار و سند تحول نیز تهیه شد که بخش عمده آن تغییر ساختار بود. بر همین اساس، در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پیش از این دو ستاد علم و فرهنگ داشتیم که دبیر این ستادها در حد قائم مقام شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. پس از طرح موضوعات تحول این دو ستاد به چهار ستاد افزایش پیدا کرد. بر همین اساس ستاد تعلیم و تربیت برای پیگیری بحث اجرای سند تحول در آموزش و پرورش است و شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان نیز تبدیل به ستاد شده است. ستادها دو معاونت و شش اداره کل دارند و تشکیلات خاصی در آن‌ها دیده شده است، در حقیقت آن تحول نهایتاً منجر به یک بست ساختاری شد.

فریدونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه در پاسخ به سؤالی در مورد نقش این تغییرات در توسعه فعالیت‌های قرآنی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های مختلف از سال‌ها قبل اسناد خود را به تصویب رسانده است. بسیاری از اقدامات دیده شده در این اسناد هم قابل اجرا هست و در همین سند مهندسی فرهنگی، برای این موضوعات پیش‌بینی صورت گرفته است اما این فرایندها اهل خود را می‌خواهد و نیاز به وقت گذاشتن است؛ لذا ما اولاً باید نیرویی داشته باشیم که متعهد باشد، این مسائل را بشناسد و نگاه کارمندی به سیستم نداشته باشد زیرا با سیستم کارمندی هیچ تحولی در هیچ جایی اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به برخی مشکلات سازمان‌ها در حوزه ساختارسازی، افزود: در بسیاری از مواقع وقتی در بحث ساختارها وارد جزئیات می‌شویم می‌بینیم ابتدا به آدم‌ها نگاه شده و بعد ساختار تعریف شده است. دبیرخانه شورا هم از این قاعده مستثنی نیست، شاید افزایش دو ستاد به چهار ستاد از همین زاویه مورد نقد باشد.

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه به بحث در مورد جایگاه فعالیت‌های قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سابقه این فعالیت‌ها پرداخت و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال 1377 در سه موضوع مصوبه قرآنی داشت. یکی از این مصوبات تلاوت قرآن در ابتدای کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها بود، موضوع دوم هم ورود قاریان بین‌المللی به دانشگاه بدون کنکور و موضوع سوم هم تحصیل حافظان قرآن صاحب رتبه رشته علوم قرآنی یا ادبیات عرب بوده است.

فریدونی تصریح کرد: مجموع تمام فعالیت‌های قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت به تشکیل یک کمیته غیررسمی در سال 1379 منجر شد. این کمیته با عنوان کمیته هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی که رسمیت نداشت تشکیل شد، دبیری این کمیته را هم «سیدمحمدجواد سادات فاطمی» که آن زمان دانشجوی دانشگاه تهران بود، بر عهده داشت. این کمیته بعدها رسمیت پیدا کرد و نشست‌هایی هم تدارک دید. از سال 1379 تا سال 1387 فعالیت این کمیته ادامه داشت تا اینکه طرح شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اسناد سیاست‌های راهبردی تهیه شد و بعد در جلسه مهندسی فرهنگی پیشنهاد شد این سیاست‌ها و راهبردها در طرح شورا تلفیق شود و اسم آن به منشور توسعه فرهنگ قرآنی تغییر یابد.

وی افزود: بر همین اساس به صورت رسمی از سال 1388 دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل و اولین جلسه این شورا هم با حضور رئیس جمهور وقت و معاون دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد. این جلسه در تاریخ 28 مهرماه 1388 برگزار شد و دستور اصلی آن هم تقسیم وظایف دستگاه‌ها بود. در نهایت در پایان همان سال مصوبه این جلسه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه افق رادیو قرآن با تأکید بر اینکه تصویب کردن سند به تنهایی کفایت نمی‌کند،‌ گفت: این اسناد باید پیگیری و اجرا شود. برای اجرایی کردن هم یک سری لوازم و یک سری کارهای مربوط به نظام مستشاری نیاز است. یعنی کسانی که پشتیبان فکری سند هستند باید با مجریان ارتباط داشته باشند.

فریدونی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه چالش ما داشتن آدم‌های خاص برای پیگیری‌های خاص است، گفت: به نظر من نیاز است تا در مدیریت مجموعه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تغییراتی ایجاد شود و فردی مسئولیت بگیرد که کار برای او جدی باشد. فردی بیاید که مسئله اصلی او اجرای اسناد باشد و این اسناد را محور تعامل قرار دهد. اگر این تغییر ایجاد شود بدنه قرآنی زمینه برای کار کردن خواهد داشت.

کد
 
کد
انتهای پیام
captcha