خانواده قاری و حافظ قرآن در عنبرآباد کرمان
کد خبر: 4135155
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

خانواده قاری و حافظ قرآن در عنبرآباد کرمان

خانواده قرآنی با ۳ حافظ کل قرآن کریم و ۱۱ قاری و حافظ در جنوب کرمان در شهر دوساری از توابع شهرستان عنبرآباد زندگی می‌کنند، این خانواده همگی علاوه بر فعالیت‌های روزمره به قرائت و حفظ قرآن کریم مشغول هستند.

خانواده قاری و حافظ قرآن در عنبرآباد کرمانبه گزارش ایکنا، شبستان نوشت: کتاب، بهترین دوست انسان است و قرآن کریم این کتاب الهی چراغ راه بشریت است و خداوند متعال قرآن کریم را فرو فرستاد تا با عمل به دستورات آن، انسان به کمال و سعادت حقیقی دست یابد.

با تلاوت و حفظ آیات، دل ها نورانی می شود، حفظ یکی از راه‌های انس با قرآن کریم است، انس با قرآن کریم چنان اهمیت دارد که بزرگان دینی ما همواره توصیه به این مهم دارند و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرماید: «این حفظ قرآن کریم که امروز در بین شما جوان‌ها، در بین جوان‌هاى کشور، در سرتاسر کشور رواج پیدا کرده است، یک مقدمه‌ خوبى است براى تدبر. یعنى حفظ و تکرار و انس با آیات کریمه‌ قرآن و پى‌درپى آیات الهى را مورد توجه قرار دادن، موجب می‌شود که انسان بتواند در قرآن تدبر کند.»

گلزار خالصی پدر خانواده، ۶۱ سال سن دارد و تا مقطع کاردانی در رشته دینی و عربی تحصیل کرده و بازنشسته آموزش و پرورش است و به عنوان قاری در مسابقات استانی شرکت کرده و توانسته رتبه های برتر استانی را کسب کند و از نهادهای مختلف نیز لوح تقدیر دریافت کند. این خانواده قرآنی شامل ۵ دختر و ۴ پسر هست که همگی علاوه بر فعالیت های روزمره خود به قرائت و حفظ قرآن کریم مشغول هستند.

«از کلاس پنجم وقتی که به مکتب خانه می رفتم تلاوت قرآن کریم را یاد گرفتم و اکنون هم قاری قرآن هستم و هم در مجالس اهل بیت (ع) مداحی می کنم، برای این که فرزندانم را با قرآن کریم مأنوس کنم همواره در منزل با صوت قرآن تلاوت می کردم و کم کم تصمیم گرفتم کار آموزش قرآن کریم به فرزندانم را آغاز کنم و برای این که آنها تشویق شوند،‌ بین آنها رقابت ایجاد می کردم و هر کدام که تلاوت بهتری داشت و یا توانسته بود آیات را به خوبی حفظ کند به او جایزه می‌دادم و این گونه شد که اکنون سه تا از فرزندانم حافظ کل و قاری قرآن کریم هستند و شش تای دیگر نیز قاری قرآن کریم هستند.

مریم فرزند اول خانواده فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی و کارشناسی آموزش ابتدایی است و اکنون رییس هیئت مذهبی خواهران حضرت رقیه(س) قاری قرآن و مداح اهل بیت(ع) است، عباس فرزند دوم فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی و دبیر زبان انگلیسی مقطع متوسطه دوم است، او نیز قاری و مداح اهل بیت (ع) است، حسین فرزند سوم لیسانس آموزش ابتدایی دارد و حافظ کل قرآن کریم و قاری است و اکنون مدیر دارالقرآن شادروان محمد مهنی عنبرآباد است، زینب فرزند چهارم لیسانس آموزش ابتدایی دارد و مدیر مدرسه ابتدایی در رودبار جنوب و حافظ و قاری قرآن کریم است، فاطمه فرزند پنجم تا مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر تحصیل کرده، معلم، حافظ و قاری قرآن کریم است، زهرا فرزند ششم لیسانس علوم قرآنی و حدیث دارد و دارای مدرک تخصصی حفظ و مربی قرآن کریم است و قاری و حافظ کل قرآن کریم می باشد، حسن فرزند هفتم فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی و معلم است و حافظ ۷ جزء قرآن کریم می باشد، علی اصغر فرزند هشتم خانواده دانشجوی رشته ادبیات و قاری و حافظ ۲ جزء قرآن کریم است و رقیه فرزند نهم کوچکترین عضو خانواده در پایه هفتم تحصیل می کند و حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم است».

چنان خانواده گلزار خالصی با قرآن کریم مأنوس شده‌اند که نه تنها فرزندان بلکه نوه‌ها نیز قاری و حافظ هستند.

«امیراحمد خالصی نوه اول خانواده حافظ ۴ جزء قرآن کریم و اکنون با مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی، معلم است، نیلوفر خالصی نوه دوم که محصل است حافظ یک جزء از قرآن کریم است، امیررضا خالصی نوه سوم حافظ ۲ جزء از قرآن کریم و امیرعباس خالصی نوه چهارم نیز حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم است.».

حسین خالصی ۳۴ سال سن دارد و حافظ کل قرآن کریم است و از بچگی همراه پدر به هیئت‌های مذهبی می‌رفته و با صوت زیبای پدر که شباهت عجیبی به صدای مرحوم کافی دارد با قرآن کریم مأنوس می‌شود و به دلیل علاقه به صوت دلنشین عبدالباسط، سبک تلاوت ایشان را دنبال می کند، او تاکنون با شرکت در مسابقات متعدد رتبه کسب کرده است مثلا با شرکت در مسابقات دانشجویی کشور رتبه اول، مسابقات نیروهای مسلح در دوران سربازی رتبه اول، مسابقات قرآنی اسراء رتبه سوم کشوری، مسابقات حفظ قرآن کریم ویژه فرهنگیان رتبه اول استانی، مسابقات قرآن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان رتبه اول را از آن خود کرده و در نظر سنجی مردمی شبکه قرآن کریم رتبه سوم را کسب کرده است حالا تلاوت زیبای او موجب شده تا طی دعوت نامه ای ویژه از سوی بیت رهبری برای حضور در محفل انس با قرآن کریم در محضر مقام معظم رهبری دعوت شود.

«پدرم مداح اهل بیت (ع) و قاری قرآن کریم است و از آنجا که ارادت خاصی به اهل بیت (ع) دارد، هیئت علی اصغر (ع) را راه اندازی کرد و این طوری شد که از کودکی با اهل بیت (ع) انس گرفتم و در کنار تلاوت قرآن کریم مداحی نیز می‌کنم.

به نظرم یک قاری خوب باید ابتدا یک حافظ خوب باشد وقتی قرآن کریم را حفظ کنی آنگاه می توانی در هنگام تلاوت آیات، مفاهیم و معانی آن را بهتر بفهمی و از این رو شد که تصمیم گرفتم حافظ قرآن کریم شوم.

از دوران دبستان کم و بیش حفظ قرآن کریم را آغاز کردم اما به طور جدی از ۱۵ سالگی شروع کردم و در ۱۹ سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم.

پدر مشوق و مربی من و دیگر خواهران و برادرانم بود و در منزل اوقاتی را به آموزش قرآن کریم به ما اختصاص می داد البته هنوز هم آموزش های پدر ادامه دارد‌.

۲ سال می شود که مدیر دارالقرآن شادروان محمد مهنی اداره آموزش و پرورش شهرستان عنبرآباد هستم و اکنون ۳۰۰ قرآن آموز دارم که تعدادی از آنها حافظ ۵ جزء، ۱۰ جزء هستند و ۳ نفر نیز توانسته اند کل قرآن کریم را حفظ کنند،‌ تصمیم دارم در تربیت قرآنی نسل آینده تلاش کرده و آنها را با قرآن مأنوس کنم.

۲ فرزند ۷ ساله و ۴ ساله دارم و دوستدارم فرزندانم را همچون پدر فرزندان قرآنی تربیت کنم و اکنون در حال آموزش حفظ جزء ۳۰ به پسرم هستم.

آرزو دارم یک قاری بین المللی شوم تا هم افتخاری برای کشورم باشم و هم جبران زحمات پدر در تربیت قرآنی خود کنم البته با خواسته ام کمی فاصله دارم، اکنون در حال تمرین برای کسب آمادگی لازم جهت حضور در مسابقات بین المللی قرآن کریم هستم که قرار است امسال در تهران برگزار شود.

قرآن کریم راه گشا است و مشکلات ما به دلیل دوری از قرآن کریم و اهل بیت (ع) می‌باشند، جوانان باید بدانند راز و رمز عاقبت بخیری دنیا و آخرت در گرو انس با قرآن کریم و عمل به دستورات آن است».

زهرا فرزند ششم خانواده قرآنی خالصی متولد ۷۵ است و از دوران دبستان به تلاوت و حفظ قرآن کریم علاقمند شده و چون محصل بوده در مقطع ای شروع به حفظ قرآن کریم می کند اما ادامه نمی دهد تا این که از دبیرستان به طور جدی حفظ کل قرآن کریم را شروع می کند.

در خانواده‌ای مذهبی و قرآنی متولد شدم و از زمانی که به یاد دارم پدرم هر وقت فرصتی پیدا می‌کرد مشغول تلاوت قرآن و یا مداحی می‌شد، تلاوت قرآن کریم همراه با تدبر در آیات آن، به من آرامش می دهد.

دوستدارم فرزندانم را قرآنی تربیت کنم بنابراین در حال آموزش جزء ۳۰ به امیرمحمد فرزند ۶ ساله‌ام هستم.

مربی قرآن کریم هستم و اکنون ۱۰ قرآن‌آموز دارم و تاکنون به ۵ نفر نیز حفظ قرآن کریم با ترجمه و تفسیر آموزش داده ام، در مسابقات متعدد قرآنی شرکت کرده‌ام و تاکنون موفق به کسب رتبه اول مسابقات استانی اوقاف و امور خیریه شده‌ام و در مسابقات قرآنی دانشجویی رتبه دوم را کسب کرده‌ام و در مسابقات کشوری نیز موفق به کسب رتبه های سوم و چهارم شده‌ام، نوجوانان و جوانان برای انس با قرآن کریم باید آیات کلام الله مجید را بخوانند و در هنگام قرائت به معانی آیات توجه کرده و در زندگی به دستورات آن عمل کنند.

مهدیه شعبانی

انتهای پیام
captcha