انجام 10 هزار و 400 بازدید از مراکز تحت نظارت دامپزشکی استان مرکزی
کد خبر: 4136903
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶

انجام 10 هزار و 400 بازدید از مراکز تحت نظارت دامپزشکی استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی، گفت: در جریان این طرح ۱۰هزار و ۴۹۳ مورد بازدید از مراکز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی انجام شد.

بازرسی ناظران دامپزشکی

به گزارش ایکنا از مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی، محمد فتاحی، مدیرکل این مجموعه، با اشاره به رسالت دامپزشکی در تامین غذای سالم از مزرعه تا سفره گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از تاریخ ۱۳ اسفند ماه سال گذشته تا پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در استان  اجرا و در جریان این طرح، ۱۰ هزار و ۴۹۳ مورد بازدید از مراکز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی انجام شد که طی این بازدید ها تا کنون ۵ هزار و ۹۵۶ کیلو گرم فرآورده‌ از چرخه مصرف غذایی انسانی خارج شده است.

وی به پلمپ دو واحد متخلف در این طرح اشاره کرد و افزود: ۴۷۵ مورد غیر بهداشتی در جریان بازرسی از واحدهای تحت نظارت این اداره کل مشاهده شده است.

فتاحی به بازرسی و تأمین گوشت سالم از کشتارگاه‌ها پرداخت و گفت : ۲۵ هزار و ۳۹۰ راس دام سبک طی انجام این طرح در کشتارگاه‌های استان مرکزی کشتار و بیش از ۴۸۷ تن گوشت از کشتار این دام‌ها استحصال شده‌است. همچنین  ۳ هزار و ۶۲۷ رأس دام سنگین نیز در این مدت در کشتارگاه‌های دام استان مرکزی کشتار و ۷۹۳ تن گوشت از کشتار این دام‌ها استحصال شده ‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به ضبط تعداد ۱۰۸راس لاشه دام سبک و سنگین اظهار کرد: بدنبال نظارت بهداشتی بر کشتار دام در کشتارگاههای دام استان طی اجرای این طرح، مقدار ۱۲هزار و ۴۶۳ کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین به دلیل وجود ضایعات مرضی و بیماری در کشتارگاه‌های این استان ضبط شده ‌است.

فتاحی همچنین اضافه کرد: از ابتدای اجرا تا پایان این  طرح مقدار ۵ هزار و ۶۹۴ تن گوشت مرغ تولید شده و این میزان گوشت سفید از کشتار ۲ ملیون و ۶۹۳ هزار  و  ۹۹ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان استحصال شده ‌است.

وی به تعداد ۲۶ هزار و ۳۴ قطعه طیور ضبطی در کشتارگاه های طیور استان اشاره کرد و ادامه داد: ۳۹ هزار و ۶۷۸ کیلوگرم لاشه طیور در این مدت به دلیل ضایعات مرضی و یا لاغری  در کشتارگاه‌های طیور استان مرکزی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده‌است.

فتاحی همچنین به مقدار ۵۷ هزار و ۶۰ کیلو گرم فرآورده های خام دامی و لاشه ی دام و طیور غیر بهداشتی معدوم شده طی اجرای این طرح  اشاره کرد و افزود: این حجم از معدومی طی انجام آزمایشات و نمونه برداری های دقیق و مکرر و همچنین بررسی میزان سطح آلودگی در آن ها صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: ۵۶ گروه متشکل از ۸۴ نفر از بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در این مدت وظیفه بازرسی بهداشتی از ۱۹۶۰مرکز تولید، توزیع، حمل و عرضه فرآورده‌های خام دامی را برعهده داشتند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به شهروندان توصیه کرد: در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی به برچسب مشخصات(تاریخ تولید و انقضاء) و مهر دامپزشکی دقت کنند و هر گونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری کارشناسان دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام
captcha