لزوم ترسیم تحولات فرهنگی بر مبنای پایش و پیمایش آماری در استان‌ها‌
کد خبر: 4143572
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرد:

لزوم ترسیم تحولات فرهنگی بر مبنای پایش و پیمایش آماری در استان‌ها‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال برای اولین‌بار شاخص‌های ارتقای فرهنگی کشور را برای اعضای شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ارسال کردیم‌، بر لزوم ترسیم تحولات فرهنگی بر مبنای پایش و پیمایش آماری تأکید کرد و گفت: باید برنامه پیشبرد و ارتقای وضعیت را اجرا و به‌صورت فصلی میزان تغییرات را اندازه‌گیری کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،به گزارش ایکنا از لرستان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه، چهارم خردادماه در جلسه مشترک شورای اداری و شورای فرهنگ عمومی استان لرستان که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، با استقبال از اقدامات فرهنگی صورت گرفته در استان اظهار کرد: هر چند گزارش‌های امیدوارکننده و کارهای خوبی در حوزه‌های ترویجی، آموزشی، فرهنگی و هنری انجام شده است که جای قدردانی دارد اما کارهای بر زمین مانده، بیشتر است و باید با جدیت کار کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان نظیر تاریخ چند هزار ساله، جغرافیای خاص، مردمان سخت‌کوش و انقلابی تصریح کرد: امروز این نگاه را در کشور دنبال می‌کنیم که وضعیت فرهنگ از تمام جهات نیازمند تحول جدی است و فرهنگ کشور باید متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل ارتقا یابد‌.

اسماعیلی از شناسایی تمام نیازها و تأکید بر فراهم کردن الزامات ارتقای حوزه فرهنگ و هنر در دولت خبر داد و افزود: نیاز است هم ساختارها، هم برنامه‌ریزی و نگاه بودجه‌ای و پشتیبانی در حوزه فرهنگ و هنر تحول یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اينکه باید شاهد تحولات جدی فرهنگی در کل کشور باشیم، تصریح کرد: اتفاقات سال ۱۴۰۲ در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی، نقطه عطفی است که بنا به گفته صاحب‌نظران باید تحولات فرهنگی را به قبل از امسال و بعد از آن تقسیم‌بندی کرد به طوری‌که در این دو سال توانستیم تمام اتفاقات مهمی که به‌دنبال آن بوده‌ایم را در حوزه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار شاخص‌های ارتقای فرهنگی کشور را برای اعضای شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ارسال کردیم‌، بر لزوم ترسیم تحولات فرهنگی بر مبنای پایش و پیمایش آماری تأکید کرد و گفت: باید برنامه پیشبرد و ارتقای وضعیت را اجرا و به صورت فصلی میزان تغییرات را اندازه‌گیری کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک رهاشدگی در حوزه فرهنگ وجود داشت، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته با اولویت دسته چندمی به فرهنگ نگاه شده است که در نگاه به سیره و سلوک فرهنگی رهبر معظم انقلاب، مایه شرمندگی مدیران فرهنگی در مقابل ایشان است.

اسماعیلی با اشاره به حضور سه ساعته، دقت نظر و علاقه رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب امسال، گفت: رهبری علاوه بر علاقه شخصی به فرهنگ و کتاب، این اقدام را برای نشان دادن حساسیت موضوع فرهنگ در اداره کشور انجام دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رهبران انقلاب اسلامی را به‌عنوان بزرگترین معلمان فرهنگی برشمرد و افزود: در نمایشگاه کتاب امسال یکی از پرفروش‌ترین آثار نویسندگان مربوط به آثار دهه ۴۰ و ۵۰ رهبری بود که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی برآمده از نظام فکری و فقهی امام راحل و سبقه و سیره فرهنگی رهبران آن است از این‌رو باید وضعیت فرهنگی کشور متناسب با آرمان‌ها ارتقا یابد و برنامه‌هایی در این راستا تنظیم شده که امسال در برنامه هفتم توسعه، احکام خوبی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

وی با بیان اینکه امسال تحولات بی‌نظیری در حوزه بودجه فرهنگی رخ داده است، افزود: در نیمه دوم امسال جشن خودکفایی کاغذ در کشور برگزار می‌شود و مجموعه‌های مختلف آماده تولید کاغذ هستند، این موضوع از مطالبات جدی و صریح رهبری است که ۱۵ سال روی زمین مانده است.

انتهای پیام
captcha