جذب جوانان مستعد از راه‌های رشد حوزه‌علمیه است
کد خبر: 4146313
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
مدیر مدارس علمیه خوزستان:

جذب جوانان مستعد از راه‌های رشد حوزه‌علمیه است

مدیر مدارس علمیه خوزستان با بیان اینکه حوزه علمیه خوزستان رشد خوبی در گام اول انقلاب داشته است، گفت: همچنان جای رشد بسیار زیادی در حوزه وجود دارد و یکی از راه‌های آن جذب جوانان مستعد به حوزه است.

حجت الاسلام بلادیانبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست اتاق خبر با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی بلادیان، مدیر مدارس علمیه خوزستان پیش از ظهر امروز چهاشنبه 17 خرداد در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

در آغاز این نشست مجید منادی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: نشست‌های اتاق خبر به صورت مشترک توسط معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان در موضوعات مختلف برگزار می‌شوند. در این نشست‌ها موضوعات مورد نیاز جامعه در عرصه‌های مختلف با دعوت متولیان امر و با حضور اصحاب رسانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی بلادیان، مدیر مدارس علمیه خوزستان در مقدمه این نشست گفت: فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه نشر و تبلیغ معارف قرآنی ائمه علیهم السلام و یا توضیح و شرح امور دینی در حوزه‌های مختلف اعتقادی، اخلاق و احکام است که این امر نیاز به یک سیستم و طیفی از مبلغان دارد که بتوانند این معارف بلندپایه را به مردم برساند. نظارت و همراهی با مردم نیز جزئی است از وظایف این طیف است و تبلیغ وقتی اثرگذار است که همراهی هم باشد. بنابراین هدف اصلی حوزه، تبلیغ است.

وی اظهار کرد: هرچه قدر حیات حوزه‌های علمیه فعال و واقعی باشد، جامعه با آسیب‌ها و معضلات فرهنگی کمتری مواجه است.

در ادامه اصحاب رسانه پرسش‌هایی درباره وحدت حوزه و دانشگاه، ارتباط حوزه با اصحاب رسانه، فعالیت‌های حوزه علمیه در عرصه هنر و رسانه، فعالیت مراکز تخصصی حوزه علمیه، معرفی بزرگان دینی استان، جلسات محوری تفسیر قرآن و اخلاق در سطح شهر مطرح کردند که حجت الاسلام والمسلمین بلادیان به آنها پاسخ داد.

وی با اشاره به نکات مطرح شده، گفت: مدعی نیستیم که کار ما بدون عیب و اشکال است و از آنچه که باید باشد بسیار فاصله داریم. برای اینکه بتوانیم در جامعه امروز فعالیت کنیم و مدافع و مبلغ مکتب و دین باشیم، نیازمند تخصص‌هایی در همه عرصه‌ها و مهارت‌های انتقال آن هستیم. گام اول انقلاب سپری شده است. در گام اول رشدهای فراوانی داشتیم. در عالم کجا اسلام به نام تشیع شناخته شده بود؟ امروز در اقصی نقاط عالم، حضور و نفوذ چهره‌های برجسته تشیع را می‌بینیم. حوزه‌های علمیه خطیبان بزرگی تربیت کرده است. بنابراین حوزه علمیه در کل کشور و در خوزستان در ۴۰ سال گذشته انصافا رشد بسیار خوبی داشته و قابلیت‌های خوبی برای برداشتن گام دوم دارد.

بلادیان با بیان اینکه حوزه علمیه همواره در کنار مردم بوده است، گفت: روحانیون ما در دوران انقلاب اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس و مسائل بعد از آن همواره در کنار مردم بوده‌اند. حوزه علمیه خوزستان در زمینه رشد کمی و کیفی طلاب به خوبی عمل کرده است. ما امروز 50 مدرسه علمیه فعال در سطح استان داریم.

مدیر مدارس علمیه خوزستان درباره حوزه فضای مجازی و رسانه گفت: نیاز به یک جهش خوب در تخصص‌های علوم انسانی و از طرف دیگر نیاز به مهارت پیاده کردن این تخصص‌ها در جامعه داریم. اگر در این زمینه صرفاً به حوزه علمیه نگاه بکنیم سرعت پایین می‌آید و رسیدن به هدف بعید است، اما اگر مردم و مسئولان مشارکت بکنند می‌توانیم در منطقه و استان از نظر فرهنگی رشد کنیم. باید بدانیم منطقه و استانی از نظر فرهنگی رشد می‌کند که حوزه علمیه آن منطقه رشد کند. حوزه علمیه استان در عرصه رسانه‌ و فضای مجازی و هنر ضعف دارد. اولین اقدام ما بعد از تصدی گری مدیریت حوزه‌های علمیه، انتصاب مشاور هنری و رسانه‌ای بود که آقای شهباز به این منظور معرفی شد.

وی درباره وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: قاعدتاً محل ارتباط حوزه و دانشگاه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است. جلسات متعددی برگزار کردیم و برنامه‌های مشترکی برای ارتقا سطح طلابی که می‌خواهند در دانشگاه فعالیت کنند نیز برگزار کردیم.

بلادیان در ادامه با تصریح به اینکه ارتباط با نسل جوان دشوار شده است، اظهار کرد: برای این منظور نیازمند تخصص و مهارت‌هایی هستیم و مسئولان باید در کنار حوزه باشند. وظیفه اصلی حوزه علمیه، تربیت طلبه و حمایت و ارتقا مبلغان است.

مدیر مدارس علمیه خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود درباره مراکز تخصصی حوزه گفت: مراکز تخصصی در استان خیلی کم هستند و آنچه باید اتفاق بیفتد خیلی وسیع است. در علوم اجتماعی حتماً باید برخی رشته‌های تخصصی را ایجاد کنیم که سازوکار آن در استان به سادگی فراهم نمی‌شود و چند سال طول می‌کشد تا زمینه آن فراهم بشود. از مسئولان به جد خواهش می‌کنم حوزه علمیه را بیش از قبل مورد محبت قرار دهند تا بتوانیم این نقص‌ها را رفع کنیم.

وی درباره جلسات محوری تفسیر و اخلاق گفت: در حال حاضر نماینده ولی فقیه در استان جلسات اخلاق و تفسیر برگزار می‌کنند. جلسه تفسیر نهج البلاغه آیت الله حیدری نیز در سطح شهر برگزار می‌شود و جلسات دیگری نیز هست، اما باید بیش از این باشد و ما به این ضعف معترفیم و امیدواریم بتوانیم آن را رفع کنیم.

بلادیان در جمع‌بندی سخنان خود در پایان گفت: بر اساس زحمات علمای ما، حوزه علمیه رشد خوبی داشته است، اما جای رشد بسیار زیادی وجود دارد. بستر و امکانات آن هست، اما جمع شدن آنها مربوط به همراهی و همکاری همه ارگان‌های فرهنگی و دولتی است تا بتوانیم گام ویژه‌ای برداریم و یکی از راه‌های آن جذب جوانان مستعد است و این قسمت به دوش شما رسانه‌ها نیز هست. خوزستان در مجاورت کشورهای عربی قرار دارد و بستر مناسبی برای برنامه‌ریزی داریم و اگر مردم و مسئولان همکاری کنند می‌توانیم جهش خوبی را رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha