حجت‌الاسلام لطفیان تأکید کرد:
لزوم بکارگیری شعر، طنز و پرسش و پاسخ در آموزش دروس دینی


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کارگاه آموزشی و دانش‌افزایی نقش شعر، طنز و طرح پرسش در کلاس‌داری درباره قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) با حضور جمعی از اعضای طرح یاوران نماز در دانشگاه قم برگزار شد.



حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم طی سخنانی با اشاره به اهمیت نماز در قیام عاشورا، اظهار کرد: شعر کلاسی است خیال‌انگیز و کتاب هنرپرور قرآن نیز به شعر اهمیت فراوانی داده است. شعرای مؤمن و متعهد و کسانی که در اعتلای فرهنگ دینی کوشیده‌اند همچون دِئبل خزاعی، کمیت اسدی، فرزدَق و ... از طرف اهل بیت(ع) مورد ستایش و تجلیل قرار گرفته‌اند.



وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) در سیره تربیتی‌ خود برای فرزندانشان از شعر استفاده می‌کردند و می‌فرمودند «ای فرزندم شبیه پدرت باش، موانع را از مسیر حق دور کن، خدای لطیف که دارای الطاف است پرستش کن و هرگز از افراد کینه‌توز پیروی نکن». از جمله فوائد شعر در آموزش معارف قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله حقوق امام سجاد(ع) تفهیم بهتر مطلب به مخاطب، ارضای حس زیباگرایی مخاطب، نشان دادن تسلط مربی بر مطلب و جلسه، ایجاد شادابی و نشاط برای فراگیری و ... است.



وی عنوان کرد: البته برای قرآن‌آموزان کودک بهتر است شعر شکل داستانی داشته و به دنیای ذهنی و عینی کودکان نزدیک باشد. بهترین راه برای تسلط و ملکه شدن شعر در ذهن تمرین و تکرار است.



مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: دومین مدل شروع در کلاس شروع با طنز است. هر بیان گفتاری، رفتاری، نوشتاری و تصویری که به ظاهر غیرجدی و برمبنای لطیفه و مزاح اما در واقع نمایانگر واقعیتی جدی و رساننده پیامی اصیل باشد، طنز است. در متون دینی ما در وصف پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان بیشتر وقت‌ها لبخند بر لب داشتند، نرم‌خوترین، شاداب‌ترین و گشاده‌ترین مردم بوده‌اند.



وی ادامه داد: سیره بزرگان نیز در ارتباط با مردم همراه خوش‌خلقی و لطیفه‌گویی بوده است، همچنین دو نعمت مهم الهی که گاهی از آن غافل می‌شویم اول شوخ‌طبعی و دوم مهربانی است. از جمله شرایط طنز داشتن بار تربیتی مثبت، عفت کلام داشتن، پرهیز از تعبیرهای نامناسب، توهین نکردن به قومیت‌ها و مقدسات و سریع بیان کردن آن است. اجرا کردن طنز با حس شاد جهت شادی بخشی نیز باید مورد توجه قرار گرفته شود و هرچه سن مخاطب پائین‌تر باشد، انتظار طنز بیشتری دارد.



حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی افزود: گوش کردن به صحبت افراد طنزگو، تمرین و بکارگیری طنز در جاهای مختلف و ناامید نشدن در طنزگویی از جمله راه‌های دستیابی به مهارت در این امر است.



وی عنوان کرد: سومین مدل شروع کلاس نیز شروع با پرسش است یعنی زمینه‌سازی برای شنیدن به وسیله یک پرسش در ابتدای کلاس و درگیر کردن ذهن مخاطب با موضوع موجب گیرایی و نفوذ کلام در شنونده می‌شود. در قرآن کریم 13 بار واژه «یسئلونک» عنوان شده است که اهمیت پرسش را دو چندان می‌کند.



کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به بیان فوائد پرسش در تحریک حس کنجکاوی مخاطب پرداخت و بیان کرد: تشویق مخاطب به مشارکت در بحث، پرورش روحیه خلاقیت مخاطب، کنترل و مدیریت کلاس، مقابله با کمرویی مخاطب و بهبود روحیه اجتماعی آنان از عوامل مؤثر در برقراری ارتباط میان پرسشگر و پاسخگو در کلاس‌های تدبر در قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.



وی عنوان کرد: زمانی که می‌توانی ببخشی انتقام مگیر. باید خشم و غضب را کنترل کرد، عقل نماینده خدا در درون ماست که می‌خواهد فعالیت تمام اعضا و جوارح را تحت تسلط و کنترل خود داشته باشد. کینه و کدورت دل را کدر، مخدوش، تاریک و پوسیده می‌کند. امان از تیرگی دل و غفلت انسان ناآگاه و مغرور.



حجت‌الاسلام لطفیان در پایان یادآور شد: نیروهای شیطانی انسان را از تعالی باز می‌دارد؛ اما قوه عقل یک نیروی رحمانی است و با خشم و غضب و کینه و انتقام همخوانی ندارد، مگر برای دشمنان.