به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، متولی بازیهای رایانهای در ایران، بنیاد ملی بازیهای رایانهای است و این موضوع بر همگان آشکار است و هر رویدادی که در این حوزه رخ میدهد، مربوط به این نهاد میشود. همه این موضوعات زمانی است که اتفاق مهمی در کشور رخ نداده باشد و همه چیز بر وفق مراد باشد، اما زمانی که اقدام توجیهناپذیری در این حوزه روی دهد، هیچ نهادی آن را بر گردن نمیگیرد و هر مرکزی مقصر را نهاد دیگری میداند.
مدتی پیش خبری از سوی شبکههای اجتماعی مبنی بر حضور تیم ملی بازیهای رایانهای در یک بازی ضد اسلامی در یک مسابقه آسیایی منتشر شد؛ خبری که پاسخگویی آن را هیچ نهادی برعهده نگرفت و پس از پیگیریهای یک روز کاری توسط خبرنگار در نهایت وزارت ورزش و جوانان به عنوان مرجع پاسخگو معرفی شد.
این رویداد از این قرار است که تیم ملی بازیهای رایانهای ایران تیرماه امسال در یک بازی ضداسلامی در مسابقات آسیایی 2013 کرهجنوبی شرکت کردند. در جریان بازیهای رایانهای آسیایی 2013 کرهجنوبی، وزارت ورزش و جوانان دولت پیشین با اعزام گروهی به این بازیها و سکوت در برابر اقدامات ضد اسلامی، در عمل با جسارتهای صورت گرفته در این مسابقات علیه مقدسات اسلامی همراهی کردند. نام دو نفر از اعضای تیم ایرانی در سایت رسمی بازیهای کره جنوبی درج شده است.
ابتدای امر تصور بر این بود که بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتواند پاسخگوی این اقدام باشد اما زمانی که «بیطرف»، قائممقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد که این موضوع هیچ ارتباطی به بنیاد ندارد و هیچ گروهی ازاین نهاد اعزام نشده است، فکرمان مشغول شد تا با مراکز دیگری همچون مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد ارتباط بگیریم.
باعث تأسف بود که بنیاد ملی بازیهای رایانهای هیچ اطلاعی درباره مسابقهای که در حوزه بازیهای رایانهای بود، نداشت. از این بنیاد انتظار میرود که حتی اگر مسئول اعزام هم نباشد، باید نظارتی بر این گروه و نوع بازیهایش داشته باشد.
پس از پیگیری از مرکز رسانههای دیجیتال ارشاد متوجه شدیم که وزارت ورزش و جوانان مسئول این اعزامها بود ومسئولان دولت پیشین باید نظارتی بر این امر میکردند تا شاهد چنین اتفاق تأسفباری نباشیم.
در جریان این مسابقات و در یکی از بازیها با عنوان «tekken tag tournament 2»، کفپوش یکی از صحنهها با کفپوش حیاط مسجدالنبی شبیهسازی شده و اسم جلاله «الله» روی آن حک شده بود که جسارت آشکاری به مقدسات اسلامی محسوب میشد. این بازی رایانهای که سرشار از محرکهای جنسی است، از سابقهای پانزدهساله برخوردار است و پیش از این نیز مورد اعتراض برخی کشورها قرار گرفته بود. با انتشار جهانی این بازی، مسلمانان بسیاری از سراسر دنیا پس از اعلان انزجار، اقدام به طرح شکایت از شرکت سازنده بازی کردند و خواستار مطالبه حقوق معنوی و اعاده حیثیت از مقدسات اسلامی شدند.(به نقل از بسیجپرس)
حضور ایران در چنین بازی ضد اسلامی که قطر و مالزی از شرکت در آن خودداری کرده ، مایه تأسف مسئولان پیشین است.
موازیکاری و پراکندگی کاری از جمله مشکلاتی است که صنعت بازیهای رایانهای با آن دست و پنجه نرم میکند، این موازیکاریها سبب میشود تا بودجه به صورت متمرکز به یک مرکزی نرسد تا آن مرکز برای این صنعت نوپا در کشور خدمت کند.
اگر بنیاد ملی بازیهای رایانهای متولی حوزه بازیهای رایانهای است، چرا نباید از اعزام این گروه به بخش بازیهای رایانهای یک مسابقه آسیایی که حیثیت ایران را به یدک میکشد، اطلاعی داشته باشد؟ یا چرا نباید همه فعالیتها، مسابقات و جشنوارههای حوزه بازیهای رایانهای به بنیاد ملی بازیهای رایانهای معطوف شود؟
براساس گفتههای یک منبع آگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مسابقه آسیایی را به رسمیت نمیشناسد و حال چرا باید هیچ مسئولی از اعزام یک گروه ملی به مسابقات و حضورشان در یک بازی ضد اسلامی اطلاعی نداشته باشد؟