علی‌اصغر شعاعی:
توجه مؤسسات به مباحث عملی درآموزش قرآن/ آموزش‌های تئوری پاسخگو نیست

علی‌اصغر شعاعی، مدیرمسئول مؤسسه ثقلین فردوس قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با راهکارهای جذب جوانان در مؤسسات قرآنی گفت: برای اینکه جوانان ما به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب شوند، ابتدا می‌بایست راهکارهای جذب جوانان به‌سمت قرآن مورد بررسی قرار گیرد.
شعاعی اظهار کرد: نیاز است تا مؤسسات از سوی ارگان‌های قرآنی، براساس موضوع فعالیت خود دسته‌بندی شوند و هر مؤسسه علاوه بر آموزش عمومی قرآن به‌ فعالیت در یک حوزه تخصصی آموزش قرآن به‌صورت همگام بپردازد.
وی تصریح کرد: مهمترین راه گسترش سریع فعالیت‌های قرآنی فعال‌تر نمودن ابر مؤسسه‌های کشور است، اما در عین حال فعال‌تر کردن مؤسسات و رفع موانع موجود فعالیت این مراکز نیز می‌تواند عامل تأثیرگذاری در گسترش فعالیت‌های قرآنی باشد.
توجه به برگزاری دوره‌های کوتاه‌ مدت آموزش قرآن
مدیرعامل مؤسسه تسنیم فردوس قم اظهار کرد: در حال حاضر مؤسسات قرآنی کشور در زمینه جذب مخاطبان با مشکلات خاصی همچون عدم توجه کافی به آموزش‌های عمومی کوتاه مدت و مفید مواجه هستند؛ زیرا در اکثر مؤسسات قرآنی آموزش‌های عمومی با شیو‌ه‌های فنی ارائه می‌شود. این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی جهان همه مردم دوست دارند، در کوتاه‌ترین مدت دوره‌های آموزش را گذرانده و مهارت لازم را کسب کنند. استفاده از اساتید مجرب و با تخصص و تجربه کافی، نقش مهمی در رفع این مشکل دارد.
وی در بخش دوم گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا در رابطه با عوامل جذب مخاطب در مؤسسات قرآنی گفت: یکی از عوامل مهم در جذب، نوع رفتار، تعامل و برخورد مؤسسان و مدیران مراکز قرآنی با مخاطبان و قرآن‌آموزان است.
این قاری قرآن اظهار کرد: هر فرد برای انجام کار فرهنگی و قرآنی، باید کار را از خود شروع کند، اگر افرادی که مایل به یادگیری قرآنی هستند، در کردار و رفتار مسئولان آموزش قرآن، سیره قرآنی را مشاهده کنند، مسلما به‌سمت فعالیت‌های قرآنی اشتیاق بیشتری پیدا خواهند کرد.
پشتکار؛ لازمه موفقیت در فعالیت‌های قرآنی
شعاعی در ادامه اظهار کرد: از دیگر عوامل موفقیت مؤسسات قرآنی، اخلاص و پشتکار در امر آموزش قرآن است، چرا که لازمه هر کار قرآنی، رنگ و بوی خدایی داشتن است.
معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: مشاهده شده است در برخی از مؤسسات قرآنی با وجود مدیریت ضعیف و کمبود منابع، مدیران و مؤسسان آن مراکز با پشتوانه اخلاص، موانع پیش‌رو را برداشته و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
وی در ادامه افزود: از عوامل دیگر رشد مؤسسات قرآنی می‌توان به داشتن ارتباط با سایر مؤسسات و ارگان‌های قرآنی اشاره کرد، که اکثر مؤسسات قرآنی در این حوزه ضعیف عمل می‌کنند.
شعاعی اظهار کرد: عوامل دیگری نظیر خلاقیت، استفاده از آموزش‌ها و روش‌های نوین و به‌روز آموزشی، اعتماد به نفس، رعایت اولویت‌ها، عدم افراط و تفریط در امور مختلف در این حوزه تأثیر دارد.
توجیه کردن مخاطبان پیش از آغاز آموزش
وی با اشاره به فرهنگ‌سازی در حوزه آموزش قرآن توسط رسانه‌ها، تصریح کرد: برخی از علاقه‌مندان به یادگیری قرآن کریم به‌علت توجیه نبودن نسبت به هزینه‌های آموزشی و جاری مؤسسات، به دلیل اینکه ثبت‌نام در این کلاس‌ها رایگان نیست از ادامه آموزش منصرف می‌شوند. راهکار گذر از این موضوع نیز توانمندن شدن مؤسسات در حوزه درآمدزایی و تخصیص بودجه کافی به این مراکز است.
شعاعی اظهار کرد: از دیگر عوامل مؤثر در گریز مخاطبان از ادامه آموزش می‌توان به عمومی بودن کلاس‌ها و برآورده نشدن نیاز مخاطبان در مرحله تخصصی اشاره کرد، که این مشکل نیز به نداشتن بودجه کافی در مؤسسات باز‌می‌گردد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه توجه به تقسیم‌بندی کلاس‌ها براساس سطح و سن مخاطبان ضروری است، افزود: پرداختن به مباحث تئوری آموزش قرآن تا عملی و زمان‌بر بودن کلاس‌ها از دیگر دلایل گریز فراگیران کلاس‌های آموزشی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در رابطه با دلایل عدم موفقیت برخی از مؤسسات تازه تأسیس اظهار کرد: نداشتن تخصص در زمینه قرآن و فعالیت‌های قرآنی، عدم واقعیت‌نگری نسبت به مسائل قرآنی جامعه و اطلاع نداشتن مؤسسات از هزینه‌های جاری اداره یک مؤسسه قرآنی از عواملی است که می‌تواند فعالیت مؤسسات قرآنی را با مشکل مواجه کند.
شعاعی تصریح کرد: مؤسسات قرآنی تازه تأسیس باید پیش از آغاز فعالیت خود با انتظارات قرآنی جامعه آشنا شده و خدمات خود را در راستای برآورده کردن این انتظارات ارائه کنند، زیرا عدم آگاهی از انتظارات قرآنی مردم از عوامل مهم در ناتوانی مؤسسات در ارائه آموزش است.
این قاری قرآن در پایان خاطرنشان کرد: عدم آگاهی از نیاز قرآنی جامعه، استفاده از تجربیان موفق مؤسسات موفق، هدفمند کردن آموزش‌ها و ... همگی زمینه‌ساز موفقیت یک مؤسسه قرآنی است که مدیران مؤسسات قرآنی تازه تأسیس باید به آن توجه کنند.