رضا مهدوی:
دهه 60 گهربارترین مقطع در شکوفایی موسیقی انقلاب اسلامی است

رضا مهدوی، مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در تمام ادوار پس از انقلاب اسلامی هنرمندان موسیقی توانسته‌اند به خوبی از ارزش‌های موجود در روند جاری حرکت عظیم و خدامحور مردم بهره‌برداری کرده و همگام با توده مردم، سهمی در پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف آن و توسعه هنر دینی داشته باشند.
وی ادامه داد: این سیر با استفاده از ماهیت محتوایی شعور و شعار مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز ادامه یافت و دهه 60 را تبدیل به یکی از گوهربارترین مقاطع هنری کشور در عرصه موسیقی کرد که البته بنا به دلایلی توفیق دهه 60 در عرصه موسیقی کشور هیچ‌گاه تکرار نشد.
جریان انقلاب اسلامی موجب شد پلشتی‌ها از عرصه موسیقی رخت بربندد

این آهنگساز و مدرس دانشگاه تصریح کرد: موسیقی پس از انقلاب اسلامی دارای ویژگی و شاخصه‌های کیفی به نسبت موسیقی پیش از آن است البته به این معنا نیست که هر آنچه موسیقی پیش از انقلاب داشتیم فاقد کیفیت بوده است؛ جریان انقلاب اسلامی موجب شد پلشتی‌ها از عرصه موسیقی رخت بربندد و موسیقی به اصطلاح کاباره‌ای و هجوآمیز و مبتذل برای همیشه از میان برود و بستر برای فعالیت هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی اصیل و فاخر ایرانی پدید آید.
مهدوی در ادامه گفت: با این وجود اما عرصه موسیقی که در رأس آنها مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری قرار دارند هرگز نتوانستند آن‌گونه که باید و شاید از ظرفیت‌های موجود در موسیقی اصیل و فاخر ایرانی، چهره‌های نام‌آشنا و پیشکسوت این رشته هنری که سالیان سال در راستای ارتقای کیفی این هنر کوشا بودن استفاده کنند که این مهم  نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان است.
موسیقی انقلاب اسلامی بیشترین لطمه را از همراه شدن کلام با آن دیده است

وی به همراه شدن کلام با موسیقی انقلابی و اسلامی در طی این سالیان اشاره کرد و گفت: همه معتقدند که شاخصه موسیقی انقلاب اسلامی شعر و کلامی است که با آن همراه می‌شود و می‌تواند محتوایی ارزشی را به شنونده منتقل کند اما به اعتقاد من لطمه تاریخی این عرصه از هنر متعهد و انقلابی درست از کلام وارد آمده است چرا که به هر حال سبک شعری، استفاده از برخی واژگان و مفاهیم ممکن است انواع گوناگونی دیدگاه و منظر در میان مخاطبان و منتقدان ایجاد کند که برخی از آنها متهم به غرض‌ورزی و هتاکی نیز شوند.
مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری تأکید کرد: در شرایط کنونی موسیقی انقلاب اسلامی باید بر ساختار و شاکله بی کلام خود بیشتر سرمایه گذاری کند چرا که در این صورت شکل این موسیقی انتزاعی می‌شود و هر شنونده و مخاطبی از ظن خود با این موسیقی همراه شده و از قبل برداشتی مثبت و منفی نسبت به قطعه ساخته شده نخواهد کرد همچون موسیقی نینوا ساخته حسین علیزاده که به گفته آهنگساز آن هیچ قرابت و ارتباطی با موسیقی دینی و انقلابی ندارد اما هم از نظر انتخاب نام و هم آلات موسیقی که در آن به کار رفته ناخودآگاه در ذهن مخاطب این موسیقی با موضوعات و مفاهیم دینی و انقلابی و در رأس آنها واقعه عاشورا پیوند می‌خورد.

برای احیای موسیقی انقلاب اسلامی نیاز به مدیریت جهادی است

این آهنگساز که یکی از 9 چهره برگزیده روز هنر انقلاب اسلامی است در پایان گفت: برای احیای موسیقی انقلاب اسلامی نیاز به مدیریتی جهادی با استفاده از همه توان و توشه فنی و تخصصی و داشته‌های اعتقادی و انقلابی است؛ نهادهایی همچون حوزه هنری که در زمینه هنر انقلابی فعال و کوشا هستند باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرند و حال که سنتی به نام معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی باب شده است، ارتباطی برقرار شود که هنرمندان انقلابی برای ترویج فرهنگ متعالی  دینی و اسلامی، در عرصه‌هایی همچون رسانه ملی به فعالیت و خلق آثار هنری بپردازند.