یک رواشناس:
شمارش لایک‌ در مسجد فلسفه اعتکاف را زیر سؤال می‌برد

فریده حمیدی، روانشناس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فلسفه اعتکاف، اظهار کرد: فلسفه اعتکاف، به نوعی دل کندن از همه مسائلی است که انسان در دنیا با آن ارتباط دارد.

وی افزود: در ارتباطات انسانی، ارتباط با خدا پررنگ‌تر از دیگر ارتباطات است و اگر قرار فرد است در این سه روز به خدا بیشتر نزدیک باشد، باید از همه ارتباطاتش دست بکشد و به سوی معبودش برود.

این روانشناس تصریح کرد: اگر کسی به تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی و دیجیتال، اعتیاد دارد، این سه روز بهترین فرصت برای ترک است در این غیر این صورت نمی‌توان ترک داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر کسی نتواند در این سه روز از وسایل ارتباطات جمعی دست بردارد یعنی نوع فلسفه‌ اعتکاف را رعایت نکرده است.

حمیدی اظهار کرد: اعتکاف، صرف ارتباط با خداست و حتی اگر جمعی که در این مناسبت قرار می‌گیرند، با یکدیگر بسیار گفت‌وگو و درد و دل کنند، از فضای ارتباطی با خدا دور می‌شوند و این امر تنها به بحث فضای مجازی مربوط نمی‌شود.

اعتکاف، سبب نجات معتکف از دغدغه‌های روزمرگی است

وی افزود: فلسفه اعتکاف کمک می‌کند تا معتکف با ذکر خدا به آرامش برسد و از دغدغه‌های روزمرگی نجات یابد. همچنین راهی برای آن است که معتکف خلأ معنوی درون خود را بازسازی کند.

این روانشناس تصریح کرد: کسانی که تعهدات و مناسباتی دارند و نمی‌توانند حتی یک لحظه از این تعهدات و مناسبات دور باشند، با حضورشان در این مراسم، اساسا در حق معتکف دیگر، حق‌الناس می‌کند و همه ما می‌دانیم که حق‌الناس مهم‌تر از حق‌الله است.

وی ادامه داد: اگر معتکفی جواب تلفنش را بدهد، یا به صفحه شخصی‌اش در شبکه‌ اجتماعی ورود کند، یعنی تعهداتی دارد و این فرد نمی‌تواند چندان در اعتکاف حضور داشته باشد چرا که مناسبات و مسئولیت‌های اجتماعی‌اش اجازه نمی‌دهد.

معتکف باید در ایام اعتکاف از مناسبت‌های زندگی مرخصی بگیرد

حمیدی اظهار کرد: اگر قرار باشد معتکفی سه روز از عمرش را در ایام اعتکاف به روزه و ذکر خدا بپردازد، باید به گونه‌ای از این تعهدات و مناسبت‌هایش مرخصی بگیرد و به نوعی به بازسازی معنوی درونش بپردازد.

وی بیان کرد: فضای معنوی مساجد هم باید تا اندازه‌ای متفاوت از روزهای دیگرش باشد و زمینه‌های لازم را فراهم کند تا معتکفان به دور از هر عاملی باشند که سبب قطع ارتباطش با خدا می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: مساجدی که وایرلس دارند یا حتی قابلیت‌هایی که در تلفن‌های همراه معتکفان وجود دارد، اینها همان عواملی است که در ارتباط معتکف با خدا پارازیت ایجاد می‌کنند.

وی افزود: هر معتکفی باید زمینه‌های برقراری ارتباط با خدا را باید خودش ایجاد کند و نباید منتظر آن بماند که شرایط مسجد برایش فراهم باشد.هر عاملی که تمرکز معتکف را در اعتکاف از بین می‌برد، فلسفه اعتکاف را زیر سؤال خواهد برد.

حمیدی اظهار کرد: کسی که داوطلبانه به اعتکاف می‌رود باید از فلسفه اعتکاف هم آگاهی داشته باشد و بداند که برای چه آمده و قرار است چه کند. اگر به جای تفکر و ذکرگفتن در مسجد به شمارش لایک‌هایش بنشیند، قطعا این ارتباط با خدا قطع خواهد شد و فلسفه اعتکاف را زیر سؤال خواهد بود.