معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ :
موضوع «مهدویت»، اختصاصی اسلام و شیعه نیست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  نشست «فلسفه وجودی امام زمان(عج)» با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی، معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد تسخیری، مشاور رئیس سازمان در امور روحانیون، رئیس ستاد اقامه نماز و شواری امر به معروف و نهی از منکر و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه‌های اداره کل آسیا و اقیانوسیه، اداره کل اروپا آمریکا و اداره کل آفریقا عربی این سازمان دیروز سه‌شنبه، 20خرداد، برگزار شد.

ابوالقاسمی در ابتدای این نشست «حدیث ثقلین» را محکم‌ترین سند برای اثبات ضرورت امام دانست و گفت: این حدیث شریف، حدیثی معتبر و متفق‌علیه بین علمای شیعه وسنی بوده و نقل آن بین شیعه و اهل سنت به حد تواتر رسیده است. این حدیث به گونه‌های مختلف و از افراد متعدد نقل شده و لذا بسیار ارزشمند است.

وی افزود: همه منابع شیعه و اهل سنت حدیث را به صورت «کتاب‌الله و عترتی» و یا « کتاب‌الله و اهل بیتی» نقل کرده‌اند، به غیر از سه مورد که «کتاب‌الله و سنتی» ذکر شده است،  که آن سه نقل از نظر سند، حتی در نزد اهل سنت ضعیف است.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: در نقطه مقابل  جمله « کتاب‌الله و عترتی» یا « کتاب‌الله و اهل بیتی» و یا «کتاب‌الله و عترتی اهل بیتی» فراوان نقل شده و جای هیچ شک و شبهه‌ای در صحت این حدیث نیست رسول خدا(ص) مردم را به دو چیز گرانبها سفارش کرده است، که اولین آن قرآن که کلام الله است و در آن  بحثی نیست و همراه قرآن اهل بیت پیامبر(ع) مطرح شده است.

وی افزود: اهل بیت(ع) یا عترت پیامبر(ع)، ثقل و قرین قرآن هستند و آن‌ها بعد از رسول خدا مبین و مفسر قرآن هستند. باید متذکر شوم تا زمانی که رسول خدا(ص) در حیات بودند، شخص رسول‌الله(ص) در کنار کتاب‌الله بودند.

ابوالقاسمی ضمن بیان اینکه پیامبر(ص) در زمان حیاتشان خودشان قرآن را تفسیر می‌کردند و در نبود ایشان عهده دار این مسئله کیست گفت: پیامبر مفسر و مبین قرآن است و قرآن را برای مردم می خواندند و هر جا که مردم مشکلی و یا  توضیحی نیاز داشتند به پیامبر اکرم(ص) مراجعه می‌کردند.

وی ادامه داد: این شأن تا زمانی که رسول خدا حیات دارد، به دست ایشان است و رسول خدا(ص) مبین قرآن و مفسر قرآن هستند. بعد از رسول خدا باید توسط مبینی که در این مقام، شأن رسول خدا(ص) را واجد است، اجرا شده و قرآن توسط او تبین و تفسیر شود.

وی افزود: امام معصوم، در مقام جانشینی رسول خدا(ص)، اوامر و نواهی قرآن را بیان و اجرا می‌کند. این وظیفه را بر عهده وی قرار داده و آن فرد یا افراد، اهل بیت(ع) پیامبر هستند و کس دیگری صلاحیت آن را ندارد. لذا اهل بیت(ع) هستند که مبین و مفسر قرآن هستند آن‌ها عالم به قرآن و حقایق آن در حد اعلا و مجریان اوامر الهی هستند. مردم همیشه و در همه زمان‌ها به مبین و معلم و هادی معصوم قرآن نیازمند هستند، نه فقط در زمان حیات رسول الله(ص).

وی تأکید کرد: پس باید افرادی باشند که بعد از رسول خدا عهده دار امر مهم تبین قرآن باشند و این شان خاص امامان معصوم است و دیگران از آن بی بهره‌اند.

وی در رابطه با نظر ادیان دیگر در رابطه با موعود گفت: تمام ادیان الهی و غیر الهی از ظهور موعود و نجات دهنده خبر داده اند ادیان، «بودایی» و «برهمایی» و«مانوی» و «زرتشتی» و «یهودی» و«مسیحی» و«اسلام»، ظهور چنین شخصیتی را گزارش داده اند. صاحبان ادیان منتظر یک منجی هستند که نجات دهنده همه مردم جهان باشد و دستورات الهی را پیاده کند.

وی افزود: مهدویت اختصاصی اسلام و شیعه نیست، ولی عده‌ای مصداق او را اشتباهی گرفتند ولی در اصل وجودش همه متفق هستند.

وی در جمع بندی تفسیر حدیث شریف تقلین گفت: حدیث ثقلین دلالت بر امامت الهی ائمه دوازده‌گانه معصوم(ع) از حضرت امیرالمؤمنین(ع) تا حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را می‌کند.

معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با مفهوم «رحمت» از دیدگاه علامه سید محمد حسین طباطبایی مؤلف تفسیر گرانسنگ «المیزان» گفت: رحمت به معنای رقّت قلب و مهربانی است.

وی با اشاره به آیات 105، 106 و 107 «سوره انبیاء» در اثبات امام زمان(عج) گفت: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» «و همانا پس از تورات در کتاب زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد» « إِنَّ فِی هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِینَ»، «همانا در این کتاب ، برای مردمان خداپرست، پیامی رسا و روشن است» « وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ» «ای پیامبر! ما تو را نفرستادیم، مگر آنکه مایه رحمتی برای جهانیان باشی».

وی در ادامه در رابطه با رحمت پیامبر(ص) گفت: رحمت، تأثر و انفعال مخصوصی است که در وقت دیدن محتاج، عارض قلب می‌شود و شخص را به رفع نیاز و کاستی‌ها‌ی محتاج و نیازمند وادار می‌کند، این معنا به حسب تحلیل، به عطا و فیض برمی‌گردد و به همین معنا خداوند سبحان به صفت رحمت، توصیف می‌شود یعنی، رحمت در خداوند به معنای عطا و احسان است.

وی افزود: حکومت امام زمان(عج) به این گونه است که کل عالم مهربانی و احسان بی‌منت می‌کنند.

ابوالقاسمی در رابطه با نوید پیامبر(ص) از آمدن امام زمان(عج) گفت: بالاخره زمین پر از عدل و داد خواهد شد و کسی این عدل و داد را به پا می‌کند که سیما و اخلاق او مانند من است.