حجتالاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره تحول در سرفصلها و منابع رشته روانشناسی، اظهار کرد: ما برای اینکار تمامی دانشگاههای معروف جهان شامل آمریکا، اروپا، جهان اسلام و شرق آسیا را بررسی کردیم.
وی ادامه داد: در بخش جهان اسلام کشورهای مصر، مالزی و ترکیه بررسی شد. دانشگاههایی که رشتهروانشناسی را در این کشورها ارائه میدهند، تفاوتهایی در چینش درسهای خود داشتند و در این کشورها مقطع کارشناسی از آن حذف شده بود و گرایش کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی و ... از مقطع روانشناسی حذف شدند.
حجتالاسلام آذربایجانی خاطرنشان کرد: این گرایشها به مقطع کارشناسی ارشد انتقال یافته است. در این کشورها ضعف قابل توجهی وجود دارد و آن این است که عمدتا نگاه ترجمهای دارند و اینگونه نیست که بر اساس نیازها و درخواستهای بومی سرفصلها را تدوین و تدریس کنند.
وی توضیح داد: البته آنها هم به مقدار کم به این بحث بومیسازی توجه میکنند اما اصلا مقیاس فعالیت آنها همانند اهتمام ما در تدوین و اصلاح سرفصلهای آموزشی نیست و درهیچ کدام از کشورهای اسلامی این را ندیدیم. مثلا تغییرات مختصری در دانشگاههای اردن، برخی از اساتید تعلیم و تربیت را بر اساس آموزههای اسلامی تدوین کردند.
عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این مسئله عمومیت ندارد و به صورت موردی هست و دکتر «ماجد ارسان کیلانی» یکی از دانشمندان اردنی است که با اینکه خود فارغالتحصیل هاروارد هست، مباحث آموزشی را بازنگری کرد و سه جلد کتاب تدوین کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای اصلاح و به روز کردن سرفصلهای این رشته مطابق با نیازهای جامعه تصریح کرد: سرفصلهای رشته روانشناسی حدود 30 سال است که مورد بازبینی و اصلاح قرار نگرفته بود و این در حالی است که در دنیا هر چند سال در میان سرفصلهای این رشته ارتقا مییابد و کارآمدتر میشود.
این استاد دانشگاه یادآور شد: تغییراتی که ما در سرفصلهای این رشته انجام دادهایم و آن را مطابق با نیازهای روز جامعه اسلامی کردهایم، در دانشگاههای جهان اسلام که رشته روانشناسی را ارائه میدهند کمنظیرو کاری ارزشمند است. این تغییرات فقط در سرفصلها نبود بلکه در ساعات آموزشی، نحوه تدریس و حتی بحث فراوانی تعداد دانشجویان صورت گرفت.
حجتالاسلام آذربایجانی ضمن تاکید بر اینکه بیش از 80 درصد ظرفیت رشته روانشناسی در دانشگاههای ایران توسط بانوان پرشده است گفت: یکی از نکاتی که ما در مقایسه رشته روانشناسی در ایران با سایر کشورها مشاهده کردیم، تعداد دانشجویان این رشته در هر مقطع بر اساس جنسیت آنها بود که از پراکندگی ناهمگون و رشد نامتوازن آن در کشور حکایت میکند.
وی افزود: در سال 93، دانشگاههای علامه، شهید بهشتی، اراک، بابلسر، بجنورد، بینالمللی قزوین، مراغه، خوارزمی کرج و اردکان سرفصلهای جدید این رشته را به صورت اختیاری ارائه میکنند و مجموعا 25 دانشگاه کشور اعلام آمادگی کردند که این سرفصلها را در سال 93 اعمال کنند و دانشجو بپذیرند.
عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته سرفصلهای جدید در برخی از دانشگاهها که اعلام آمادگی کرده بودند، به صورت اختیاری اجرا شد و به خاطر هماهنگی با سازمان سنجش و اطلاعرسانی در دفترچههای کنکور، در سال تحصیلی 94 – 95 سرفصلهای جدید در همه دانشگاهها تدریس خواهد شد.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم مجموعه اقدامات انجام شده در تحول در رشته روانشناسی بدنه آموزش عالی کشور را به سمتی سوق دهد که فارغالتحصیلان این رشته بیش از پیش در راستای برآورده شدن نیازهای بومی جامعه قدم بردارند.