به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در گفتوگوی اختصای گفت: در حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی، به منظور نظارت بر اجرای مصوبات و استانداردسازی دستورالعملها و دستورات صادره در حوزه اماکن متبرکه، دو واحد تخصصی «تضمین کیفیت» و «طرح و برنامه» شکل گرفته است.
وی افزود: ارائه خدمات به حدود 300 میلیون تشرف سالانه زائران به حرم مطهر رضوی توسط 30 هزار نیروی افتخاری، بدون داشتن نظام جامع و مدون نظارت و ارزیابی مستمر میسر نخواهد بود.
ممتاز بیان کرد: واحد تضمین کیفیت حوزه اماکن متبرکه برای آسیب شناسی کلیه خدمات ارائه شده، با حدود 700 نیروی افتخاری فعالیت میکند که نیروهای این واحد در قالب 7 کشیک و به صورت شیفتهای 3 ساعته به طور نامحسوس از کلیه خدمات ارائه شده به صورت مکتوب و در برخی موارد به صورت تصویری گزارش تهیه میکنند.
وی با اشاره به اینکه این گزارشهای پس از تجمیع و دستهبندی جهت بهرهبرداری به اداره و بخش تابعه ارسال میشود، اضافه کرد: با توجه به گستردگی و تنوع خدمات در حوزه اماکن متبرکه، حدود 600 فرم پایش واحد تضمین کیفیت طراحی شده و به صورت روزانه و موضوعی پایش در بخشهای مختلف معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی انجام میشود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه بهبود کیفیت خدمات در حوزه اماکن متبرکه و امور زائران بدون در نظر گرفتن نظرات آنها از ضمانت اجرایی برخوردار نیست، دبیرخانه طرح و برنامه معاونت اماکن متبرکه سلسله جلسات «صمیمیت زائر» را برای دریافت نظرات زائران برگزار میکند که در این جلسات مستمر هفتگی برای دریافت پیشنهادات و انتقادات زائران و مجاوران به صورت حضوری اقدام میشود.
وی افزود: واحد نظرسنجی خدمات معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی نیز با رویکرد نقد نظرات و افزایش سطح رضایتمندی، همهساله و در مقاطع مختلف زمانی از جمله ایام نوروز، تعطیلات تابستان، دهه کرامت ، هفته شکرگزاری، لیالی قدر و ... اقدام به دریافت نظرات زائرین و مجاورین میکند.
ممتاز در ادامه اظهار کرد: واحد تحقیق و توسعه این معاونت نیز با بهرهگیری از زبدهترین نیروها و کارشناسان متخصص و با بکارگیری آخرین روشهای علمی قابل استفاده در حوزه اماکن متبرکه و امور زائرین در حوزه زائران خدمترسانی میکند.