حجت‌الاسلام ملکی بیان کرد:
خلأ تبیین هنرمندانه غدیر برای دانش‌آموزان/ زبان روز را دریابیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در تبیین واقعه غدیر برای دانش‌آموزان پرداخت و گفت: در مدارس، شاهد برگزاری برنامه‌های متفاوتی برای عید غدیر خم هستیم، اما این برنامه‌ها از کیفیت و اثرگذاری لازم برخوردار نیست.

وی فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه غدیر خم را بیش از آنکه زیربنایی و اساسی باشد در قالب پروژه‌های مقطعی و موضعی همچون برپایی جشن‌ها و مسابقات محدود دانست و گفت: اگرچه این برنامه‌ها لازم است، اما کافی نیست.

حجت‌الاسلام ملکی با اشاره به آیه چهارم سوره ابراهیم(ع) که می‌فرماید که «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ؛ و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم» اظهار کرد: دانش‌آموزان از درک و زبان خاصی برخوردار هستند و زبان گفت‌وگو با آنان باید متناسب با شرایط زمانی، مکانی و سنی آنان باشد.

ابزار تاثیرگذار در انتقال پیام را دریابیم

وی استفاده از ابزار هنر، فضای مجازی و زمینه‌های شادی‌آفرین حلال را از جمله ابزاری دانست که می‌تواند واسطه‌ای برای انتقال معنا و فلسفه غدیر به دانش‌آموزان باشد و گفت: پیام و فلسفه غدیر باید به زبان روز و با ابزار مورد توجه دانش‌آموزان به آنان منتقل شود.

ملکی محبت، ازخودگذشتگی، خیرخواهی برای دیگران و پیروی از راهنما را از جمله عواملی دانست که باید از واقعه غدیر برای دانش‌آموزان استخراج کرد و گفت: مسئله ولایت‌مداری که مبنای اصلی غدیر است باید با توجه به دایره سنی دانش‌آموزان در قالب تبعیت از راهنما و مربی توانمند تبیین شود.

وی در ادامه به نحوه همکاری حوزه‌های علمیه با آموزش و پرورش در زمینه تبیین غدیر اشاره و عنوان کرد: حضور حوزه‌های علمیه در مدارس، سابقه زیادی ندارد ولی هر ساله بر کیفیت و کمیت این همکاری افزوده می‌شود.

ظرفیت حوزه علمیه پاسخگوی همه نیاز مدارس نیست

وی با اشاره به فعالیت 105 هزار مدرسه در کشور گفت: ظرفیت حوزه علمیه پاسخگوی همه نیاز آموزش و پرورش نیست، ما به دنبال آن هستیم که از همین مقدار موجود نیز بهترین و بیشترین بهره را ببریم.

حجت‌الاسلام ملکی همکاری با آموزش و پرورش را اولویت اصلی حوزه‌های علمیه بانوان و آقایان دانست و گفت: روحانیون در ارتباط با دانش‌آموز در تبیین واقعه غدیر از مهارت استفاده از اقتضائات خاص این سنین استفاده کنند، اگر این آموزه‌ها به درستی بیان شود ماندگاری خاصی بر ذهن و تفکر دانش‌آموزان خواهد داشت. در مقابل رفتار نامناسب و تبیین ناصحیح و غیرهنرمندانه می‌تواند برای همیشه عمر تأثیر سوء بر افراد داشته باشد.