ایازی عنوان کرد:
راه‌اندازی سامانه ۱۶۹۰ برای اخذ گزارشات زیرمیزی از ۱۵ آبان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدمحمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت از راه‌اندازی سامانه و مرکز رسیدگی به شکایات مردمی از حوزه پزشکی خبر داد و گفت: این سامانه با شماره تلفن 1690 با همکاری سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده است.
وی گفت: سامانه 1690 در حال حاضر در تهران به صورت آزمایشی فعال می‌باشد و از 15 آبان ماه در سراسر کشور رسما فعال خواهد شد که با ثبت شکایات مردمی در سامانه یاد شده وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جریان تخلفات صورت گرفته پزشکان قرار می گیرند و این خود یک اقدام پیشگیرانه است و البته کافی نیست.
ایازی با بیان اینکه البته ممکن است گزارش‌های اعلام شده کذب باشند، گفت: بعد از ثبت گزارش در سامانه، تخلفات آن‌ها جهت بررسی در استان و دانشگاه مربوطه محول می‌شود که در صورت صحت تخلف، از طریق دادستان نظام پزشکی و یا از طریق تعزیزات به آن رسیدگی خواهد شد و در سامانه نیز تخلف پزشک مربوطه ثبت خواهد شد.
قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت گام بعدی نظارت را علاوه بر نظارت مردمی، وجود سیستم نظارتی در داخل سیستم سلامت عنوان کرد و گفت: طی جلساتی که با سازمان نظام پزشکی و بیمه‌های تکمیلی و پایه داشتیم، بیمه‌های پایه و تکمیلی متعهد شدند، اوراق پزشک را کنترل کنند که این بخش کار حساسیت زیادی دارد.
ایازی با تأکید بر این که باید در همان بیمارستان بر صورتحساب‌ها و هزینه‌های دریافت شده نظارت کنیم، گفت: مدیر فنی بیشترین نفش را در کنترل صورت حساب‌ها و هزینه‌های درمانی دارد که باید در صورت وجود اشکال، آن را منعکس و گزارش کند تا اقدامات لازم با متخلف صورت گیرد.
وی همچنین درخصوص نحوه نظارت بر دریافت تعرفه‌ها در تهران گفت: با دستورالعملی که طراحی شده است، 70 تا 80 درصد پزشکان، خودشان دقت لازم را خواهند داشت اما تعداد معدودی که مرتکب تخلف شوند، با ساز و کار پیش بینی شده، به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.